Gå til innhold

Legetjenester på nett, hva synes dere?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis jeg har symptomer som plager meg, eller jeg vil vite mer om en lidelse som feiler noen jeg kjenner, hender det jeg tyr til internett, og mye av informasjonen som kommer opp er svar på innsendte spørsmål på lommelegen.no, nettdoktoren (?) o.l. Noe av dette virker greit og nyttig, men andre ganger synes jeg ikke svarene virker helt gjennomtenkte, og enkelte behandlere virker som de har "hengt seg opp" i bestemte årsakssammenhenger uten at de kjenner den enkelte pasienten - de konkluderer påfallende ofte med én lidelse. Noen ganger virker svarene uforsvarlige og gale, f eks en som hadde kastet opp rent blod og var plaget av sterke magesmerter ble anbefalt å kutte kaffe og røyk og se det an (det høres vitterlig ut som et magesår som burde vært undersøkt). Jeg har også sett feilinformasjon om overlevelsessjanser ved alvorlig sykdom og glutenallergi og cøliaki (feil beskrivelse av lidelsene, feil anbefaling av matvarer) blant annet.

Nå kan man selvsagt si at det er lite smart å henvende seg til en nettsvartjeneste framfor fastlege eller legevakt ved akutt eller potensielt alvorlig sykdom. Men jeg mener likevel disse tjenestene vipper over mot det uforsvarlige når de anbefaler å vente og se an før de går til lege (for nå har de jo fått svar her på nettet?), og når de gir direkte feilinformasjon. Man har jo ofte også endel tillit til "eksperter" man henvender seg til, enten det er direkte (med mulighet for grundigere undersøkelse) eller via nett... Hva mener Legeforeningen og andre interesseorganisasjoner om slike nettsteder?

Symptomlistene som ofte finnes på slike sider har jeg mindre problemer med, de kan være nyttige.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det var jo voldsomt til interesse for denne tråden :fnise: Jeg kom på en ting til, jeg synes nettlegene ofte er litt for raske til å berolige - "**** er en så sjelden diagnose at det tror jeg ikke du har" er en farlig påstand når man ikke har gjort faktiske undersøkelser. Jeg kjenner selv folk som har fått alvorlige, atypiske og "statistisk usannsynlige" diagnoser i seineste laget. Jeg synes ikke en nettlege skal skremme pasienten heller, men de bør oppfordre til faktiske legebesøk selv om det kanskje gjør deres egen tjeneste mer overflødig.

Skrevet

Er helt ening i det du skriver. Jeg finner disse nettstedene veldig nyttig noen ganger (når det er mindre ting jeg lider av), men større ting, derimot, sykdommer det er helt tydelig at man skulle gått til legen så snart som mulig, og de bare sier "se det an" (ja, de gjør jo det), da blir jeg frustrert og forbanna..

Skrevet

jeg har testet ut en sånn tjeneste 1 gang.svaret var simpelt og jeg forsto at legen ikke engang hadde lest igjennom hva jeg hadde skrevet fordi han stilte spørsmål som jeg allerede hadde svart på i innlegget. Tjenesten kostet rundt 300kroner og jeg kommer nok ikke til å ty til denne typen tjenester igjen.

Skrevet

Jeg har aldri brukt tjenestene, altså skrevet inn eller noe, men de kommer jo opp med svar til spørsmål andre har stilt dersom man søker på symptomene eller på en sykdom..

Gjest Charming
Skrevet

Jeg har aldri sendt inn noe spørsmål selv, for hvis jeg først skal bruke penger på det - så kan jeg like gjerne gå til min egen lege som er billigere, og få det undersøkt og fulgt opp skikkelig.

Men pleier alltid å gå innom lommelegen osv og lese først, for å se om jeg kan finne ut hva det selv er før jeg evt drar til legen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...