Lovehearts Skrevet 22. mars 2009 #1 Skrevet 22. mars 2009 Hei alle sammen! Jeg er ei 21 år gammel jente, som sliter med depresjon for tiden.. Ca de 2-3 sisste mnd. Jeg ser meg selv i alle symptomene under det og være depremert - manisk deprisiv. Nedstemthet Vekttap Gråter for ingenting Irritabel trist liker ikke finne på noenting lengre trøtt sliten tanker om døden.. trener 3-4 ganger i uken, så får nokk mosjon. Men vet virkelig ikke hva grunnen er til at jeg føler meg så nedenfor som jeg gjør. Hver eneste dag er en utfordring. Jeg er bare trist og lei, og føler jeg må sette på meg "happy face" på jobb. Er ikke fornøyd med meg selv i det hele tatt. Lurer på om noen der ute vet hva jeg går igjennom, og om det er nødvendig med medisin mot det, eller kan jeg fikse meg selv? Min samboer er meget støttende og en jeg kan snakke med, så trenger ikke se noen phsykolog eller noe... Håper på svar
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #2 Skrevet 22. mars 2009 Jeg synes du bør gå til lege og fortelle hvordan du har det, det kan være lurt å snakke med noen "utenfor", de er i beste fall flinkere til å se løsninger også, legen min har i hvert fall hjulpet meg mye. Mange blir deprimert om vintern, men det høres jo ut som du har det skikkelig kjipt. Kan være lurt å ta en blodprøve og sjekke om du har nok jern, b12 o.l, hvis man mangler sånt kan man også bli deprimert. Ut fra det lille du beskriver synes jeg ikke du høres manisk-depressiv ut, forresten. Håper du finner ut av det
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 22. mars 2009 #3 Skrevet 22. mars 2009 Hei alle sammen! Jeg er ei 21 år gammel jente, som sliter med depresjon for tiden.. Ca de 2-3 sisste mnd. Jeg ser meg selv i alle symptomene under det og være depremert - manisk deprisiv. Nedstemthet Vekttap Gråter for ingenting Irritabel trist liker ikke finne på noenting lengre trøtt sliten tanker om døden.. trener 3-4 ganger i uken, så får nokk mosjon. Men vet virkelig ikke hva grunnen er til at jeg føler meg så nedenfor som jeg gjør. Hver eneste dag er en utfordring. Jeg er bare trist og lei, og føler jeg må sette på meg "happy face" på jobb. Er ikke fornøyd med meg selv i det hele tatt. Lurer på om noen der ute vet hva jeg går igjennom, og om det er nødvendig med medisin mot det, eller kan jeg fikse meg selv? Min samboer er meget støttende og en jeg kan snakke med, så trenger ikke se noen phsykolog eller noe... Håper på svar Ut fra det du skriver her virker det ikke som om du er mansik-depressiv (bipolar), men det kan se ut som om du har en depresjon. For å komme ut av en depresjon raskt, og uten at den "setter" seg og evntuell blir verre vil jeg råde deg til å kontakte legen. Legen kan henvise deg til psykolog, eller legen kan gi deg anti-depressiva. Selv vil jeg forelså at du får en kombinasjon - samtaler og anti-depressiva. En lege og psykolog har erfaring med depresjoner og kan løse opp i årsakene til den og hjelpe deg tilbake til en god hverdag. En god samboer er godt å ha, viktig å ha den støtten.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #4 Skrevet 23. mars 2009 Hei Høres ut som du kan ha en depresjon ja. Har denne lidelsen selv(hatt det i over ett år), og går jevnlig hos psykolog pluss at jeg går på antidepressiva. Det som er viktig med depresjon er å få hjelp så raskt som mulig, ellers blir det lett for at sykdommen "ernærer seg på seg selv". Med det mener jeg at selv om en eventulell utløsende årsak er vel overstått så fortsetter depresjonen å leve sitt eget liv. De fleste venter for lenge med å oppsøke hjelp, Bestill time til legen din, få tatt noen blodprøver for å utelukke fysisk sykdom, deretter kan legen henvise deg til psykolog eller du kan ha jevnlige støttesamtaler med legen. Antidepressiva kan være en støtte for å holde hode over vannet og klare å jobbe med seg selv, me dette må du og legen finne ut av i fellesskap. Lykke til
Imax Skrevet 23. mars 2009 #5 Skrevet 23. mars 2009 Få sjekket blodlagre osv hos legen, for å utelukke sånne ting. Det kan være du har en depresjon, og det er lurt å få hjelp så tidlig som mulig. En forståelsesfull samboer er gull verd, men ingen erstatning for profesjonell hjelp! En annen ting som er viktig å vite, at i medisinsk forstand så regner man depresjon noe som varer over 3 måneder. Så man kan ha depresive perioder som er innenfor "normalen". Men det behøver selvsagt ikke bety at man ikke skal be om hjelp, 3 mnd med sånt kan uansett være ganske tøft! Lykke til.
Lovehearts Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 24. mars 2009 Tusen takk alle samen for alle svar!! Denne KG er helt utrolig, jeg føler alle er inne er her for hverandre :) Skal bestille time idag, selv om dagen igår var meget god. Men det går fort ned igjen, iallefall tidligere...... Jeg skal nokk klare dette her Så nokk en gang takk!!
