Gå til innhold

kan det være et candidaproblem?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er en sammensatt problemstilling, og jeg vil ikke dra konklusjoner :) Men saken er følgende:

1. min samboer er i perioder, særlig om vinteren, lett plaget av hvite flekker i huden som vi tror er sopp. Jeg har også hatt et par flekker som har vært vanskelige å bli kvitt, men gikk bort av seg selv (har også opplevd overfølsomhet i tidligere arbeidsmiljø med mye fukt og noe gass, med røde kontaktflekker som ikke skyldtes allergi)

2. jeg har endel kløe og sårhet i skjeden (og bak... har ikke vært så utpreget at det har gått opp et lys for meg før nå. Varierer med menssyklus)

3. vi er begge plaget av mageproblemer, nå har vi faktisk hatt magekatarr -og sterke halsbrannsymptomer samtidig (vet dette kan skyldes etterdønninger fra jula), og jeg har i årevis hatt symptomer på dette og irritabel tarm i "moderat grad". Jeg er usikker på om melkesyrebakterier hjelper, føler at jeg får "punktvis vondt" utover i tarmen etter å ha drukket cultura blant annet, men skal prøve å kutte melk og ta bakterier i melkefri form. Har et "sunt" kosthold (mye hjemmelagd mat, allsidig sammensatt) og mangler ingen vitaminer og mineraler i kroppen.

Samboern min er også ofte uopplagt, dette har vært et problem for ham i mange år.

Jeg mener at vi drikker i overkant ofte alkohol, samboer røyker, jeg har festrøyket inntil nylig. Dette er vel med på å skade slimhinnene i fordøyelsessystemet, og skape uro generelt. For tiden har jeg kuttet ut alkohol.

Stress og dårlige søvnvaner mener jeg også spiller inn. For meg kommer også en psykisk belastning i tillegg - men jeg føler det er mange høner og egg her :ler: Jeg håndterer for øyeblikket stress svært dårlig, men tror ikke det skyldes noe primært fysisk.

Nå tror jeg kanskje ikke vi har behov for å gå på candidadiett, dessuten vet jeg så lite om denne at jeg ikke har noe grunnlag for å si noe som helst. Men er det noen som synes dette henger på greip? At fordøyelseskanalen har feil balanse og for mye candida? Er det noe legen vil kunne bry seg om eller gjøre noe med, eller er det eneste fornuftige å endre vaner (jeg mener selv at det bør vi gjøre uansett)?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Foreslår at du får tatt en bakterieprøve hos legen din. Den kan tas fra munnhulen, å vil bekrefte om du har magesårsbakterien Helicobacter Pylori.

Dine symptomer stemmer veldig godt.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar :) Ja, jeg får høre med legen om det med magesår. Hun mener nok det er mer sannsynlig at det "bare" er magekatarr og stressutløst, men det er i hvert fall litt interessant at vi har fått endel av disse symptomene samtidig da :klø: Noen ting har gått gradvis hos meg, og kan utmerket godt skyldes for mye sopp. Men den igjen kan vel skyldes "feil" i magesekken.

Gjest Gjest
Skrevet

(kanskje jeg skal sende samboern i stedet for meg - siden legen er litt fokusert på stress og det psykiske hos meg - noe som forsåvidt stemmer godt, og jeg har tatt endel blodprøver, tror ikke det ble testet for magesårbakt., men ikke sikker) ser hun kanskje hans sykdomsbilde annerledes :ler: )

Gjest Gjest
Skrevet
(kanskje jeg skal sende samboern i stedet for meg - siden legen er litt fokusert på stress og det psykiske hos meg - noe som forsåvidt stemmer godt, og jeg har tatt endel blodprøver, tror ikke det ble testet for magesårbakt., men ikke sikker) ser hun kanskje hans sykdomsbilde annerledes :ler: )

En slik bakterie kan du ha gått med i flere år, å stresssymptomer henger tett sammen med magesår/ sår på tolvfingertarmen.

