Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg forbinner psykoser med at man hører stemmer, som forteller en noe, befaler en om å gjøre noe, og at psykoser kan gi hallusinasjoner. Men er det slik at disse stemmene som man hører ved en psykose kun er befalinger og skremmende beskjeder? Eller er det slik at man under en psykose kan få positive stemmer, som forteller at man f.eks. skal hjelpe naboen med å hugge treet, i stedet for at man får høre stemmer som sier at man skal hugge naboen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Tror det er mulig å ha "positive" psykoser (man kan jo ha storhetstanker om seg selv f eks), men det blir jo stort sett en plagsom konflikt mellom det man opplever i psykosen og det andre oppfatter som virkeligheten, noe som igjen kanskje påvirker hvordan man har det som psykotisk.

(jeg har ikke spesiell kunnskap på området, bare gjetter...)

Gjest Gjest
Skrevet

I mange tilfeller er det nok slik at de psykotiske symptomene ikke har et positivt preg over seg, fordi man skal være ganske psykisk syk for å være psykotisk og tankene til en som er så psykisk syk har ofte et veldig negativt og pessimistisk preg over seg i utgangspunktet. Det at halisunasjonene da er negativt betont er kun i tråd med resten av sykdromsbildet som også er preget av negative og vanskelige ting.

MEN: Det finnes tilfeller av halisunasjoner som fremstår som å være i jesu/gusds stemme og som forteller en å være snill og sunn feks. Disse blir likevel forstyrrende etter hvert, fordi de kan være sterkt forstyrrende for passienten og fortelle passienten til en hver tid hvor snille de må være. Jeg har lest om befalende engler som bad pasienten om å be.

Det finnes også halisunasjoner som ikke bærer preg av å være befalende stemmer, men feks bare forstyrrende og masende stemmer som er i bakgrunnen, mer likt det å være i en forsamling hvor alle snakker samtidig. Jeg tror i stor gard stemmene snakker negativt om personen, forteller personen at andre tenker stygge ting om en etc. Jeg tror ikke primært at alle stemmer har en befalende funksjon.

Det som er viktig å forstå er at stemmer/halisunasjonene kommer fra personens eget hode, og dermed har en funksjon og kan si noe om sykdomsbildet til pasienten. Storhetstanker, tanker om at en selv er Napoleon feks, har ofte opphav i et lavt selvbilde. Befalende tanker kan kanskje ha opphav i et behov for å være i kontroll og en opplevelse av at livet er kaos og man selv ikke har kontroll. Halisunasjoner om at folk snakker stygt om en kan ha opphav i at man egentlig har disse stygge og negative tankene om seg selv, men i stedet for å godta det så blir de hørt i andres stemmer... Dette er i all fall slik teoriene i dag begynner å se på hvordan halisunasjoner egentlig fungerer, og at de henger sammen med akkurat den passienten og akkurat de problemene passienten har. Det hevdes altså at det er en grunn til at en person får akkurat de halisunasjonene en får. Dette er også grunnen til at de ofte ikke er positive, fordi personer som er så syke har lite positive impulser å danna halisunasjonene på grunnlag av i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...