Gjest Julie75 Skrevet 10. juli 2003 #1 Skrevet 10. juli 2003 Hei! Jeg er en jente i slutten av 20-årene som er 22 uker på vei med mitt første barn. :D Saken er at jeg ikke vil amme (pga psykiske årsaker jeg ikke vil gå inn på her). Hvordan går jeg frem? Må jeg si ifra dette til jordmor nå, eller skal jeg ta det etter fødselen? Mener jeg har hørt at man får noen spesielle tabletter for å stoppe melken dersom man ikke skal amme. Noen som kjenner til dette? Takker på forhånd for alle konstruktive svar.
Klips Skrevet 10. juli 2003 #2 Skrevet 10. juli 2003 Du må jo ikke si fra til jordmor nå, men det kan kanskje være greit, dersom hun er en ok person, så du kan forberede deg (kjøpe disse pillene eller hva det nå er på forhånd). Ellers skal det ganske masse amming til de første døgnene for at melkeproduksjonen skal komme i gang, så hvis du aldri ammer i det hele tatt, får du kanskje ikke så mye problem med melkespreng. Det burde jo være en privatsak, men selv om du ikke sier noe til noen før, så vil de nok foreslå å legge babyen ved brystet rett etter fødselen, samt spørre deg en xillion ganger på sykehuset og helsestasjonkontroller hvordan det går med ammingen. Du er kanskje allerede forberedt på at det er et enormt ammepress her i landet, spesielt fra jordmødre. Skjønner jo at de gjerne vil opplyse mest mulig om det, men å gi kvinner som ikke kan/vil amme dårlig samvittighet burde være unødvendig. Man vokser fint opp på erstatning også, det er jeg og broren min eksempler på.
Trebarnsmor Skrevet 10. juli 2003 #3 Skrevet 10. juli 2003 Nei .....du trenger ingenting.Det er bare til å ikke amme,så kommer ikke melken heller. Du har jo ikke startet noen amming og i begynnelsen så kommer det få dråper om gangen.Jeg hadde problemer med å starte ammingen men etter noen dager så kommer det.Da jeg sluttet å amme etter noen mnd så trappet jeg ned,trengte ingen tabletter.Jordmor har vel heller ikke noe med om du vil amme eller ikke.Så jeg hadde ikke sagt noe.Men det er jo opp til deg.Lykke til
Sofia Skrevet 10. juli 2003 #4 Skrevet 10. juli 2003 Jeg skal selvsagt respektere at du ikke ønsker å amme, men klarer ikke å la være å komme med en liten kommentar. Når du blir mor, i det øyeblikket babyen din blir lagt på magen, vil den faktisk være istand til å finne puppen på egenhånd, med en gang. Det er instinktet. Kanskje vil du da legge bort din egoisme og amme allikavel. Det er dyrebare dråper som er utrolige sunne og viktige for babyen din. Jeg skjønner ikke at jenter som blir mødre og som kan amme, ikke vil gjøre det. Når du blir mor kan det jo være et riktig tidspunkt for å prøve å komme deg videre fra det som har skjedd med deg siden du ikke vil amme. Kanskje kan babyen hjelpe deg dersom noe fælt har skjedd med deg. At dere to kan finne en nærhet sammen i akkurat den situasjonen. Men dersom du absolutt har bestemt deg, så må du si ifra på forhånd, for jordmora vil oppmuntre til amming allerede i løpet av den første halvtimen etter fødselen. Jeg håper du ombestemmer deg, du kan få mange fine opplelser av nærhet OG ikke minst at babyen får masse mamma-kos, og sunne dråper.. Uansett, lykke til!
Fru Fomle Skrevet 10. juli 2003 #5 Skrevet 10. juli 2003 Jeg kjenner ei som også hadde bestemt seg på forhånd at hun ikke ville amme. Hun ga beskjed om dette på sykehuset, likevel ble hun "presset" til å amme på sykehuset. Dermed kom melkeproduksjonen i gang, hun tok tabeletter for å stoppe produksjonen, likevel var det j"#%& vondt noen dager med melkespreng osv. Det er et enormt ammepress, derfor er det viktig å gi klar beskjed om dette tidlig slik at situasjoner som den over kan unngås. Hvis du gir beskjed til jordmor kan hun kanskje skrive dette på papirene dine. Men vær forberedt på å møte motstand... Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 10. juli 2003 #6 Skrevet 10. juli 2003 Er bare ammingen et problem, eller vil du ikke gi morsmelk? Kan det å pumpe deg og så gi fra flaske være en løsning? Du må i alle fall gi beskjed om at du ikke vil amme, og hvorfor.
Klips Skrevet 10. juli 2003 #7 Skrevet 10. juli 2003 Sofia, de fleste som gir babyen sin flaske, holder den inntil seg i armene sine, så mamma-kos får de likevel.
Marianne Skrevet 10. juli 2003 #8 Skrevet 10. juli 2003 Du bør absolutt sifra til jordmor, men helst legen din. Og få det med i papirene sånn at det ligger i papirene på sykehuset når du er der. Det er ett vanvittig ammepress her i landet og du kommer nok uansett til å få merke det inne på sykehuset. Men dersom du har det i papirene har du noe å vise til.
Trebarnsmor Skrevet 10. juli 2003 #9 Skrevet 10. juli 2003 Er det egoistisk å velge bort amming? Jeg synes at det er opp til en og enhver. Men jeg er enig i at man bør ihvertfall prøve. Og vi vet jo ikke hennes detajer og da blir det vel lett for enkelte å bagatellisere.Uansett så ville hun vite om hun burde ta piller og snakke med JM,hun ville ikke ha andres meninger om amming.
Gjest Cruella Skrevet 10. juli 2003 #10 Skrevet 10. juli 2003 Hvis du ikke klarer å amme, så oppfordrer jeg deg til å prøve å pumpe deg de første månedene, slik at barnet ditt får i seg morsmelk den første tiden. Du vet sikkert hvor viktig morsmelk er i forhold til bl.a forebygging av allergi etc. samt at det er den perfekte babymat. Mange som har sine grunner til ikke å ville amme, men tror du at du klarer å pumpe deg? Lykke til!
VesleBråka Skrevet 10. juli 2003 #11 Skrevet 10. juli 2003 Jeg har flere tanter som ikke klarte å amme, de har innovervendte vorter (?) og alle de spiste piller for å stoppe melkeproduksjonen. Er det ikke noen som er "klar" ved fødselen også da? Jeg er enig i at du bør begynne å insistere på det du vil tidlig, slik at de skjønner at du mener alvor. Det er så mange velmenende mennesker overalt, det kan kanskje bli litt slitsomt etterhvert.
Gjest Anonymous Skrevet 11. juli 2003 #12 Skrevet 11. juli 2003 Hei! jeg ville heller ikke amme barnet mitt, og møtte ammepolitiet på sykehuset, som nesten ble sur på meg da jeg sa i fra at jeg ikke hadde lyst til dette. T il slutt ga jeg etter, og det angrer jeg ikke på! Jeg tror at selv om du har opplevd noe vondt psykisk, så kan det å gi bryst til ditt barn, føre til at du opplever noe positivt med dem, og etter hvert ser du at barnet koser seg så mye med puppen, at det blir en glede og kosestund mens barnet er liten! Det som skjer når du ammer er at du skiller ut oxytocin som er et hormon, som gjør at du og barnet ditt knyttes nærmere sammen, og du blir mere glad i det. Du slipper å ordne flasker og vaske dem før barnet får mat, og med flaskemelk får babyen den samme (kjedelige?) smaken, men mens du ammer og har spist en god middag med biff og mye nam, nam, vil også barnet nyte godt av smaken, fordi puppen smaker forskjellig etter hva du har spist! Men jeg forteller bare nå positive sider ved amming, og jeg respekterer ditt valg hvis du ikke har lyst å amme, og det er opp til deg, men prøv å gi ammingen en sjanse? uansett: lykke til videre!
celebrity Skrevet 13. juli 2003 #13 Skrevet 13. juli 2003 Det er instinktet. Kanskje vil du da legge bort din egoisme og amme allikavel. Det er dyrebare dråper som er utrolige sunne og viktige for babyen din. Det var hardt sagt, syns jeg. Vi vet ikke hvilke psykiske årsaker som ligger bak det at hun ikke vil amme! Melka kommer nok ikke til å flomme over når hun har psykiske problemer med dette.... Over til DEG, Mamma'n :blunke: Gratulerer, og ikke la dette problemet hindre deg i å nyyyyte graviditeten. Si likevel fra til jordmor, så slipper du unødvendig mye mas og press på barselavdelingen. Er det spesiell god grunn til å ikke amme (psykisk årsak burde telle like mye som fysisk årsak), er det kanskje mulig å få melk fra morsmelksentralen den første tiden? Morsmelk er tross alt viktig for barnet. Men skal ikke gis for en hver pris. Det finnes faktisk barn som har vokst opp på nan og collett også Tablettene mot melkeproduksjon syns jeg du skal unngå. Prøv først med en stram bh (eller et stramt bånd rundt brystene). Siden dette er ditt første barn er det heller ikke sikkert du vil begynne å produsere melk uten stimulering (pumpe, barnet som suger). Lykke til videre i svangerskapet!
celebrity Skrevet 13. juli 2003 #14 Skrevet 13. juli 2003 oj! Første avsnitt var sitat fra en av de første som skrev svar
majan Skrevet 16. juli 2003 #15 Skrevet 16. juli 2003 hadde jeg vært deg ville jeg nok sagt ifra til jordmor nå for da noterer de det i dine papirer. veit om mange som får depresjoner etter de har født, så da er det jo veldig fint om det står i dine papirer at du ikke vil amme slik at de ikke tror at du lider av depresjoner. Ønsker deg lykke til, jeg sitter her med verdens søteste baby( i mine øyne) på 3 måneder. Ha en god sommer!
Gjest Anonymous Skrevet 16. juli 2003 #16 Skrevet 16. juli 2003 Hvis du av psykiske årsaker velger å ikke amme, er det det beste for både deg og barnet. Fint at du lytter til kroppen og forbereder deg! Så noen nevnte egoisme, det mener jeg er tull å si! Hvis du ikke stimulerer brystene, så er det ikke sikkert det blir noe melkeproduksjon i det hele tatt. Lykke til med den lille :D
Trebarnsmor Skrevet 17. juli 2003 #17 Skrevet 17. juli 2003 det er rett at man ikke skal tvinge seg selv til amming pga psykiske årsaker, men man kan jo få melk-produksjon selv om man ikke stimulerer brystene.Jeg har melk i brystene og jeg har ikke begynt amming.Har hatt siden 25 uke av svangerskapet.Og det hadde jeg med nr1 og 2.Men at man ikke behøver noen piller er sant.For melkeproduksjonen er ikke på fullt før noen dager.....opp til en uke etter fødselen,hvis man ammer.
Kittykat Skrevet 17. juli 2003 #18 Skrevet 17. juli 2003 Jeg skal selv ikke amme. Jeg har to barn fra før og det var et regelrett helvete med ammingen. Det var masse stress, melkespreng, pumping, brystbetennelse og til slutt operasjon. Jeg ville ikke amme sist gang heller, men prøvde og det gikk rett til bloksberg. Første gangen sluttet jeg etter 3 mnd, den andre gangen etter 2-3 uker, inkludert masse pumping. Jeg skal overhodet ikke amme denne gangen og jeg kommer til å fnyse av de som sier: du må prøve å gi barnet ditt de dyrebare dråpene. Jeg vet alt det der, men det blir faktisk folk av MME og. Jeg virker kanskje barnslig nå, men jeg liker ikke dette ammepresset og når man sier nei, så sier man nei og det har andre å godta. Også de på sykehuset. Kan de ikke godta det, da passer de ikke i den jobben. Jeg fikk tips om å skrive et brev der jeg forteller om mine tidligere problemer med amming og hvorfor jeg ikke vil amme denne gangen. Jeg beholder originalen selv og tar kopi til lege og jordmor/sykehus. Jeg skal gjøre dette og levere det allerede når jeg skal på UL i August. Jeg kommer ikke til å bry meg om hva de sier der på sykehuset, for jeg har bestemt meg og det skal de altså respektere. Jeg har vært igjennom et helvete av smerte og stress når det gjelder amming og jeg vil ikke utsette meg eller babyen for mer stress og mer mas og kjas. Jeg er overhodet ikke egoistisk, men jeg tenker på det beste for meg og mitt ufødte barn. Og velge bort ammingen er det beste jeg kan gjøre for vårt tredje barn. Og dette vet jeg også bedre enn legen og sykehuset til sammen. For de har ikke vært igjennom det samme som meg. Mitt råd til deg er å stå på ditt og ikke la deg pirke på nesen. Du kan f eks skrive et sånt skriv der du forklarer saker og ting. Uansett så har ingen lov til å overkjøre deg på noen som helst måte. Det spiller ingen rolle om det er ditt første barn eller ikke. Vil du ikke, så vil du ikke. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 18. juli 2003 #19 Skrevet 18. juli 2003 Sier meg enig med de som sier du bør prøve å amme, det er nesten det samme. Forskjellen er at barnet ikke (så lett) får på seg noen "midd" alle har i ansiktet og kvinner har rundt brystvortene. De er viktige for imunforsvaret, men det er et "problem" du lett løser ved å "bytte kyss", altså du kysser barnet på pannen og barnet (med litt hjelp selvsagt :D) kysser deg på pannen :D Lykke til!
Gjest *nurket* Skrevet 18. juli 2003 #20 Skrevet 18. juli 2003 Jenta i har ikke tatt skade av å ikke bli ammet. :D Instiktivt leter babyen etter melk når den blir lagt på brystet ditt etter fødselen. Men som andre påpeker så holder man jo babyen tett inntil seg når man bruker flaske, så nærheten mellom mor og barn tar ikke skade av å ikke amme mener nå jeg da. Jeg var bestemt på at jeg skulle amme. Men må ærlig si at jeg ikke følte meg vel når jeg forsøkte (holdt opp etter halvannen uke). Så denne gangen har jeg tenkt til å hoppe rett over på flasken. :D Jeg har vurdert å si fra så det står i papirene mine. Ellers skal jeg nok klare å si fra på sykehuset også. Tvang til amming (som noen skrev her) er helt uhørt :x 14+5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå