Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er mange med høy utdannelse og høyt lønnede yrker som peprer de som har lavtlønnede yrker. Så da er følgende spørsmål?

Hvem skal da klippe og orde håret deres, hvist man ikke burde bli frisør fordi at det er et bimboyrke og dessuten dårlig betalt?

Hvem skal servere dere når dere skal på finere resturanger, hvist man ikke bør bli servitør?? å ikke vil bli sett ned på?

Hvem skal vaske rumpen deres, pleie dere og hjelpe dere opp av sengen, når dere mener at hjelpepleiere og sykepleiere ikke er et yrke som det ikke er verdt å bli for det er ikke bra nok???`For det fleste blir gamle... selv dere.

Hvem skal vaske kontorene deres???

Hvem skal servere dere mat og drikke på flyreiser når dere skal på luksus ferie? For flyvertinner er jo bare bimboer.

osv osv, det lavtlønnede bør leve i fattigdom, for de har valgt det selv, er det ikke det dere mener. Først meg selv, greit nok men... så meg selv så meg selv osv.... ganske hårreisende hvor egoistske og dømmenede folk kan være.

Videoannonse
Annonse
Gjest hopeful
Skrevet

Så enig med deg ts!!! Blir så provosert over de som ser ned på andre yrkesgrupper! Samfunnet trenger alle yrkesgrupper for at det skal gå rundt. Vi kan ikke alle være direktører!

Skrevet

Jeg har aldri vært borti noen som har påstått at flyvertinne og frisør er bimboyrker..? :klø:

Nå er det vel ikke sånn at man velger bort disse yrkene primært fordi de ikke er bra nok, men heller fordi man rett og slett har andre interesser og ambisjoner.

Jeg tror nok ikke det er riktig at høytlønnede mener at lavtlønnede skal leve i fattigdom (det er det vel få i Norge som faktisk gjør), men det er klart man skal lønnes høyere når man har tatt en utdanning over mange år og tilegnet seg en viss mengde kunnskap, samt skyhøyt studielån. Det er både logisk og rettferdig, og betyr slett ikke at jobben andre gjør, som f.eks hjelpepleier ved et sykehjem, er mindre verdt.

Hilsen Bodillen, som selv har et lavtlønnsyrke, men aldri har opplevd å bli sett ned på av høyt utdannede.

Gjest Gjest_Magdalena_*
Skrevet
Jeg har aldri vært borti noen som har påstått at flyvertinne og frisør er bimboyrker..? :klø:

Nå er det vel ikke sånn at man velger bort disse yrkene primært fordi de ikke er bra nok, men heller fordi man rett og slett har andre interesser og ambisjoner.

Jeg tror nok ikke det er riktig at høytlønnede mener at lavtlønnede skal leve i fattigdom (det er det vel få i Norge som faktisk gjør), men det er klart man skal lønnes høyere når man har tatt en utdanning over mange år og tilegnet seg en viss mengde kunnskap, samt skyhøyt studielån. Det er både logisk og rettferdig, og betyr slett ikke at jobben andre gjør, som f.eks hjelpepleier ved et sykehjem, er mindre verdt.

Hilsen Bodillen, som selv har et lavtlønnsyrke, men aldri har opplevd å bli sett ned på av høyt utdannede.

Da har du gått glipp av endel tråder her på KG .. svært mange mener at både frisører og flyvertinner er bimbo-yrker.

Gjest Ny Gjest
Skrevet
Da har du gått glipp av endel tråder her på KG .. svært mange mener at både frisører og flyvertinner er bimbo-yrker.

Jeg tror majoriteten av dem som mener så mye om dette, er svært unge. Derfor tar jeg deres mening om hva som er status og ikke, med en stoooor klype salt. Litt flere år på baken så endrer de nok mening, og endel av dem havner nok i "lavstatus"-yrkene selv også :)

Skrevet
Det er mange med høy utdannelse og høyt lønnede yrker som peprer de som har lavtlønnede yrker. Så da er følgende spørsmål?

Hvem skal da klippe og orde håret deres, hvist man ikke burde bli frisør fordi at det er et bimboyrke og dessuten dårlig betalt?

Hvem skal servere dere når dere skal på finere resturanger, hvist man ikke bør bli servitør?? å ikke vil bli sett ned på?

Hvem skal vaske rumpen deres, pleie dere og hjelpe dere opp av sengen, når dere mener at hjelpepleiere og sykepleiere ikke er et yrke som det ikke er verdt å bli for det er ikke bra nok???`For det fleste blir gamle... selv dere.

Hvem skal vaske kontorene deres???

Hvem skal servere dere mat og drikke på flyreiser når dere skal på luksus ferie? For flyvertinner er jo bare bimboer.

osv osv, det lavtlønnede bør leve i fattigdom, for de har valgt det selv, er det ikke det dere mener. Først meg selv, greit nok men... så meg selv så meg selv osv.... ganske hårreisende hvor egoistske og dømmenede folk kan være.

De aller fleste jeg omgås har høyere utdanning, men de holdningene der kan jeg med hånden på hjertet si at jeg fortsatt har til gode å høre.

Imidlertid er jeg og flere med meg drittlei av å høre på syting over lav lønn. Lønnsforskjellene i Norge er veldig lave i forhold til resten av verden, og det virker som veldig mange uten høyere utdanning ikke skjønner at de for det første har flere år med opptjening enn de som velger å studere og for det andre at de slipper å betale ned på studielån hver måned. Har man en fersk mastergrad fra offentlig universitet betaler man mellom 2000 og 3000 i måneden i studielån.

Skrevet

Hmm...selv er jeg lærer. Et yrke med høy utdannelse og lav lønn.

Men valgte yrket fordi det virket interessant og har aldri angret.

Selv med min utdannelse (og studiegjeld) tjener jeg like mye som min venninne. Hun er ufaglært assistent i barnehage.

Men dette vil nok endre seg når jeg får ansenitetstillegget, for det er ganske høyt.

Føler allikevel at jeg har et lav-status yrke, da vi blir pepret i media og alle har en mening (ofte negativ) om yrket mitt.

Tror vi skal respektere hverandre, jeg. Og regne med at folk gjør en så god jobb de kan - uansett om de er frisører, lærere eller høyere funksjonærer...

Og all ære til de som utfører yrker jeg ikke kunne tenkt meg, så kan jeg holde på med det jeg liker. På den måten går samfunnet rundt.

Gjest Alexander26
Skrevet

De menneskene som dømmer og ser ned på folk ut i fra hva de måtte jobbe med, de er jo etter min mening de simpleste og mest lavtstående av alle sammen. Hva er tiltaltende med en som f.eks er Lege, og som pga legetittelen ser ned på og føler seg out of their league til folk som jobber som bilmekaniker, butikkansatt etc? Alle yrker og jobber er jo nødvendige, ellers hadde jo alt stoppet opp. Hvis ingen kjørte taxi, hva da? Hvis ingen leverte ut post? Å dømme og sette et menneske i en boks merket "uinteressant" kun pga at de ikke har et fint nok yrke, er jo så tragisk at det blir mer tragikomisk. Da har man absolutt ikke fått med seg mye opp igjennom livet, og på tross av at man har fullført si en legeutdannelse, så er man absolutt ikke blant de mest oppegående menneskelig/medmenneskelig/sosialt/intelektuelt.

Gjest Statushore
Skrevet

Vel, jeg er lege, og jeg har vært sammen med en flyvertinne som var noen år eldre enn meg. Hun var reflektert, smart og spennende. Men om en person hverken har utdannelse eller sier ting som får meg til å tenke; hei, du hadde litt mellom øra, da blir ikke jeg forelsket, sånn er det bare. Om det gjør meg til en drittsekk, ja da er jeg en drittsekk. Akkurat som de jentene som kun forelsker seg i høye og rike menn.

Når jeg har tittet litt på generelle oversikter over IQ, så er det veldig høy grad av spredning rundt gjennomsnittsverdien for de forskjellige yrkene, og ikke så stor forskjell på gjennomsnittsverdien. En venn av en venn av meg er møbelsnekker, og hun er både en kjapp og pen jente. Hadde ikke hatt noe problem med å være sammen med henne. Heller ikke en bilmekaniker, om hun også ser ut som i rihanna-videoen (he he)

Jeg har ikke så mye annet å si. Det er både leit og sårt å ikke bli akseptert, fordi man er for dårlig. Det er også en stor del av grunnen til at jeg valgte å studere medisin framfor f.eks matte. Men se også på det som en fordel, om dere ikke må være sammen med en snobb, så har en et mye mer OK liv med en snill kjæreste som ikke er narsissist til fingerspissene.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt så mye kritikk om andre yrker som da jeg jobbet på gølvet og ble tutet ørene fulle om høyt utdannede som trodde de var noe.

I ettertid har jeg jobbet i åresvis med vernepleiere, lærere, økonomer, leger, sykepleiere, advokater og ingeniører og har aldri hørt noen av dem si et vondt ord om noen yrkesgruppe.

Endret av Donpedro
Skrevet

Jeg synes ofte at folk med høy utdanning ser ned på folk med lav utdanning. Særlig gjelder det sånne "fin-kulturelle" folk. Motsatt (kritikk "andre veien") har aldri jeg opplevd... Jeg har ikke høyere utdanning selv, men det er mange spennende, interessante, givende og viktige jobber man kan ha likevel!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har aldri hørt så mye kritikk om andre yrker som da jeg jobbet på gølvet og ble tutet ørene fulle om høyt utdannede som trodde de var noe.

I ettertid har jeg jobbet i åresvis med vernepleiere, lærere, økonomer, leger, sykepleiere, advokater og ingeniører og har aldri hørt noen av dem si et vondt ord om noen yrkesgruppe.

Dette tror jeg gjerne har mye med kulturen på de ulike arbeidsplassene å gjøre. Noen steder er det de på gølvet "mot" de andre, mens andre steder er det en mer flat struktur på tvers av utdannelses- og statusnivå. I helsesektoren er det ofte et sterkt hireaki, noe som etter min erfaring ser ut til å gjøre det mer sosialt akseptert å rakke ned på andre, særlig dem som står under en selv på rangstigen.

Skrevet

Jeg tror det med hierarki og diskriminering innad i yrkene og innad på arbeidsplassene er et like så stort problem, ja - godt poeng.

Har hørt lærer uttale seg om de som er bare førskolelærere og sykepleier om de som er bare hjelpepleiere osv.

Men aldri hørt noen si noe stygt om frisører f.eks.

PS: Hvorfor dette eksemplet om flyvertinner? Trodde det krevde masse å bli det, jeg. Mener å huske det fra en dokumentar på TV - at de skal igjennom en del opplæring....

Skrevet

Mannen min hadde en periode etter endt utdanning (mastergrad) hvor han fortsatte i helgejobben sin pga. generelt dårlig arbeidsmarked, og det var enkelte der som hele tiden mobbet og klaget og sa at "der ser du, utdanning lønner seg ikke! Hvem tror du at du er?" og så videre. Han er ikke av typen som bryr seg med sånt, men da han sluttet for å begynne i relevant jobb, serverte han marsipankake til arbeidskollegene med påskriften "XXX, du tok feil!" (henvendt til den verste plageånden).

Gjest Papirkurven
Skrevet

Jeg tenker ikke på lavstatusyrker som "mindre viktige yrker", for jeg mener at alles innsats er viktig. Enig med TS, vi må ha vaktmestere, frisører og kassadamer på Rimi også, ikke bare ingeniører.

Lurer egentlig på hva mitt fremtidige yrke er regnet som?? (tolk)

Men jeg ser på "lavstatusyrker" som de yrkene der man ikke får betalt for strevet, f.eks hjelpepleiere, frilanstolker og en del lærere. Ikke noe galt med å ha de yrkene altså, ære være alle for innsatsen! Det er staten som gjør det til lavstatus

Skrevet (endret)

Det er vel bare snobbete mennesker som ser ned på andre pga yrkesvalg vel? Og hvorfor skal man i det hele tatt la snobber legge lista for noe som helst? De er jo bare patetiske i sitt snobberi.

Jeg for min del synes mennesker er interessante uavhengig av yrkesvalg. Det kommer jo ikke an på noe annet enn hvilke interesser de har utover jobben sin, og det behøver ikke utdannelsen si noe om.

Nå er det ikke mange mennesker som er plagsomt interessante, men det har altså med andre ting enn utdannelsen deres å gjøre. I mitt tilfelle har det mer med egen evne til å kjede meg og gjøre... folk har lett for å kjede meg. :sjenert:

Endret av mysan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...