Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis man ikke får til å gå på do, og kjenner at magen er stappa hele tiden, er det da best å spise lite sånn at den ikke fylles opp til "bristepunket"? Eller er det best å spise normalt sånn at det blir økt trykk og dermed lettere å få ut noe? ;p

Føler jeg bare fyller på, uten at det kommer noe ut, og at dette ikke er bra. Men jeg vil absolutt ikke ned i vekt heller, så da er det sikkert ikke så bra å ikke få i seg nok mat heller.. :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hm_*
Skrevet
Hvis man ikke får til å gå på do, og kjenner at magen er stappa hele tiden, er det da best å spise lite sånn at den ikke fylles opp til "bristepunket"? Eller er det best å spise normalt sånn at det blir økt trykk og dermed lettere å få ut noe? ;p

Føler jeg bare fyller på, uten at det kommer noe ut, og at dette ikke er bra. Men jeg vil absolutt ikke ned i vekt heller, så da er det sikkert ikke så bra å ikke få i seg nok mat heller.. :klø:

Spis noe som får fart på sakene. Gjør som de gamle, spis svisker. Helst en del. Ellers kan du jo ta et lite klyster. Da kommer det ut ganske så kjapt.

Gjest kaffegunda
Skrevet

Vanlig svart kaffe er det som får fart på sakene hos meg. Gjerne sterk.

Skrevet

Okei, takk for råd:) Men hva med vanlig mat i tillegg? Eller bør svisker og kaffe være eneste føde?;)

Skrevet

Er du ofte plaget med hard mage?

Kjøp svisker av god kvalitet, de skal være myke og fuktige. Spis hverdag, da forebygger du forstoppelse.

På apoteket selger de senneste eller hamburgerte, denne er veldig effektiv mot forstoppelse.

Ellers bør du unngå loff. Spiss grovt brød, grønnsaker og frukt. Masse fiber:) Og husk og drikk vann og vær fysisk aktiv.

Det var noen søster tips hehe.

Skrevet

For meg hjelper det aa faa fart i magen om jeg spiser masse groennsaker til middag, saa salat, brokkoli, erter, paprika, loek, etc. Spiser litt mindre enn vanlig av resten av maten. Men groent hjelper godt med aa holde systemet i gang :)

Er ogsaa viktig aa faa i seg mye drikke.

Skrevet (endret)

Mye plantemat hjelper definitivt. De inneholder mye fiber og hjelper fordøyelsen. Jeg merker stor forskjell på magen etter at jeg ble veggis i forhold til før, for å si det på en pen måte :fnise:

Endret av Caya
Gjest Gjest
Skrevet
Vanlig svart kaffe er det som får fart på sakene hos meg. Gjerne sterk.

Er det noe annet som virkelig kan sette vart på sakene? sånn som gjør at magen og tarmen virkelig reagerer og gir noen resultater på do? :S hehe. har prøvd nesten alt, inkludert svart kaffe og svisker, men det hjelper ikke. det er lenge siden det har kommet ut noe .

Skrevet

Som mange andre her har nevnt:

- svisker

- tørkede aprikoser

- masse fiber

- drikk masse vann

- youghurt/ drikke youghurt

Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet

Åh, det samme skjer med meg også! Jeg sitter bare og tar på den harde bunnen av magen og klemmer på den :S Pliis kom med noe ekstra effektivt ! :D

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var på et kostholdskurs en gang, og fikk vite at det er to enkle ting å spørre om ved treg mage: Drikker du nok vann? Spiser du nok fiber? Hvis du er usikker på det, prøv å drikke mer vann og spise mer fiber... Fiber finner du i alle grove kornprodukter og grønnsaker, og noe i frukt. Husk å tygge maten godt før du svelger, så unngår du luftplager. ;-)

Skrevet

For meg er ingenting så effektivt som lunken kaffe.

Gjest Gjest
Skrevet

Gå til LEGEN. FORSTOPPELSE HAR EN ÅRSAK, ENTEN DET ER AT DU SPISER GAL MAT, FOR LITE FIBER, HAR EN TARMSYKDOM SOM KAN VÆRE ALVORLIG, ELLER DU HAR ET PSYKISK PROBLEM. GÅ TIL LEGENNNNN.

Skrevet

Jeg tror grunnen til forstoppelsen er at jeg har begynt å spise mye mer. Er nemlig undervektig og har et krav om at jeg må opp 0,5 kg i uken. Men det jeg spiser er stort sett grovbrød/knekkebrød/kornblanding, frukt/grønt og yoghurt/drikkeyoghurt, i tillegg til nøtter og en del kjøtt. Så jeg tror ikke det er mattypen det er noe galt med.

Heller det at fordøyelsen får et sjokk.

Men jeg kan prøve å øke vanninntaket!

Fysisk aktivitet er for øvrig uaktuellt..;/

Men hva om man spiser mye halspastiller som har lakserende effekt, vil det hjelpe på forstoppelsen?

Skrevet

Da dropper du fysisk aktivitet:)

Lakris pastiller har en lakserende effekt, at jeg ikke tenkte på det hehe. Prøv det! Kjøp en pakke med IFA og tygg i vei hehe

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg plages også med treg mage. Baker mitt eget grove fiberbrød som holder magen i gang. Dessuten får jeg treg mage av rødt kjøtt, så det ungår jeg mest mulig. Ikke alle fordøyer kjøtt like godt. Bakevarer av hvitt hvetemel gir meg også treg mage.

Prøv deg litt frem med kosten din.

Om du merker forskjell på å kutte ut enkelte matvarer. Eller tilfører noe annet.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan hende det blir for mye fiber også, særlig i overgangen fra en type kosthold til et annet. Prøv å redusere litt på mengden fiber til hvert måltid, og heller øke litt på protein. I hvert fall i en kort periode :)

Skrevet
Jeg tror grunnen til forstoppelsen er at jeg har begynt å spise mye mer. Er nemlig undervektig og har et krav om at jeg må opp 0,5 kg i uken. Men det jeg spiser er stort sett grovbrød/knekkebrød/kornblanding, frukt/grønt og yoghurt/drikkeyoghurt, i tillegg til nøtter og en del kjøtt. Så jeg tror ikke det er mattypen det er noe galt med.

Heller det at fordøyelsen får et sjokk.

Men jeg kan prøve å øke vanninntaket!

Fysisk aktivitet er for øvrig uaktuellt..;/

Men hva om man spiser mye halspastiller som har lakserende effekt, vil det hjelpe på forstoppelsen?

Ok. Nå tråkker jeg kanskje feil, men det høres ut i fra vektkravet og ingen fysisk aktivitet at du har en spiseforstyrrelse du prøver å jobbe deg ut av. Hvis det er slik og du akkurat har begynt å spise skikkelig igjen så må du bare ta tiden til hjelp. Systemet trenger litt tid på å komme igang igjen. Gi det et par uker så blir det nok bedre.

Skrevet

Takk for svar!

Vann og Läckerol gjorde susen;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...