Gekko Skrevet 26. mars 2009 #21 Skrevet 26. mars 2009 Det kommer veldig an på. Jeg var hjemme alene 1-2 netter fra jeg var 15. Jeg koste meg alene i huset og hadde ikke fortalt at jeg hadde huset for meg selv for jeg var redd for at folk skulle invitere seg på fest. Hadde sett noen skrekkeksepmler på det. Broren min var alene hjemme første gang da han var 18. Det var full fest, nedspydde vinduer og rasende naboer i månedsvis etterpå. Ett år senere fikk han et nytt forsøk, med ganske likt resultat. Så jeg vil si at det kommer veldig an på tenåringen.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #22 Skrevet 26. mars 2009 Hvis det har vært tema på skolen, dvs. i vennegjengen, ville jeg iallfall ikke sagt ja! Helt åpenbart at jenta da gjerne vil ha noen hos seg, og like åpenbart at i disse mobiltelefontider så blir huset fullt på null komma svisj. Og garantert masse ubudne gjester. Teknisk sett er det selvsagt ingenting i veien for at en 16 kan klare seg selv en helg, men det er ikke det dette handler om! Jeg har en 15 åring hjemme, som er veldig snill og grei, og ikke finner på noe tull, men jeg hadde likevel ikke ønsket å overlate huset til tenåringen en hel helg. Nettopp fordi et uheldig ord plutselig gjør at det står en gjeng utenfor og vil inn, og det ansvaret ønsker jeg faktisk ikke at ungen min skal måtte ta.
Silmarill Skrevet 26. mars 2009 #23 Skrevet 26. mars 2009 (endret) Takker for mange svar! Er i tvil om hennes hensikter, da det etterhvert er kommet frem at "de har diskutert det på skolen og alle hennes venner kan ikke skjønne hvorfor hun ikke får lov..." Vi bor i by, hennes mor bor på landet ca 5 mil unna byen, så det kan jo være at vi er mer populære av den grunn. Vi har ingen familie i nærheten av huset vårt, heller ingen nær omgang med naboene, så ingen kan stille opp dersom noe skulle oppstå. Jeg har avvist det og sagt kontant NEI. Hennes mor har blandet seg inn i diskusjonen og kan ikke skjønne hvorfor vi nekter å la henne være hjemme alene.... Faren er usikker, og har aldri sagt nei til henne så hun maser og maser og maser for å få viljen sin nå.... Vel, nå har hun diskutert dette på skolen så da vet vel "hele" skolen og litt flere at hun kanskje skal få være hjemme alene en helg!IKKE spesielt heldig.... Det at hennes jevnaldrende ikke forstår seg på hvorfor du sier nei, er vel ingen overraskelse....De tar selvsagt stedatterens parti! Ikke sikkert halvparten av dem får lov selv å være hjemme alene en gang! Har moren blandet seg inn i deres avgjørelse er det vel for å "vinne" poeng hos datteren. Dere får komme med deres argumenter på hvorfor dere mener at hun ikke bør være hjemme alene og fortelle moren at det faktisk kan være annerledes med hjemme alenefest i byen enn det er på landet! Benytt anledningen til å få moren til å fortelle hvordan hjemme alenefestene har vært hjemme hos henne! Du/dere kan også si at det er greit dersom moren evt. kommer innom på kvelden for å se festen ann (5 mil kjøring = ca.3 kvarter) Det er deres hjem og deres avgjørelse! Som jeg og flere har nevnt så kommer det veldig ann på hvordan jenta er! Endret 26. mars 2009 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #24 Skrevet 26. mars 2009 Signerer denne. Ingen av mine har fått lov å være hjemme alene en hel helg. Ikke fordi jeg ikke tror at de takler det. Nettopp pga fristelsen for å ha fest og jungeltelegrafen. En venninne av datteren min måtte faktisk ringe politiet da hun feiret 18-årsdagen sin pga ungdommer som ikke var invitert. Jeg synes det beviser hvor moden hun er. Hun ringte politiet og fikk roet det ned. Er ikke det bra da? Sånt kan skje når man har blitt eldre også..
Fantomina Skrevet 26. mars 2009 #25 Skrevet 26. mars 2009 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Silmarill Skrevet 26. mars 2009 #26 Skrevet 26. mars 2009 (endret) Nå er ikke jeg mamma eller stemor, men jeg var 16 for fire år siden. Jeg var ofte alene hjemme i helgene, og fikk lov å ha så mye folk over som jeg ville. Men siden vi var "ordentlige" ungdommer, lagde vi mat og så på film istedenfor å drikke (det hendte at vi drakk da jeg var alene hjemme, men det skjedde da jeg var litt eldre). Brødrene mine var også alene hjemme da de var på denne alderen, og de hadde fest noen ganger og noen ganger ikke - med de folkene de hadde lyst til å ha der. Det er derfor at det er mange her inne som også skriver til trådstarter at det kommer ann på barnet. Det kommer ann på hva slags type hun er og hva slags interesser hun har!Er hun av den "utagerende" typen som elsker festing mm så er det ikke like greit, er hun typen som liker TV. titting og god mat med brus til så stiller det seg annerledes! Hvis dere er så fryktelig redde for at hun skal ha fest, kan dere vel sende henne til mammaen? Uansett ser jeg ikke helt frykten for fest (sånn sett bort i fra at de ikke har lov til å drikke), det er ikke så jævlig (unnskyld) vanskelig å si nei til de folkene man ikke har lyst til å ha der. Tror poenget for datteren er fest hos pappan og stemor som bor midt i byen framfor fest på landet hos moren! Av og til kan det være jævlig (unnskyld) vanskelig å si nei til de folkene man ikke har lyst til å ha der. Mor 38 - til en gutt på snart 18 år! Endret 26. mars 2009 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #27 Skrevet 27. mars 2009 En annen side av dette er også at DERSOM det skulle utvikle seg til en hjemme-alene fest som resulterte i noen ødeleggelser av innbo, så er det ikke sikkert at den innboforsikringen man har dekker dette. Noen dekker ikke hjemme-alene fester , andre øker egenandel betraktelig. Min sønn var alene hjemme i 14 dager da han var 18 , og jeg ga han klar beskjed om at ble noe invetar ødelagt pga festing så sto han personlig økonomisk ansvarlig for alle skader. Det ble ingen fester, for som han sa, han hadde sett hvordan det var gått hjemme hos andre..................
