Gå til innhold

prevensjon og menssmerter

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Sitter nå her med de månedlige sterke menssmerter og vil bare stange hodet i veggen..

Dessuten blør jeg veldig mye, så jeg føler meg ganske handlingslamma denne uka i mnd.

Det jeg lurte på var om det er noen type prevensjon som kan dempe menssmertene OG blødningene. Vet at p-piller gjør dette, men de tre typene jeg har prøvd ( Trionetta, Marvelon og Synfase) har jeg ikke tålt. Blir skikkelig depressiv av de.

Er det noe annet som kan være løsningen for meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Har hørt så mye skremselspropaganda om den, så p- sprøyta er det som frister minst igrunn.

Hører at det er så mange som sliter med å få tilbake mens senere, og at det tar tid før man blir gravid osv osv.

Har en tante som ble skikkelig syk av den, pluss ei veninne som fikk blodpropp av den, så jeg har egentlig svært liten lyst på den :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja har tenkt litt på den, men demper den menssmertene også?

Skrevet

Hormonspiralen minsker blødninger og stopper smerter! Snakk med legen din :D

Suz :wink:

Gjest Mzfire
Skrevet

Vil bare nevne at Yasmine som jeg går på ikke er noe fin mot mensensmerter. Jeg blør riktignok mindre, men har så mensensmerter. Men mulig det kansje vil fungere bedre på deg..

Gjest Anonymous
Skrevet

Her er en side over diverse Prevensjonsmiddler.

Der står det litt om fordeler og ulemper.

Med det som anbefales er vel å prøve seg fram rett og slett, fordi alle virker forskjellig fra kvinne til kvinne.

Lykke til!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for tipsene.

Jeg bare lurte på en ting ang den hormonspiralen. Siden jeg blir så depressiv av p-piller.. Er det ikke stor sannsynlighet for at det samme skjer med hormonspiralen?

Føler at det ikke er verdt forsøket med flere p- pilletyper pga at jeg blir sittende å nigrine for alt og ingenting :roll:

Men nå skal jeg ikke spørre mer før jeg får sjekket ut linken fra Merete :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Angeleyes: Merkelig og veldig uflaks for venninnen din at hun fikk blodpropp av p-sprøyten. Sikker på at det var derfor hun fikk det?

Bivikninger man mener er knyttet til de østrogene komponenter i p-piller, som f.eks blodpropp er usannsynlig med Depo provera (p-sprøyten.)

(tatt fra et skriv jeg fikk av gynekologen min) Grunnen til at hun ga meg denne typen prevansjon var jo fordi jeg røyker ganske mye og er redd for å få blodpropp.. Tror nok ikke du skal bekymre deg for det hvis du velger den.

Gjest Anonymous
Skrevet
Angeleyes: Merkelig og veldig uflaks for venninnen din at hun fikk blodpropp av p-sprøyten. Sikker på at det var derfor hun fikk det?

I felleskatalogen står det at forsiktighet bør utvises ved forskrivning til pasienter med sirkulasjons- og nyresykdommer, tromboemobilske sykdomer osv.

Det kan være at hennes venninde f.eks har dårlig blodsirkulasjon og da kan man lett få blodpropp.

Sjansen for å få det er liten ja, men de kan være tilfelle noen ganger.

En kan jo også få blodpropp av å ligge/sitte for lenge (sykehus).

Så hvis det ligger litt latent til så kan p-sprøyten være årsaken til det ja.

Og usannsynlig betyr ikke at en ikke får blodpropp, men at sjansen er liten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg har vært hos mange spesialister med menssmerter. Jeg hadde smerte kontinurlig under hele blødningsperioden. De første dagene 24 timer i døgnet uten ett minutts opphold. Hadde også smerter i korte perioder 1-2 uker før jeg fikk mensen. Prøvd alle p-pille merker og "alt" av smertestillende. Selv de som er så sterke at de doper deg helt ned. Ingenting hjelper. Jeg har fortsatt søvnløsenetter, knekker fortsatt sammen i krampetrekninger.

Så har legen gitt meg Yasmin. Disse skal jeg gå på kontinuerlig. Dvs jeg skal ikke ha den 7 dagers pausen som er normalt ved bruk av p-piller. Så nå slipper jeg mensen ergo også alle smertene og de sterke blødningene.

Så for de som blir betydelig hemmet i dagliglivet er dette en meget god løsning.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan helsetilstanden til min veninne var mens hun gikk på p- sprøyta, men hun røyka ganske mye og var overvektig. Kanskje det var noe av grunnen. Hvem vet.

Eller kan det vel bare være at hun var en de svært uheldige.. :roll:

Har lest litt på nettet om spiral i går, og det frister ærlig talt ikke.. Jeg har ikke født noen barn ennå, og i følge det jeg leste var det små muligheter for at man kan få svangerskap utenfor livmor ved bruk av spiral. Og dessuten økt risiko for infeksjoner, så jeg tror ikke jeg prøver dette.

MEN jeg har funnet ut en del om p- ringen, og har bestemt meg for å prøve den. I følge Midnattsol demper den blødninger og smerter også, og forhåpentligvis påvirker den ikke humøret i den grad som p- piller gjør. Uansett så er det verdt forsøket.

Hei!  

Jeg har vært hos mange spesialister med menssmerter. Jeg hadde smerte kontinurlig under hele blødningsperioden. De første dagene 24 timer i døgnet uten ett minutts opphold. Hadde også smerter i korte perioder 1-2 uker før jeg fikk mensen. Prøvd alle p-pille merker og "alt" av smertestillende. Selv de som er så sterke at de doper deg helt ned. Ingenting hjelper. Jeg har fortsatt søvnløsenetter, knekker fortsatt sammen i krampetrekninger.  

Så har legen gitt meg Yasmin. Disse skal jeg gå på kontinuerlig. Dvs jeg skal ikke ha den 7 dagers pausen som er normalt ved bruk av p-piller. Så nå slipper jeg mensen ergo også alle smertene og de sterke blødningene.

Huff, så ille er det gudsjelov ikke for min del, men jammen bra at Yasmin har hjulpet deg med dette. Jeg har bare smerter de to- tre første dagene av mensen, og da tygger jeg tabletter til den store gullmedalje for å klare å fungere sånn nogenlunde.

P- piller vil jeg ikke prøve meg på igjen grunnet at jeg blir depressiv.

• 8 år senere...
Gjest Antonym
Skrevet

Jeg pleier å ta paracet eller ibux.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...