En lege bør obligatorisk teste bakteriefloraen i mage/ tarm om du har stresssymptomer.

Gjest Gjest
Skrevet
En slik bakterie kan du ha gått med i flere år, å stresssymptomer henger tett sammen med magesår/ sår på tolvfingertarmen.

En lege bør obligatorisk teste bakteriefloraen i mage/ tarm om du har stresssymptomer.

Må også i full fart spørre om du har tilleggssymptomer?

- Dårlig ånde?

- Blod/ svie i tannkjøttet?

- Har du plakk/ tannstein?

Forøvrig er et klassisk symptom på magesår/ sår på tolvfingertarmen at du føler sug etter mat. Rett og slett fordi inntak av mat eller drikke føles lindrende, men dessverre bare en kortvarig lindring......så er det påen igjen å putte inn noe som lindrer litt!

Gjest Gjest
Skrevet
Må også i full fart spørre om du har tilleggssymptomer?

- Dårlig ånde?

- Blod/ svie i tannkjøttet?

- Har du plakk/ tannstein?

Forøvrig er et klassisk symptom på magesår/ sår på tolvfingertarmen at du føler sug etter mat. Rett og slett fordi inntak av mat eller drikke føles lindrende, men dessverre bare en kortvarig lindring......så er det påen igjen å putte inn noe som lindrer litt!

Følger på med litt til jeg! :)

En Candida-prøve bør du også absolutt ta.....gjerne etter "gjør det selv" metoden. Det er ikke nødvendig å klatre opp i den avskrekkende "kvinne-stolen" på legekontoret.

Jeg selv tok testen på doen på legekontoret...det tok meg 2 min! Puttet pinnen tilbake i hylsteret å leverte det tilbake til legen. Hos min lege måtte prøven sendes inn, å det tok de vanlige ca 14 dagene før svar forelå.

Tester du positivt, bør både du og din samboer få behandling. Selv om candida ikke er en kjønnssykdom, så er det en smittbar soppinfeksjon.

Gjest Gjest
Skrevet
Følger på med litt til jeg! :)

En Candida-prøve bør du også absolutt ta.....gjerne etter "gjør det selv" metoden. Det er ikke nødvendig å klatre opp i den avskrekkende "kvinne-stolen" på legekontoret.

Jeg selv tok testen på doen på legekontoret...det tok meg 2 min! Puttet pinnen tilbake i hylsteret å leverte det tilbake til legen. Hos min lege måtte prøven sendes inn, å det tok de vanlige ca 14 dagene før svar forelå.

Tester du positivt, bør både du og din samboer få behandling. Selv om candida ikke er en kjønnssykdom, så er det en smittbar soppinfeksjon.

Jeg er ganske sikker på at jeg har noe sopp i tillegg i det minste. Hva slags behandling, "bare" vanlig salve og evt vaginalkapsel, eller kan man få noe som virker i mage/tarm også? Jeg skal til vanlig gu om ikke så lenge, så noe av problemstillingen kan jeg ta opp da (og tar en kur selv).

Tror legen var skeptisk til om jeg hadde magesår, kanskje pga alder (er ca 30). Det som er rart er at disse akutte symptomene kommer samtidig nesten hos samboer og meg, det tyder kanskje på at det er utløst av en infeksjon eller noe.. (selv om vi også har hatt en uvanlig kjip hverdag med mye sykdom rundt oss o.l)? Jeg har riktignok hatt mer eller mindre vage mageplager i årevis, men aldri sånn som denne reaksjonen. Er ikke sikker på om det ble testet for h.pylori da jeg tok flere blodprøver sist, alle verdier så bra ut, men fikk ikke med meg om de sjekket dette :ler: .

Når det gjelder de andre symptomene:

Dårlig ånde, ja den føles "sur" i perioder (dette hjalp da jeg kuttet ut kaffe... og alkohol og andre ting jeg tror kan være dumt for meg, så det skyldes vel antagelig lukkemuskelen i spiserøret?).

Tannstein - nei.

Blod/svie i tannkjøttet -nei, svært sjelden.

Gjest Gjest
Skrevet

Samme gjest som tidligere som svarer deg! :)

Det jeg ville ha gjort:

- ta bakterieprøve i skjeden

- ta bakterieprøve i munnhulen

Det er mest sannsynlig en kombinasjonsbehandling dere må ha.

Blodprøver avslører ikke dine/ deres bakterie-ubalanse.

Gjest Gjest
Skrevet
Samme gjest som tidligere som svarer deg! :)

Det jeg ville ha gjort:

- ta bakterieprøve i skjeden

- ta bakterieprøve i munnhulen

Det er mest sannsynlig en kombinasjonsbehandling dere må ha.

Blodprøver avslører ikke dine/ deres bakterie-ubalanse.

Man de kan vel påvise h.pylori ved blodprøve, i følge diverse infosider er det én av måtene man kan finne dem på (ved dyrkning sikkert, ikke crp vet jeg). Jeg får ta det opp med legen neste gang. Og samboern har bestemt seg for å gå til lege i morgen, så han kommer til å nevne dette og be om å få tatt prøver.

Huff, begynner å bli skikkelig opptatt av min egen helsetilstand :ler: Takk for svar!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er ganske sikker på at jeg har noe sopp i tillegg i det minste. Hva slags behandling, "bare" vanlig salve og evt vaginalkapsel, eller kan man få noe som virker i mage/tarm også? Jeg skal til vanlig gu om ikke så lenge, så noe av problemstillingen kan jeg ta opp da (og tar en kur selv).

Tror legen var skeptisk til om jeg hadde magesår, kanskje pga alder (er ca 30). :ler: .

Blod/svie i tannkjøttet -nei, svært sjelden.

Behandling for candida er vel den enkleste behandling man kan få!....det er bare EN tablett. Husk den skal svelges! :)

Fluconazol - enkelt og greit den billigste på apoteket....45 kr billigere pr tablett enn den som legen antagligvis skriver ut resept på.

Magesårsbakterier trenger ikke å være aldersbetinget. De kan oppstå like gjerne kanskje pga uheldig bruk av antibiotika feks.

Gjest Gjest
Skrevet
Behandling for candida er vel den enkleste behandling man kan få!....det er bare EN tablett. Husk den skal svelges! :)

Fluconazol - enkelt og greit den billigste på apoteket....45 kr billigere pr tablett enn den som legen antagligvis skriver ut resept på.

Magesårsbakterier trenger ikke å være aldersbetinget. De kan oppstå like gjerne kanskje pga uheldig bruk av antibiotika feks.

Kanskje jeg skal prøve en sånn tablett. Antibiotika har jeg aldri brukt. Har hatt endel stress og bekymringer i livet i de siste årene, så jeg synes ikke det er så rart at ting kommer i ubalanse, men det har liksom brutt ut så plutselig hos både samboern og meg (eller, gått fra å være vage symptomer til pang, skikkelig vondt).

Gjest Gjest
Skrevet

Samboern var hos legen i dag, tok flere blodprøver og skal ta en avføringsprøve. Sikkert mer interessant når vi begge har symptomer og hans ikke er like psykisk forvekslingsbare som mine (jeg har jo tatt prøver jeg også, men mulig de sjekker for andre ting hos ham). Har heldigvis en lege som prøver å ta oss på alvor :)

Gjest Gjest
Skrevet
Samboern var hos legen i dag, tok flere blodprøver og skal ta en avføringsprøve. Sikkert mer interessant når vi begge har symptomer og hans ikke er like psykisk forvekslingsbare som mine (jeg har jo tatt prøver jeg også, men mulig de sjekker for andre ting hos ham). Har heldigvis en lege som prøver å ta oss på alvor :)

Må få høre hvordan det går!

Gjest Gjest
Skrevet
Må få høre hvordan det går!

Ja, skal følge opp :ler: Jeg har snart gått gjennom hele spekteret av mistanker og årsaker (og det er selvsagt ikke helt bra å tenke så mye på noe sånt), så skal bli interessant å se om det kan ha noen forklarlig årsak. Som nevnt har jeg hatt vage symptomer lenge, og har, etter hvert, funnet ut at det sammenfalt bra med stress. Samtidig opptrådte symptomene første gang et par måneder etter et opphold på Balkan, så nå begynner jeg å tenke parasitter o.l :roll: Hvis ikke de tester antistoffer hos samboern tror jeg jeg skal be om det selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Drar opp denne selv om vi ikke har fått resultater av de siste prøvene ennå. Jeg mistenker mer og mer hveteintoleranse/allergi i en eller annen form (eller to former ettersom begge sliter med det) - det siste halve året og spesielt fra rundt jul til nå har vi spist ganske mye hvete. Har hele tiden vært plaget av halsbrann, at brysthuleområdet føles tidvis oppblåst, og endel vondt i magen/tykktarmsområdet. I tillegg sopp/kløe ved endetarmen (unnskyld ekkelheten). Dette har blitt verre de siste par månedene, men jeg er ikke sikker på om alt skyldes det samme, da jeg også har vært unormalt stresset og nedfor av ytre årsaker. Samboern min har vært litt plaget, men fikk sterkere symptomer en stund etter at jeg fikk det. Vi spiser jo stort sett det samme, unntatt på jobb.

Samboern reagerer som tidligere nevnt også "rart" på øl; får fort vondt i hodet (har bihuler som lett blir tette av andre allergier) og blir trøtt. I tillegg virker det som whisky kan ha samme effekt (bygg? gluten?). Muligens hjemmebrent også - men akkurat når det gjelder spriten kan jo det ha mer banale årsaker :roll: Evt at det er gjærreminesenser han reagerer på.

Og siste uka har jeg kuttet dette så godt jeg kan, og merker sterk forbedring. Har ikke kuttet annet mel (og heller ikke kuttet ut hvete helt 100%, bare nesten). Når jeg tenker meg om har jeg hatt halsbrannsymptomer i mange år uten å være bevisst på det; i form av kremting/hoste og forbigående heshet. I perioder hvor jeg har sittet mye foroverbøyd og vel også spist typisk matpakke (sommerjobbperioder, hehe) har jeg av og til fått langvarig og plagsom "astmatisk" hoste. I tillegg har jeg vært mye småtett/irritert i nesa. Nå er alt dette mye bedre!

Jeg mistenker igrunn ikke cøliaki, i hvert fall ikke for min egen del, selv om dette vel kan være nokså symtomfritt - men ville jeg da hatt slike "allergiske" reaksjoner uten å få dårlige verdier på jern, B-vitamin o.l? Og ville jeg blitt bedre av bare å kutte hvete, men spise bygg, havre og rug (og små mengder hvete)? Jeg tenker mer i retning intoleranse for hvetestivelse. Det skal bli interessant å se resultatet av testene til samboern min viser, og om legen testet for noe i denne retningen. Hvis ikke tror jeg vi vil be om å teste dette. Mulig han har mer behov for klare fakta for å endre kostholdet enn meg, men heldigvis er det jeg som lager maten :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Ut i fra hva du skriver kan det høres ut som dere begge har candida ja, men ikke i en sånn grad som løses av èn tablett eller kremtube..

Vil anbefale der en tur til kinesolog og få testet ut hva som feiler dere.

Jeg og mannen har fått hjelp av en kinesolog med candida sopp som har herjet i kroppen i flere år, og jeg må si at dagene går mye lettere nå etter å ha lagt om kosthold og tatt dråper og kosttilskudd. Har også blitt testet for andre ting enn candida, allergier og plager av alle slag, fått hjelp mot dette og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...