Gjest Hilde K S Skrevet 27. mars 2009 #28 Skrevet 27. mars 2009 Jeg flyttet på hybel en uke etter sekstenårsdagen min.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 27. mars 2009 #29 Skrevet 27. mars 2009 Jeg fikk ganske mye frihet da jeg var 16 år, noe jeg ikke burde hatt. De aller, aller fleste fremstår som englebarn for foreldrene sine, men er det ofte ikke. Jeg skulle ønske mine foreldre hadde "sjekket meg" mer. Når jeg selv får barn i den alderen blir det ikke aktuelt hvis jeg ikke kan ha kontroll med dem (ala avtale om at jeg ringer dem o.l.) Jeg ville prøvd å lagt hytteturene til når hun ikke er hos dere.
Gjest 4-barnsmor Skrevet 27. mars 2009 #30 Skrevet 27. mars 2009 Det er stor forskjell på å bo i en by og på landet. Ingen av mine døtre fikk være alene hjemme før de fylte atten år. Men det har da blitt folk av de for det. Selv om ungdommene er rolige og ikke vil ha fest selv, så har vi selv observert hvor fort ryktene om at noen er hjemme alene kan spre seg. Nabojenta var hjemme alene da hun var i 16 års alderen. hun hadde selskap av en venninne og foreldrene hadde bedt oss som nærmeste nabo om å holde et øye med de. Det som skjedde var at det kom en hel gjeng med ungdommer som ville ha fest, de prøvde å komme seg inn i huset mens jentene satt livredde der inne og ringte til politiet. Det gikk heldigvis bra politiet kom og ungdommene stakk av. Vi var også ute og snakket med de men det ble en lang natt både for oss som naboer og de stakkars jentene. Alt på grunn av at de hadde fortalt til noen andre venner at de var alene hjemme.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #31 Skrevet 27. mars 2009 Enig i at man må se an jenta og hvor moden hun er. Hva er det du evt er nervøs for?? Er det festing, overnatting av gutter osv?? Selv var jeg hjemme alene mye tidligere enn det når mine foreldre var på hytta, men nå skal det sies at vi bodde på landet. Samtidig flyttet jeg på hybel til en storby da jeg var 16 år. Når man bor på landet må man ofte gjøre det, da man ikke har andre alternativer. Sånn sett mener jeg vel i utgangspunktet at man er gammel nok til å være alene hjemme når man er 16 år. Personlig syns jeg vel kanskje ungdom nå til dags bor alt for lenge hjemme og er alt for lite selvstendige, men det er bare min mening. Å begynne å prøve seg litt alene, bli litt mere selvstendig osv syns jeg er helt greit når man er 16 år. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke stoler på henne dersom både hennes far og mor gjør det. Da kommer det veldig ann på hva du er redd for syns jeg. Er du redd for festing og rot i huset ditt er vel det en annen sak.
Gjest HH Skrevet 27. mars 2009 #32 Skrevet 27. mars 2009 Jeg synes det beviser hvor moden hun er. Hun ringte politiet og fikk roet det ned. Er ikke det bra da? Sånt kan skje når man har blitt eldre også.. Gjest som skrev innlegget du svarte på. Ja, denne gangen gikk det rimelig greit fordi denne gangen så var tenåringen ikke full. Uansett lite hyggelig. Naboer ble litt pisst, noe ble ødelagt hjemme osv. Helt greit at det skjer når man blir litt eldre, men det skal ikke skje i mitt hus. Jeg hadde blitt så sint og fortvilet dersom noe ble ødelagt hjemme. Jeg har ikke økonomi til å fikse på ting der og da. Det jeg har gjort har kostet meg mye. Et svimerke i parketten ville vært nærmest krise. Ja, jeg gjør mye for mine barn, men det går en grense.
Gjest hopeful Skrevet 28. mars 2009 #33 Skrevet 28. mars 2009 Som de fleste andre her, mener jeg at det kommer veldig an på modenhet. Men jeg ville ikke begynt med en hel helg. La henne få være hjemme alene et par kvelder først. Gi henne et tidspunkt for når dere kommer hjem, men dukk opp en times tid før første gangen. Dermed vet hun aldri når dere kan komme inn dørene og hun kan ikke finne på noe sprell Hvis dette går bra,kan hun kanskje være alene en natt før dere prøver dere på en helg? En venninne av meg var en del hjemme alene på kvelder og helger innimellom. Foreldrene kom nesten alltid for tidlig hjem, enten det var en time eller en dag for tidlig. Vi visste dermed ikke når vi kunne vente dem hjemme, og det ble aldri noe stort party der! Det funker! Syns det er rimelig sløvt av moren til jenten å legge seg opp i konflikten iallefall. Hun burde respektere at dere tar avgjørelsene når det gjelder deres hjem, og holde seg unna den diskusjonen. Samtidig forstår jeg at det er ekstra vanskelig for deg som stemor. Hadde ikke falt i god jord hos meg hvis det var stemor som sto i veien for at jeg kunne få være alene hjemme når jeg var tenåring! Mannen din burde derfor støttet deg "utad" og heller diskutert saken med deg på "kammerset" først!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå