Gå til innhold

hvorfor maler katten


ciba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har lest det en gang, men jeg husker ikke akkurat hva som får den til å male, dessverre. Det er i alle fall noe gnissing i halsen eller noe sånt som lager selve lyden.

Etter min erfaring tør jeg påstå at de bare maler når de blir klappet eller ligger og slapper av og det virker som de har det bra, så det er vel sikkert et uttrykk for at de koser seg, da.

Når jeg tenker meg om kan en av kattene til foreldrene mine finne på å male når hun vet det er god fisk eller noe som avkjøles før hun får det, da virker det som hun prøver å innynde seg når hun maser. Pussig. Kanskje det kan brukes for å uttrykke at de vil ha oppmerksomhet oså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katteeier

Katter maler for å uttrykke en bestemt sinnstilstand, for eksempel velvære når vi koser med dem eller serverer dem deilig mat. Men ifølge dyrlegen finnes det også mange eksempler på katter som maler etter å ha opplevd traumer som påkjørsel og mishandling. Maling er derfor ikke alltid ensbetydende med velvære.

Store kattedyr som løver og tigre maler også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt malte så kraftig hos veterinæren så han ikke fikk hørt på hjertelyden hennes. Det var ikke fordi kun koste seg, hun var veldig stresset og slapp mye pels, men jeg har aldri hørt en katt male så høyt før. Nesten litt komisk! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Hos ville katter er malingen mor/barn kommunikasjon, og er ett tegn på velvære. Tamme katter fortsetter å male hele livet, fordi eierne overtar morsrollen, og de fortsetter å oppføre seg som kattunger.

Fordi malingen er beroligende kan også katter male når de har smerter, for å berolige seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Store kattedyr maler bare én vei har jeg hørt (enten på utpust eller innpust, husker ikke hvilken) mens huskatten maler begge. Lurer på hvorfor det er sånn egentlig.. og hva som skjer at lyden blir som den blir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store kattedyr maler bare én vei har jeg hørt (enten på utpust eller innpust, husker ikke hvilken) mens huskatten maler begge. Lurer på hvorfor det er sånn egentlig.. og hva som skjer at lyden blir som den blir..

Det er du ikke alene om å lure på. :) Hittil er det ingen som riktig vet akkurat det. Kattens egne lille hemmelighet. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Katter maler for å berolige seg selv om at de er i en trygg situasjon.

Katter i full avslapning maler ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter maler for å berolige seg selv om at de er i en trygg situasjon.

Katter i full avslapning maler ikke.

Hvor får du dette fra??? :fnise:

Min katt maler som et uvær når jeg koser med han, og tro meg han er fullt avslappet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvor får du dette fra??? :fnise:

Min katt maler som et uvær når jeg koser med han, og tro meg han er fullt avslappet ;)

(Legg fra deg fnisesmilyen).

Det at katten din er fullt avslappet stemmer kanskje ikke helt, selv om du tolker den dit hen.

Det betyr ikke at den ikke koser seg når den maler.

Litt lite motiverende å svare en som bruker den barnslige fnisesmilyen til noe andre skriver, så du får heller gå og kose den avslappede katta di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har også hørt at det er for å beroliggjøre seg selv.

Innlegg redigert.

vimse-mod.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er begge deler - dvs. at den maler når den koser seg og også når den ønsker å berolige seg selv.

Ang. store katter så kan jo de brøle, noe små katter ikke kan. Det er kanskje oppbyggingen av hals/skalle/stemmebånd osv. som gjør at store kattedyr kan brøle som gjør at de bare kan male på innpust eller utpust? Bare en gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg leste en plass at katten maler både når den koser seg og når den er redd, men når den er redd så høres malelyden annerledes ut enn den gjør til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tror det er begge deler - dvs. at den maler når den koser seg og også når den ønsker å berolige seg selv.

Trenger jo ikke å være noe begge deler. Den kan godt berolige seg selv, selv om den koser seg. Dette har litt med urinstinkter å gjøre. I forhold til urinstinktene, er det litt feil for katten å bli kosa med av et annet levende vesen som er så mye større enn den som vi mennesker er. Så da maler katten for å si til seg selv at det er helt ok, men jeg er nå bittelitt på vakt likevel. Andre ganger bryr den seg ikke, og synes livet bare er helt ok uten å ofre urinstinktene en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg leste en plass at katten maler både når den koser seg og når den er redd, men når den er redd så høres malelyden annerledes ut enn den gjør til vanlig.

Ja, den kan male hvis den er litt redd. Da er malelyden mer stressende. Men det gjelder kun i de tilfellene at den ikke er mer redd enn at den forsøker å berolige seg selv, er den veldig redd, gjør den alt annet enn å male.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...