Gå til innhold

Bytting av prevensjon

Helena

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt p-sprøyte i ca 2 år nå, men vurderer å bytte til noe annet.

Jeg har lagt på meg en god del (5kg) etter at jeg begynte med p-sprøyta. Vektøkning er jo en vanlig bivirkning ved hormonpreparater, så jeg lurer på om noen av dere har erfaring med å bytte fra en type til en annen.

Har jeg "fått min vektøkning", eller risikerer jeg å legge på meg enda mer hvis jeg bytter til hormonspiral f.ex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har min andre hormonspiral inne nå og har ikke gått opp et gram (på grunn av den ivertfall.... :roll: ). Har ikke hatt noen problemer med den og er kjempefornøyd.

Du bør ha født før de setter inn en spiral - det er vel det eneste kriteriet. Hormonspiralen er mer skånsom enn de fleste hormonbaserte preventiver fordi den virker lokalt og ikke på hele kroppen :D

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg vil ikke kalle 5 kg. for "en god del"- men hormonspiral høres ut som ett godt valg, bare vær obs. på at den kan gi kviser og uren hud i stedet for vektøkning.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg kan absolutt anbefale hormonspiral.

Du kan oppleve å få en del kviser som Minnie E sier, men dette er som oftest forbigåeende og gir seg når hormonene får stabilisert seg.

Hos meg normaliserte huden seg når blødningene stabiliserte seg. Et par - tre mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Ja, kvisene kan holdes i sjakk med god hudpleie og er forbigående slik som Mie sier.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

P-stav! Fungerer kjempebra, jeg byttet fra p-sprøyte (depo-provera) til p-stav (implanon) for snart et år siden, og er kjempefornøyd. Jeg fikk også ca. fem kilo vektøkning da jeg begynte med sprøytene, men den er du ferdig med, ingen forandring om du bytter preparat. P-staven får du under huden på innsiden av overarmen, ingen legger merke til den der, men du kan kjenne den under huden. Den fungerer egentlig ganske likt en spiral (bortsett fra det der med å irritere slimhinnene i livmoren, så klart), og kan bli sittende i tre år. Når du får den fjernet, er din egen hormonproduksjon opp og går på ingen tid, i motsetning til p-sprøyte. Da kan det ta så mye som to år... Hvis du har tenkt å prøve å bli gravid i løpet av noen år, er p-staven altså et godt alternativ. Den koster vel ca. 1300,- pluss at du må betale legen litt for å sette den inn. Men fordelt på tre år er jo ikke det avskrekkende.

Anbefales varmt, med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kviser er en ganske vanlig bivirkning av p-sprøyten også., så hvis ikke du har fått det av den tror jeg det e mindre sjanse for at du får kviser av hormonspiral igså.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene :D

Jeg har ikke født, men dersom legen er erfaren setter de inn spiral likevel.

Får vel diskutere litt med legen hva som passer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Flink lege eller ikke.. De vil ikke sette inn på de som ikke har født pga. infeksjonsfaren. Får man infeksjoner i livmor/eggstokker kan man bli steril.. Det har også litt med smerte å gjøre. Legen min sier at det er veldig vondt å sette inn spiral uten å ha født.

Jeg går på pringen. Den inneholder halvparten av hormonene ppiller gjør. Er veldig fornøyd :) (Noe jeg ikke har vært med MANGE forskjellige ppiller og psprøyte..) Har ikke lagt på meg slik jeg gjorde på sprøyten. Dessuten kan man ta den ut og slutte når som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...