Gå til innhold

Liten hund - lettere enn med stor?


Cuba

Anbefalte innlegg

Gjest emmeline
Kom gjerne med andre tips også!

Du kan jo ta rasetesten på Canis. Vet ikke akkurat hvor pålitelig den er, men da luker du iallefall ut en del som er uaktuelle i forhold til deres ønsker.

Canis rasevelger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo helt klart at det blir mindre hund med en liten hund enn en stor hund:) Jeg har selv 2 hunder av mellomstor og stor rase, og tenker litt på en liten rase neste gang. Mine 2 troll merker man at er der for å si det sånn, men så synes jeg jo det er koselig også. Hvis du velger en liten hund med middels-lite aktivitetsnivå tror jeg det kan passe deg bra, men det er viktig at du oppdrar den lille hunden også. Dressurkurs er viktig, for dersom man ikke har kontroll på en liten hund blir det ikke noen dans på roser det heller...

Men skjønner godt at en stor rase, som i tillegg er omplasseringshund på 1 år (vanskelig alder) ble mye for dere. Man trenger ikke dermed sagt å slå fra seg hundekjøp for alltid. Jeg selv snuser litt på raser som dvergpuddel og whippet. Ellers så pleier jeg å anbefale cavalier jeg da, til førstegangshundeeiere som ønsker seg en relativt liten, lettlært og grei hund:)

Andre flotte, små raser: havaneser, cairn terrier, chihuahua eller lhasa apso. Synes forøverlig westie er skjønne og flotte hunder:)

Jeg er forøverig en tispe-person, og anbefaler som regel også tisper til førstegangs hundeeiere.

Lykke til!

Endret av Rafi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hann hunder er greit. Men av rein tilfeldighet har jeg alltid hatt hann bikkjer. Søs har tisper og jeg er så glad for å slippe unna flytida og de "sure" periodene.

Klart, hannbikkjer har jo flytida heile året...! Men det er mye av oppdragelsen og hva du tillater ang markering og om du kastrerer.

Føler tisper og hanner er mer en smaksak. Jeg for min del, syns det er greit å ha en kastrert hannhund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, er jeg veldig streng på at en hund skal være oppdratt.

Jeg holdt på å slite meg i hjel med den andre hunden egentlig. Ville gjerne ha DEN prakthunden første dagen :fnise::sjenert:

Neste gang skal jeg være litt mer avslappet de første ukene. Ikke prøve å lære hunden ALT med en gang..

Først bli ordentlig kjent med hunden. Selvfølgelig begynne så smått når det gjelder bjeffing, biting og sånne ting, det tror jeg man vinner mye på om man begynner med en gang.

Men båndtrening, hopping osv er det vel greit å ta litt etterhvert?

Det er vel ikke så lett å skal lære hunden all verdens før man kjenner dens språk og at den føler seg trygg på meg..!?

Når man tar til seg en valp har man vel nok med å gjøre den stueren og sånne ting.

Hunden kan nok bli sliten og lei om alt bare er et mas om å gjøre ting som jeg vil hele tiden. Tror dere ikke det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får en valp er det første og viktigste renslighetstrening, sosialisering og miljøtrening. Jeg ville i tillegg startet med å trene kontakt (belønn når hunden ser på deg, belønn så når den ser på deg over lengre tid og holder blikket). Når hundene mine var valper så forlangte jeg ingenting av de før de ble større. I stedet belønnet jeg all god og ønskelig adferd og prøvde å utsette de for mest mulig av folk og hendelser i samfunnet. Man bør ikke styre så fælt med en valp. Styrer man mye med valpen, blir valpen gjerne styrete som voksen hund. Tren ro-trening, vær rolig rundt valpen og vær oppmerksom og pass på at du belønner den ofte når den er flink:) dressuren kommer etter hvert vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får en valp er det første og viktigste renslighetstrening, sosialisering og miljøtrening. Jeg ville i tillegg startet med å trene kontakt (belønn når hunden ser på deg, belønn så når den ser på deg over lengre tid og holder blikket). Når hundene mine var valper så forlangte jeg ingenting av de før de ble større. I stedet belønnet jeg all god og ønskelig adferd og prøvde å utsette de for mest mulig av folk og hendelser i samfunnet. Man bør ikke styre så fælt med en valp. Styrer man mye med valpen, blir valpen gjerne styrete som voksen hund. Tren ro-trening, vær rolig rundt valpen og vær oppmerksom og pass på at du belønner den ofte når den er flink:) dressuren kommer etter hvert vet du.

Bra innlegg :)

Tror det kan redde meg en del neste gang. Jeg styra egentlig noe veldig med den forrige hunden.

Jeg gjorde alt det du skrev, i tillegg til alt annet :fnise:

Egentlig ikke rart jeg ble utbrent, kan ikke det var helt bra for hunden heller.

Det viktigste er vel at man koser seg og har det moro. Lærer med glede og tar små steg av gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...