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #7 Skrevet 24. mars 2009 Kan det være noe så banalt som p-piller? Enten at du har begynt på noen, eller at bivirkningene har slått til med full kraft nå.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #8 Skrevet 24. mars 2009 Tusen takk alle samen for alle svar!! Denne KG er helt utrolig, jeg føler alle er inne er her for hverandre :) Skal bestille time idag, selv om dagen igår var meget god. Men det går fort ned igjen, iallefall tidligere...... Jeg skal nokk klare dette her Så nokk en gang takk!! Er det sånn at du har svingninger i humøret? Isåfall ville jeg vært nøye med å si dette til legen din, da bipolare(manisk-depressive) har det sånn. Isåfall kan det tippe over til mani hvis en kun går på antidepressiva.Lykke til!
polarbruschetta Skrevet 24. mars 2009 #9 Skrevet 24. mars 2009 Tusen takk alle samen for alle svar!! Denne KG er helt utrolig, jeg føler alle er inne er her for hverandre :) Skal bestille time idag, selv om dagen igår var meget god. Men det går fort ned igjen, iallefall tidligere...... Jeg skal nokk klare dette her Så nokk en gang takk!! Går du på noen spesielle medisiner? Jeg gikk noen måneder med sterke depresjoner og selvmordstanker (helt uvanlig for meg) helt til jeg kom på at det var en av bivirkningene til tablett-kuren jeg gikk på. Nå er jeg helt fin igjen. Håper du blir bedre snart!
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #10 Skrevet 24. mars 2009 P-piller og noen medisiner kan godt gi slike bivirkninger ja. Hvor mye opp og ned i humøret er du? Noen psykiske reaksjoner er ikke så tydelige depresjoner (om de er dét), man man kan bli overfølsom for stress, veldig sliten, lett deppa/humørsvingninger (jeg har det slik at jeg kan ha "normalt" humør, men at det skal lite til for å sette meg ut, men er jo ikke manisk for det) osv. Beskriv humøret ditt både på godt og vondt til legen.
Lovehearts Skrevet 24. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 24. mars 2009 Kan det være noe så banalt som p-piller? Enten at du har begynt på noen, eller at bivirkningene har slått til med full kraft nå. Hmm.. Jeg går jo på p-piller, så det kan jo være!! En vet aldri.. har jo ikke gått på de pillene mer enn i 6 måneder eller noe... Hmm... Skal jeg prøve å kutte ut de pillene jeg går på en stund da kanskje? Å se hvordan jeg reagerer?? Er det sånn at du har svingninger i humøret? Isåfall ville jeg vært nøye med å si dette til legen din, da bipolare(manisk-depressive) har det sånn. Isåfall kan det tippe over til mani hvis en kun går på antidepressiva.Lykke til! Veldig svingninger ja!! Plutselig er jeg sint, så utrolig lei meg å må grine, uten grunn!! Så blir jeg glad etterpå, og må le... Sånn uten videre.. Så blir jeg kanskje lei meg igjenn etterpå, fordi jeg blir så redd og frustrert, i og med at jeg ikke kjenner igjenn meg selv på noen måte!! Går du på noen spesielle medisiner? Jeg gikk noen måneder med sterke depresjoner og selvmordstanker (helt uvanlig for meg) helt til jeg kom på at det var en av bivirkningene til tablett-kuren jeg gikk på. Nå er jeg helt fin igjen. Håper du blir bedre snart! Går ikke på noen medisinger nei.. Untatt p-piller da... så en vet aldri.. Har hatt 2 veldig bra dager de som har vært nå.... Så ringte ikke til legen idag alikevel. Men jeg vet at dersom jeg begynner og tenke på all slags ting, på en negativ måte, så blir jeg utrolig lei meg. (Begynnte og lese en bok igår: Optimist boken.. Tror den hjelper også Tusen takk! P-piller og noen medisiner kan godt gi slike bivirkninger ja. Hvor mye opp og ned i humøret er du? Noen psykiske reaksjoner er ikke så tydelige depresjoner (om de er dét), man man kan bli overfølsom for stress, veldig sliten, lett deppa/humørsvingninger (jeg har det slik at jeg kan ha "normalt" humør, men at det skal lite til for å sette meg ut, men er jo ikke manisk for det) osv. Beskriv humøret ditt både på godt og vondt til legen. Jeg er så utrolig opp og ner. På en dag hvor jeg ikke har det så bra med meg selv, så kan jeg starte dagen med og være på topp, men det skal 2 sekund til, så detter jeg så langt ned og enda lengre enn det jeg har vært !! For 3 dager siden, var jeg så lei meg, og måtte bare ligge i senga og grine. For jeg er jo redd, forstår ikke hva som går av meg. Fikk tanker om at jeg ikke er verdt noe :/ ingen liker meg, ingen komme til og merke noe særlig om jeg forsvinner. Jeg skulle ønske jeg aldri var født, og at min samboer skulle aldri ha truffet meg, for han fortjener så mye bedre :/ det er skikkelig skremmende..for jeg har aldri følt noe lignende i hele mitt liv. Kan det bare være en liten vinterdeprisjon? I tillegg til kanskje p-pillene jeg går på gjør det vanskelig for meg?? TUSEN TAKK ALLE SAMMEN FOR SVAR! :rødme:
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #12 Skrevet 24. mars 2009 Jeg ville absolutt vurdert å bytte p-pillemerke, om ikke annet så kan du ta kontakt med legen for dét. Har hørt flere (leger, sykepleiere) si at man gjerne må prøve flere ulike merker, og kanskje andre typer prevensjon, før man finner noe som funker (rent psykisk også altså). Om du synes det er greit å bruke hormonfri prevensjon en periode er det jo ikke så risky å bare kutte ut pillene heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå