Gjest Gjest_Lulu_* Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Heisann, jeg har et stort problem ang. kontrollavhengig over for kjæresten min. Jeg er totalt avhengig av han og ser at dette er feil, men KLARER ikke å slutte. Derfor tenkte jeg kanskje å få hjelp fra en Psykolog. Noen spørsmål: -Må jeg ha henvisning fra legen? - Betalter jeg full pris eller er det billigere når man er under 20? - Hvor mye koster det ca? - Og tror du psykologen kan hjelpe meg med det problemet?
Gjest Gjest_cala_* Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 Fint at du vil søke hjelp Har gått til psyk.selv,og da måtte jeg ha henvisning fra lege. Du trenger ikke fortelle alt til legen,bare få frem at du har behov for psyk.hjelp. Vet ikke hvordan det er med pris når man er under 20,jeg var over 20 da jeg gikk.Tror jeg betalte 240 pr.gang(gikk ca 2 ganger pr mnd),men når man kommer over 1600,-(ca) så får man frikort som gjør at man får tilbakebetlat alt som kommer etter de første 1600,- man har betalt. Frikort får man på trygdekontoret.Dette kan du spørre legen din om. Om psyk er det rette for deg vet jeg ikke,men ofte kan det hjelpe en til å få et nytt perspektiv på ting. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Psykolog er absoludt det rette for dette problemet. Om det er noe som kan fungere for deg derimot vil du ikke finne ut av før du forsøker. En psykolg kan hjelpe deg ved å sammen med deg finne ut hvorfor du er så avhengig , føler behov for å kontrollere og hvorfor du ikke klarer å stå på egne ben. Du må være forberedt på å jobbe med problemene dine og tankene dine. Dersom du ikke er dette vil det ikke ha noen effekt. Til syvende og sist er det du som må gjøre jobben, dog sammen med en veileder og støttespiller. Du kontakter legen for henvisning. Det koster det samme uavhengig av alder. Du bør forsøke å få psykolog via en privatpsykolog som har statelig støtte. Legen skal ha liste over dette, om legen ikke har det så krev at legen skal hjelpe deg med å finne ut hvilke psykologer dette gjelder. Det kan høres ut som om vanskene dine ikke er av en slik art at du får kontakt med psykolg via psykiatrien, men dere kan jo godt sende henvisningen dit også som et forsøk. Det kan jo hende det ikke er like lang kø akkorat ved ditt sykehus. Det er viktig at dere da skriver grundig hvorfor du ønsker kontakt, og at legen skriver ned skikkelig alvårlighetsgraden ved dette. Det vil være avgjørende for om du kommer til psykolog via psykiatrien. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå