Gå til innhold

hannis dagbok

hanni

Anbefalte innlegg

Heisann

Henger meg på Magnhild at det kan høres ut som begynnende bekkenløsning. Jeg har selv hatt det i begge mine svangerskap, og det var verre med andremann enn første.

Og jeg hadde også smerter nedover rompa og foten på ene siden, minnet om isjassmerter :roll:

Håper det IKKE er det du har fått, men prøv å slappe mest mulig av, og ikke press deg selv, det blir ikke bedre av det.

Lykke til da !! Og ha en flott uke !!

Klem fra Pludre :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, Pludre. Det høres skummelt likt ut, ja. jaja. får snakke med legen. Håper jeg kan trene og sånt - for når jeg begynner å våkne litt mer, er det planen. Nå skal jeg snart hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Tenker på deg!!

Håper formen bedrer seg etterhvert!

Du får kose deg med graviditeten så godt du kan, prøv å fokuser på det positive når plagene blir for ille :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei! :rosasmil:

Jeg hadde samme symptomer som deg da jeg var 8-9 uker på vei.

Da jeg tok det opp med legen min (gynekolog), sa han at man ikke får bekkenløsning så tidlig i et svangerskap. Heldigvis gikk dette over av seg selv etter ca 1 uke.

Men jeg fikk bekkenløsning ca uke 23, og det var ikke noe gøy :-(

Håper det ordner seg!

klem fra Murmeldyret!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsner bizzy og murmeldyret!! I dag kjente jeg det i beinet igjen. Det høres veldig tidlig ut, ja - men jeg har hørt at man kan få det veldig tidlig også nemlig. Ellers er formen OK. Jeg er ganske mye kvalm, men jeg kommer meg gjennom dagene. Gruer meg bare litt til helga og påfølgende travel uke. I morgen skal jeg treffe venninner på kafe, og torsdag skal jeg ha venninner på besøk. Må nok slappe av i kveld. Men først må jeg jobbe en del. Og nå vil jeg ha internettet mitt tilbake snart!!!

Per i dag er det to venninner (de som visste om prøvinga) + familien min som vet. Mannen er hemmelighetsfull. Jeg er 7 + 2 i dag - i min åttende uke altså. Tida går mye fortere nå enn prøvetida gikk synes jeg. Da var en uke utrolig lang, nå fyker ukene avgårde - selv om jeg ligger hele ettermiddagen på sofaen og ser tulleTV fordi jeg ikke orker noe annet. Sløvt altså. Jeg vil ha energi til å trene igjen! Men det kommer sikkert snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Enkelte har begynnede bekkenløsning som første tegn på graviditet... :-?

:trøste: Håper det går over - for hos enkelte kan det gjøre det også...

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper det går over ja, Mayamor. Kjente det bittelitt i går også... Men kvalmen blir egentlig bare verre for hver dag. Jeg kan glemme frokost nå, spiser på jobb. Så klarer jeg meg sånn passe gjennom dagen, men på kvelden er det ille. Gleder meg til jeg skal til legen fredag. Men fredag starter også en maratonuke for meg i forbindelse med jobb. Nei, nå klager jeg veldig. Egentlig er jeg SELVSAGT fortsatt utrolig utrolig glad for at det er noen som har flytta inn i magen min. Jeg er litt nervøs for legetimen med den noe amatørmessige legen, men det går sikkert bra. Snart snart er jeg 8 uker. Det er mye synes jeg. Og snart er det påskeferie, og det gleder jeg meg sinnsykt til! Mannen vil forresten at vi skal bestille tidlig UL på Volvat for å sjekke at alt er i orden. Lurer på når man har sånne tidlig UL-er? uke 12? Får høre med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at dere er nyskjerrige og gjerne vil på tidlig-UL.

Jeg var i uke 8 i forbindelse med et forskningsprosjekt, og da så vi et bankende hjerte og bevegelser.

Dumt med kvalme og begynnende smerter. Snakk med legen din! HVIS det er begynnende bekkenløsning så tar det lang tid å få henvisning og stå på venteliste før du eventuelt får behandling. Men nå snakker jeg hypotetisk, jeg håper du slipper!

Koselig med en hemmelighet som få vet om ennå, tenk for en glede du bærer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Hei Hanni! :vinke:

Ville bare berolige (?) deg med at smertene nedover beinet kan være andre ting! F.eks. muskelspenninger i setemuskulatur eller nedre del av ryggmuskulaturen, isjas, senebetennelse i hoften... Selv går jeg rundt med betennelse i senefestet på ene hoften min, har gjort det nå i 6 mnd :evil: , og det har gitt symptomer som ligner på isjas-smerter (plutselige muskelsmerter, iling, ising, mauring, smertefull berøring, nummenhet a la tannlegebedøvelse...) pga klem på nerve et eller annet sted i hofteområdet.

