Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har aldri hørt om barn med kyssesyken. Vet at de fleste som har sykdommen ikke vet om det selv, at den da bare opptrer som en periode med halsonde.

Nå har jeg kyssesyken, og da lurer jeg på om det er noen som vet om man bør ta spesielle forhold til barn som man har i hus. Siden 90 % av oss får sykdommen før eller senere uansett, er det da lurt å prøve å skjerme barna for sykdommen nå, eller er det lurere at de får smitten nå og da mest sannsylig et lett forløp?

Noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du trenger å gjøre noe spesielt for at barnet ikke skal få det, som du sier kommer de sikkert til å bli smittet etterhvert uansett, og da er det ikke sikkert de blir syke engang.

De blir nok sannsynligvis minst dårlige av det hvis de får det når de er små.

Jeg hadde det selv da jeg var ganske liten, og da hadde jeg bare vont i halsen en stund, og så slapp jeg å ha gym i 6 uker...

Skrevet
Tror ikke du trenger å gjøre noe spesielt for at barnet ikke skal få det, som du sier kommer de sikkert til å bli smittet etterhvert uansett, og da er det ikke sikkert de blir syke engang.

De blir nok sannsynligvis minst dårlige av det hvis de får det når de er små.

Jeg hadde det selv da jeg var ganske liten, og da hadde jeg bare vont i halsen en stund, og så slapp jeg å ha gym i 6 uker...

Takk for fint innspill :)

Det er absolutt et argument at 90% av oss får det uansett.

... og så er det skremmende all snakk om ME hos personer som har hatt kyssesyken.

Skrevet

Så det er ingen som har betenkninger med å "bevist" smitte små barn (barnehagealder) med kyssesyken??

Gjest Gjest
Skrevet

Kyssesyken mitter via dråpesmitte fra munn.

Det betyr at man blir smittet ved å drikke av samme flaske, spise med samme bestikk, kysse osv.

Klarer man å unngå slik kontakt, skal barnet være trygt for denne gang.

Kyssesyken sitter lenge i, og man skal være oppmerksom på fysisk aktivitet 1 til 2 måneder etter sykdommen, da milten, leveren og nyren kan være forstørret, og ved slag -eller tung belastning kan det i verste fall forårsake indre blødninger, så pass på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...