Gå til innhold

Psykisk syk og skadet

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan er det rundt i norge med slike ting ?

Jeg er skadet så jeg ikke kan gå langt, samtidig som jeg har vært langt nede psykisk "utbrent".

Pga. skaden er "aktiv på dagtid" litt vel i heftigste laget med trening.

(ut i fra hva jeg kan lese av tilbudet i Akershus)

Var på noe som heter dagrehabelitering. Hyggelige folk der.

Men å sitte i ro i 4-5 t drikke kaffe og kanskje gjøre noe håndarbeider ble litt vel "daft". Stivnet fulstendig.

Når jeg kom var bena smidig og ikke fult så mye vondt.

Men etter 4-5 t i sittende stilling ble det så stivt og vondt at det var vanskelig å gå.

Finnes det et sosialt\ trenings tilbud rundt omkring for sykemeldte med både skade og psykiske problemer som bør\må være aktiv, men samtidig ikke klarer å gå 1mil, aerobik ol.

Gjerne med fysioterapi, litt styrketrening og små turer ?

(Var kun noe på sykehuset som hadde fysisk trening, turer og rimelig sosialt. Men det var ment for de godt over 60, etter slag, skade ol. )

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Synes jeg må føre til hva jeg tenker på.

Sett at du har blidt skadet, eller fått en bevegelseshemning som gjør at du ikke kommer deg så mye ut av huset.

Går en slik en tid (mnd, kanskje år) går det naturlig nok (for svært mange) ut over psyken også.

Har en mye smerte og nermest blir "tvunget" til å være hjemme uten å komme seg ut på egen hånd. Får en fort sosial angst og depresjon.

Det er ofte noe som "følger med".

Hørte noen sa at "fysisk og psykisk er som hånd i hanske. Det er noe som er bundet svært nært sammen"

En bør komme seg ut av huset og en bør være i aktivitet.

Men det er ikke sikkert en klarer så mye, spessielt ikke i starten.

Og få transport (taxy) til behandlings steder når det er slik kan ofte vere en stor jobb. Er vanskelig å få godkjent dette (har erfaring)

Det jeg tenker på er en mellomting av dagrehabelitering og "aktiv på dagtid"

Hvor en blir hentet hjemme i taxy. (for de som ikke har mulighet til å kjøre selv)

Med trening ut i fra den enkeltes aktivitetsnivå, hvor en har en fysioterapaut til stede som veileder. Både med små turer, trening i apparater el lignende.

Samtidig får veiledning, behandling (alt etter behovet) om en i tillegg har angst\ depresjon.

Sosial trening som også går ut på å mestre angsten, med en veileder til stede.

Eks. Har en sosial angst er det behov for å trene på å komme seg ut blant folk. Da er det enklere om en har med noen som har kunskap om dette og kan være til hjelp.

+ at en i tillegg møter litt mer "likesinnede". Og "ufarlig gjør" mer at en også sliter psykisk.

Har en gode dager klarer en mye. Men skulle en ha dårlige dager kan en ha et lettere opplegg. Et tilbud uavhengig av alder osv.

(Går en til vanlig fysioterapi har svært ofte ikke fysioterapauten kunnskap om angst og slike ting. Flertallet rundt en aner ikke ofte ikke hva det er. Og det kan føles ubehagelig\ press \ "sperre" for å gå dit. Og kan ofte føre til feilbehandling pga. missoppfatninger på reaksjoner)

Noen som vet om det finnes et slikt tilbud ?

Skrevet (endret)

Jeg har hørt det er noe som heter Trim på resept. Sjekk om mulighetene med legen din hva dette er for noe og om eventuelt tilbudet er også i Akershus.

Der er det folk som sjelden er utenfor døren og rører seg. Også folk som sliter psykisk. Det er et stort skritt for mange om dem i det hele tatt kommer seg ut døren og ned til senteret hvor dem kan eventuelt ta gå tester og lignende.

Det er ihvertfall et tilbud som kan sjekkes ut da om det finnes i din kommune. Liker du det ikke er det jo helt okey :)

Endret av Chakoya
Gjest Gjest_Hei_*
Skrevet

Kan Fontenehuset være interessant? Jeg vet ikke så mye om det, men kjenner en som pleier å være innom. Det er visst et slags klubbhus for de med psykiske plager, og det virker som om de også driver med forskjellige aktiviteter. Det er forskjellige slike hus rundt omkring i norge. Sjekket sidene til Fontenehuset i stavanger, ser ut som om de har en del aktivitetstilbud: her. I følge fontenehuset.no er det fem fontenehus i norge, men jeg vet om et som nylig har blitt startet i kongsberg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...