Men siden du jo tross alt er gravid (jippi!!) så er det jo nærliggende å tro at det er en sammenheng mellom smertene og graviditeten.. Du har tross alt en voksende livmor (med en Hanni-spire inni!) som trenger mer plass, selv om den ikke er SÅ stor enda. Nede i bekkenet løper det massevis av nerver og senefester, og det skal ikke mye klem til før du får symptomer av det.

Men er det bekkenløsning, så er det ikke sikkert du trenger å få panikk av det heller: En jeg kjenner godt fikk bekkenløsning allerede i fjerde måned, og ble svært plaget et par måneder, men det roet seg ned igjen, sannsynligvis fordi fosteret og morkaken og alt som vokste og trengte plass i bekkenet, "la seg til rette" og stabiliserte seg slik at det ble mindre press og trykk hist og her... Smertene roet seg, og hun kunne bevege seg normalt ogvære i normal aktivitet så lenge hun tok hensyn til kroppen sin.

Uansett - snakk med legen din! Han har sikkert en smule mer kunnskaper om dette her enn oss "kloke hoder" som stikker innom dagboken din. :ler: God bedring i alle fall! Og god bedring i forhold til kvalmen.. :trøste:

:klem: fra Hulderjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg, Hanni, og slapp av og kos deg! Jeg opplever i hvert fall at mye stress og slit og lite pauser gjør meg mer kvalm og uvel. Det hjelper også å spise lite og ofte (f.eks. frukt).

Jeg hadde forresten også noen smerter i lysken/nedover bena noen dager i begynnelsen, som gjorde at jeg nesten halta, men jeg tror dette bare var pga livmorbåndene i lysken. Ting strekker seg, og sånn skal det være.

Klem fra La Traviata

9+6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg gleder meg til å lese om legetimen... :wink:

Håper du får tid til å oppdatere snart, selv om dagene er travle. Kanskje det ikke blir oppdatering før mandag, siden du kanskje ikke har nett hjemme...!? :cry:

Synd at du er blitt kvalm, men man må vel bare gjøre det beste ut av det...over 50 % blir det, stemmer ikke det?

Hver gang du føler deg uvel, så tenk på oss som fortsatt er prøvere... :wink: Da får du jo glad-tanker fordi du tross alt er gravid...!! :P

Jeg håper uansett at kvelmen ikke blir verre, og at den ikke varer lenge. Har du kjøpt Ingefær? Det er jo det beste rådet, har jeg inntrykk av... Og for noen hjelper det utrolig mye! :P

Litt kjipt å finne på dårlige unnskyldninger for kvelme etter hvert vel? Siden du skal vente litt med å fortelle det til jobben, mener jeg...

Kan jeg spørre om grunnen til det? Er de slemme mot deg? :-x

Lillen-helge-klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor
Hver gang du føler deg uvel' date= så tenk på osJeg håper uansett at kvelmen ikke blir verre, og at den ikke varer lenge. Har du kjøpt Ingefær? Det er jo det beste rådet, har jeg inntrykk av... Og for noen hjelper det utrolig mye! :P

Litt kjipt å finne på dårlige unnskyldninger for kvelme etter hvert vel?

Fikk Toten følelse nå, lillen... :tunge1::ler:

Måtte bare...

Lister meg tilbake til hilsnen...

Hvordan er formen din nå da?

Må innom og oppdatere meg om deg vet du... :klem:

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann Hanni!

Håper formen blir bedre! Og at du har det bra!!

Hadde lyst til å kontakte deg for et evnt. lite privat treff da jeg var hjemme forrige uke, men turte visst ikke når det kom til stykket... :oops:

Kanskje neste gang :wink:

Stor klem fra meg :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll:

:sjenert:

Noan gengar siar hodat mitt:

E = A

A = E

U = Y

Y = U

Lukka til mad kvelman så langa!

Håpar et dy IKKA her bakkanløsning!

...og et dara her pangar til YL, for kosans skuld!

Lillan-klam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuuu!! Dagboka mi ligger øverst når jeg ikke har vært her på fire dager! Hurra! Takk for søte og koselige hilsner, jenter. Greia er at jeg for tida har en jobbgjest boende hos meg privat en uke - eller åtte dager. Hun kom fredag og reiser lørdag. Det er ganske slitsomt ettersom vi ikke har et helt hus, men en treroms. Hele helga har jeg "underholdt" gjesten, og det blir jo slitsomt i lengden. Man kan si det sånn at det er jobb hele dagen på en måte - selv om jeg har fortalt at jeg er gravid - slik at jeg kan få slappa av litt også. menmen.... I dag har jeg hatt en ganske slitsom jobbedag. Jeg merker at jeg er helt ødelagt klokka 10.30 hvis jeg ikke har fått mat etter klokka åtte da.... herlighet. I morra blir det ikke fullt så slitsomt, men jeg har for tida altså nok å gjøre.

Kvalmen er litt bedre faktisk. Trøttheten er litt verre. Har lyst til å trene litt i dag, men jeg får se hva jeg greier....

Legebesøk fredag: det var det jeg skulle skrive om. Hadde time 09 og var ferdig 10.30 ( :o )

Legen min er en dust. Han kan ingenting og han greier ikke å svare på noenting. Han gjorde veldig grundige undersøkelser - og det var vel og bra, men jeg følte at jeg var hos en amatør. For det første skulle han kjenne på puppene mine :o :o :o Mulig for å sjekke etter evt. svulster. Men jeg har ALDRI hørt om andre gravide damer som blotter puppene på første legesjekk. Er det vanlig. Og så var det ekkelt at han flirte og sa "har de vokst eller" - han er mellom 40 og 50 og ekkel. Etterpå var det GU - og han kløna noe så INNMARI - og brukte mye lenger tid enn det jeg regner som vanlig. Samtidig som han klaga over at instrumentene var nye og at han ikke kunne dem. Betryggende. Og jeg var skitredd hele tida. Etterpå fikk jeg veldig vondt i magen (sånn menssmerteaktig som jeg hadde i starten av graviditeten, men som jeg ikke har hatt på lenge). Jeg spurte ham om det var vanlig, det kunne han ikke svare på :o men sa at "det kan godt hende du kommer til å blø nå". Og da tenkte jeg "Jeg skal vel for pokker ikke blø etter GU, vel". jeg sa også at DET syntes jeg i såfall var veldig skummelt. Heldigvis begynte jeg ikke å blø. Jeg fikk beskjed om å ringe jordmor og bestille time der selv, og så fikk jeg time igjen etter påske hos han. Da jeg kom hjem, ringte jeg helsestasjonen og spurte om når jeg kunne gå over til å bruke dem. Jeg har fått time der i mai. Så da regner jeg med at jeg bare må gå en gang til til den fæle legen. Og guruer - da er det vel ikke noen ny GU - i uke 12? Jeg nekter å la den mannen ta på meg mer. (Venninna mi sa at hu synes at han hadde tafsa på meg. Og det synes jeg også!)

Det var legebsøket mitt. Nå har jeg det fint og tenker ikke mer på det, men var ganske opprørt og redd etterpå. Spesielt fordi han ikke kunne svare på noen av det jeg spurte om. Jeg fikk heller ingen sånn bok som alle venninnene mine har fått. Vil så gjerne ha sånn bok jeg også....

Nei, nå må jeg gjøre meg ferdig her og dra hjem snart. Tar en tidlig ettermiddag i kveld.

Bizzy, ta kontakt neste gang. Jeg er like nervøs for sånt som deg :wink: Men det hadde vært utrolig hyggelig å treffe deg!

hanni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig i at han legen hørtes litt guffen ut! Du trenger IKKE flere GU-undersøkelser, så fremt det ikke er noe galt. Det er heller ikke normalt at en GU skal ta så lang tid, hos meg var det mer sånn "ned med buksa, ta en rask kikk og ferdig med det". Legen var bare så vidt inne med instrumentet. Synes også det hørtes litt rart ut at han sjekket puppene dine, men det kan jo være litt ulik praksis der.

Ønsker deg uansett lykke til videre, og håper at kvalmen ikke blir altfor ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Huff den legen hørtes ikke serlig ålreit ut!!! Syns du kan skaffe deg en annen fastlege jeg, slik at du ved senere anledninger kan få en litt bedre opplevelse hos legen! Dersom du og mannen har forskjellige fastleger har du krav på å få bytte over til samme lege som mannen!

Tar kontakt neste gang jeg er hjemme jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at jeg liker fastlegen min, men hun er ute i permisjon et år, så dette er vikaren. Jeg tror ikke jeg vil gamble på ny lege, jeg venter heller til hun er tilbake - for henne vil jeg jo gjerne gå til. Men takk for støtte. Skal bare gå dit en gang til, så trenger jeg ikke mer... Eliza, er ikke celleprøve og klamydiatest vanlig heller? Det var det han tok, selv om det var under et år siden jeg hadde gjort det sist....

:roll:

Men takk for støtte, jenter. Det trengs. Og ja - du må ta kontakt bizzy. Jeg kan sende PM med navn og mobilnummer...

hanni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puppesjekk er ikke noe jeg var borti, men legen min tok seg god tid på GU (muligens fordi jeg hadde en blødning). Hun tok også celleprøver og sånt. Jeg tror alltid jeg har fått beskjed om at jeg muligens kan blø noe etter GU jeg.. Det gjorde jeg også sist. Har ømtålelige slimhinner som blør lett av irritasjon. Jeg hadde en GU i uke 6 ellers har jeg ikke hatt noen. Tror ikke du behøver flere GU'er. Jeg har ikke hørt om det ihvertfall..

Heldigvis er det jo sånn at man er hos lege og jordmor annenhver gang.. (ihvertfall sånn i utgangspunktet) Da er det jo ikke så mange gangene du behøver å gå til legen din :)

Ønsker deg en fin dag :D

Klem Meta :klem:

PS. Bizzy er ikke så veldig skummel altså :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...