Gå til innhold

NAF-test ? Nødvendig?


Gjest Yihaa

Anbefalte innlegg

Gjest Yihaa

Hei!

Jeg har en 8 år gammel bil. Har ingen problemer med den.

Nå skal den gjennom en EU-kontroll og skal gjøre dette på en NAF-stasjon. Jeg bestilte da i tillegg en NAF-test, en slags tilstandsrapport. Totalt vil disse to kontrollene koste 2000,-.

Grunnen til at jeg gjør dette, er for at jeg selv er slurvete med vedlikehold (har ikke fulgt alle servicer) og kan lite om bil selv. Tenkte derfor det ville være lurt å sjekke om hvordan tilstanden er nå uten å sette den på verksted og risikere at det foretaes en "ikke-nøytral" vurdering som kanskje vil koste meg unødig mye. Men hører jo historier om tester av bilverksteder der "feil" blir rettet opp for å kunne fakturere så mye som mulig, mens reellle feil ikke blir funnet. (Jeg skjønner at dette er individuelt for hver enkelt bilberksted, og ingen generell betraktning).

Men altså:

Er jeg paranoid?

Er dette bortkastete penger?

Burde jeg isteden sette bilen inn på verksted for sjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnneShirley

Jeg ville nok droppet det utenom EU-kontrollen.

Vi har benyttet oss av NAF-test for å få sjekket en bil vi vurderte å kjøpe privat (og valgte å ikke kjøpe pga resultatet av testen). Men jeg vil tro det kan ble en veldig dyr måte å få sjekket bilens tilstand på når du allerede eier den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker fornuftig jeg om du ikke selv vet om det er noe galt eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store feil og mangler blir jo plukket opp på EU-kontrollen. Så da tror jeg jeg heller ville brukt pengene på en skikkelig service i stedet for en NAF-testen jeg altså. I stedet for å bruke penger på en tilstandsrapport først og etterpå penger på en evt. service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store feil og mangler blir IKKE automatisk plukket opp på EU-kontrollen, at EU-kontroll forteller så mye om bilen er desverre blitt en temmelig vanlig misforståelse. Det eneste en EU-kontroll forteller er om bilen er i forskriftsmessig stand, den forteller ingenting om rustdannelser på annet enn bærende konstruksjon, den sier ingenting om motorens, girkassens differensialer, drivknuter etc etc.

Hvis du ikke kjenner bilen godt teknisk selv, og den begynner dra på årene og/eller er i MYE bruk, så synes jeg det er en god ide å få en tilstandsrapport fra et uavhengig verksted, som feks NAF, for å vite hva du må forvente av utbedringer og reparasjoner på bilen innen nær fremtid.

Når du leverer bilen inn til service, så blir de detaljene du kommenterer eller som er åpenlyse, sett på. Det er også veldig lett å havne i en situasjon hvor ting som kanskje ikke er så fryktelig viktig å utbedre blir utbedret, og du ender opp med en unødvendig høy regning fra verkstedet.

Det kan fort bli en billig investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta EU-test hos NAF. Vi har vært fornøyde med det (og ikke opplevd at de er ekstremt pirkete, som vi hadde hørt noe rykter om). De har i alle fall ikke noen interesse av å finne "feil" for å tjene penger på å rette opp. Hvis du får mangler som må rettes opp, bestiller du det hos verkstedet du har tenkt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

  • 2 uker senere...

Tror ikke jeg hadde giddet betale 2000 kr for det nei. Du har bilen på service innimellom regner jeg med (oljeskift, km-service), og da kan du spørre om det er andre ting de ser som må fikses. I alle fall hvis det er et pålitelig verksted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en 8 år gammel bil. Har ingen problemer med den.

Nå skal den gjennom en EU-kontroll og skal gjøre dette på en NAF-stasjon. Jeg bestilte da i tillegg en NAF-test, en slags tilstandsrapport. Totalt vil disse to kontrollene koste 2000,-.

Grunnen til at jeg gjør dette, er for at jeg selv er slurvete med vedlikehold (har ikke fulgt alle servicer) og kan lite om bil selv. Tenkte derfor det ville være lurt å sjekke om hvordan tilstanden er nå uten å sette den på verksted og risikere at det foretaes en "ikke-nøytral" vurdering som kanskje vil koste meg unødig mye. Men hører jo historier om tester av bilverksteder der "feil" blir rettet opp for å kunne fakturere så mye som mulig, mens reellle feil ikke blir funnet. (Jeg skjønner at dette er individuelt for hver enkelt bilberksted, og ingen generell betraktning).

Men altså:

Er jeg paranoid?

Er dette bortkastete penger?

Burde jeg isteden sette bilen inn på verksted for sjekk?

ja, det er fornuftig. Bilen er bare 8 år. om du utbreder det du får på listen, og fortsetter med vedlikehold,kan du ha bil i mange år.

Ingen vedlikehold dreper biler fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF er jo kjent for å være veldig pirkete ved en EU kontroll.

Jeg har hatt bilen min på NAF for EU kontroll én gang, fikk da flere ting som måtte utbedres. Så fikk jeg den på verksted for å fikse dette, og de kunne ikke skjønne at de brydde seg som sånne pirketing.

Vil vel tro at de er minst like pirkete på en test. Men da må du jo ikke fikse det, det er jo ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har misforstått her.

Jeg vet at en EU-kontroll kun går på sikkerhet og miljø.

Jeg har ikke vært veldig flink med å følge opp med jevnlig service, så den utvidete testen var for å få en slags oversikt på hva som eventuelt burde prioriteres i en periode der det ikke er noen åpning i budsjettet til større verkstedregninger. Jeg har ikke peiling på bil, så et verksted kan fortelle meg at det er grønn overledning og jeg betaler lydig!

Men jeg avbestilte denne testen og tok kun vanlig EU-kontroll.

For øvrig: Nytt problem er oppdaget etter påske. På to av dørene har rett og slett lakken begynt å flasse!!! Og uten grunn ser det ut som. Jeg skal stikke innom Røhne og Selmer til uken for å høre hva de har å si om det.

Takk for alle svar, i alle fall! :)

Leo: :hjerte: Ville ikke plage dere. Men kanskje jeg må gjøre det snart likevel...? Det er sikkert en del ting som burde sjekkes/slitedeler som må byttes. Men det skal ikke være gratis!! *bombastisk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...