Gjest Swanna Skrevet 25. mars 2009 #1 Skrevet 25. mars 2009 Hei. Så et par på tv som danset en blanding mellom swing og rock and roll. damen hadde på seg et skjørt, som var slik at når hun snurret snurret det helt opp, og man kunne se "alt" under (hun hadde selvfølgelig tights/strømper). Ser for meg at et slikt skjørt må være klippet helt rundt når det ble laget? Er det noen som vet hvordan man kan lage et slikt, eller hvor man kan få kjøpt det, evt. mønster? Og ikke minst hva det heter:p
Lenemor Skrevet 26. mars 2009 #2 Skrevet 26. mars 2009 Laget swingskjørt på ungdomsskolen husker jeg. Det er ganske enkelt! Skjørtet er som du selv sa: klippet helt rundt. Så om du måler hvor langt det er fra livet og ned til kneet. Og hvor stort du må ha det i livet. Mulig du bør ha det litt større i livet enn det du trenger. (Er ikke veldig god på slike "sytekniske" ting) Sy i strikk i livet og legg opp til en pen kant nederst på skjørtekanten. Et ordentlig swingskjørt har vel også tyll under.
Gjest Papirkurven Skrevet 26. mars 2009 #3 Skrevet 26. mars 2009 lag en sirkel, to halvsirkler eller 5-8 kiler som du syr sammen. sy på linning. Tada!
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2009 #4 Skrevet 27. mars 2009 Kjøpte faktisk et swingskjørt på Leatherman til halv pris; da kostet det 200 kr. Men det var på etter-jul-salget, så det har kanskje forsvunnet nå. Det svinger skikkelig opp når man danser, tro det eller ei.
Vita Skrevet 6. april 2009 #5 Skrevet 6. april 2009 Swingskjørt syr du slik: Mål omktretsen rundt magen/hoften din der linningen på skjørtet skal sitte. Legg til sømmonn til glidelås og linning. Så tar du fram mattekunnskapene fra barneskolen. Omkrets på en sirkel = pi*diameter. Dvs: omkrets/pi = diameteren på den sirkelen du må klippe ut for linningen. Finn ut hvor langt du vil ha skjørtet ved å måle avstanden fra linningen og dit du vil at skjørtekanten skal slutte (husk sømmonn her også), gang med to og legg til diameteren og VIPS så har du bredden på stoffet du skal kjøpe. Når du har fått tak i stoff, klipper du det etter målene du har tatt. Sett i glidelås i siden og lag linning, evt bruk strikkbelte i livet. Til slutt legger du det opp til passende lengde. Denne forklaringen virker veldig enkel og grei oppe i hodet mitt, men kanskje ikke like enkel å forstå for andre. Send meg en PM dersom du ikke forstår, så kan jeg prøve å forklare nærmere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå