Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Hele livet har jeg hørt om janteloven, og jeg har trodd at jeg har skjønt den, men det har jeg visst ikke....
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #2 Skrevet 25. mars 2009 http://no.wikipedia.org/wiki/Janteloven Hva er det du ikke forstår?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 25. mars 2009 #3 Skrevet 25. mars 2009 Jeg kan utdype litt... La oss si at en venninne av meg har et mål som hun er på vei til å oppnå. Dette har vært et stort ønske for henne over lengre tid. Jeg er glad på hennes vegne. Jeg er glad for at hun er på vei til å nå målet sitt, og jeg unner henne all mulig suksess, og dette har jeg gitt klart uttrykk for. MEN jeg er uenig i mye av det hun har gjort for å komme dit hun har kommet, og metodene hun ønsker å bruke framover for å nå målet sitt, noe jeg også har gitt uttrykk for. Når jeg sier at jeg er uenig med henne og hvorfor, får jeg svaret tilbake: "janteloven lever visst fremdeles... " Og da forstår jeg at jeg ikke har skjønt janteloven, og at jeg trenger en forklaring...
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #4 Skrevet 25. mars 2009 Hun mener du kritiserer henne fordi du er misunnelig på hennes suksess.
Gjest hodefoting Skrevet 25. mars 2009 #5 Skrevet 25. mars 2009 Enten har din venninne misforstått janteloven, eller mer sannsynlig at hun har misforstått din kritikk.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 25. mars 2009 #6 Skrevet 25. mars 2009 Hun skjønner at jeg unner henne alt godt, og at jeg ønsker suksess på hennes vegne, men hun skjønner ikke at jeg misliker at hun "går over lik" for å nå målet sitt på raskest mulig måte. Mitt syn er at hvis man må ta snarveier som å lyve, stjele og bedra for å oppnå et mål, er det ikke verd det. Hun mener at så lenge hun er villig til å lyve, stjele og bedra for å oppnå sitt mål, har hun fortjent like mye suksess som de som har jobbet på en ærlig måte. Hun sammenligner det med idrettsstjerner som doper seg. De løper en risiko for å bli tatt, straffet, og for å ødelegge helsen sin, men så lenge de er villige til å ta den risikoen, er de like verdige vinnere som de som ikke doper seg. Argumentet er at de som doper seg tar en større risk, og får uttelling i forhold til det. At jeg ikke er enig med henne, mener hun er janteloven i praksis.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #7 Skrevet 25. mars 2009 Hun skjønner at jeg unner henne alt godt, og at jeg ønsker suksess på hennes vegne, men hun skjønner ikke at jeg misliker at hun "går over lik" for å nå målet sitt på raskest mulig måte. Mitt syn er at hvis man må ta snarveier som å lyve, stjele og bedra for å oppnå et mål, er det ikke verd det. Hun mener at så lenge hun er villig til å lyve, stjele og bedra for å oppnå sitt mål, har hun fortjent like mye suksess som de som har jobbet på en ærlig måte. Hun sammenligner det med idrettsstjerner som doper seg. De løper en risiko for å bli tatt, straffet, og for å ødelegge helsen sin, men så lenge de er villige til å ta den risikoen, er de like verdige vinnere som de som ikke doper seg. Argumentet er at de som doper seg tar en større risk, og får uttelling i forhold til det. At jeg ikke er enig med henne, mener hun er janteloven i praksis. Eh... Jeg unner i utgangspunktet folk alt godt, men denne her... Hun har ikke skjønt hva janteloven går ut på. Og det er vel en hel del andre ting hun heller ikke har skjønt.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #8 Skrevet 25. mars 2009 Men en del mennesker som møter motgang liker gjerne å tro at det er janteloven som rår og ligger bak dette og ikke det at de faktisk har gjort noe galt. Typisk, om en kvinne i en god stilling ikke er likt blandt kollegaene/de i stillinger under henne skylder hun lett på janteloven heller enn å godta at kollegene hennes ikke liker henne fordi hun faktisk gjør en dårlig jobb/ikke er hyggelig eller enn hva grunnen måtte være.
Gjest Stjernedryss Skrevet 26. mars 2009 #9 Skrevet 26. mars 2009 Men en del mennesker som møter motgang liker gjerne å tro at det er janteloven som rår og ligger bak dette og ikke det at de faktisk har gjort noe galt. Typisk, om en kvinne i en god stilling ikke er likt blandt kollegaene/de i stillinger under henne skylder hun lett på janteloven heller enn å godta at kollegene hennes ikke liker henne fordi hun faktisk gjør en dårlig jobb/ikke er hyggelig eller enn hva grunnen måtte være. Det er sant
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå