Gå til innhold

Prøvingsattest og navneendingsskjema

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi skal til å sende inn skjemaene til bryllupet vårt nå. Vi har fylt inn prøvingsattester og forlovererklæringer. Men nå er det slik at jeg skal endre etternavn. Må jeg sende ved noen papirer her som viser at jeg er jeg, eller? Hvilke papirer la dere ved?

Og til sist: sendte dere alle disse papirene samlet? og til hvor?

Nå høres det sikkert ut som jeg er helt lost, men ble bare så innmari usikker - og da tenkte jeg at det er bedre å spørre enn å være usikker :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Vi skal til å sende inn skjemaene til bryllupet vårt nå. Vi har fylt inn prøvingsattester og forlovererklæringer. Men nå er det slik at jeg skal endre etternavn. Må jeg sende ved noen papirer her som viser at jeg er jeg, eller? Hvilke papirer la dere ved?

Og til sist: sendte dere alle disse papirene samlet? og til hvor?

Nå høres det sikkert ut som jeg er helt lost, men ble bare så innmari usikker - og da tenkte jeg at det er bedre å spørre enn å være usikker :)

Er du norsk statsborger, da behøver du ikke legge ved noe identifikasjon. Du er allerede registrert via ditt personnummer. Skal du endre navn, da skal også skjema for dette legges ved. Du sender alt samlet til den folkeregistermyndighet der du eller din kjære er registrert (det blir gjerne Skattekontoret/folkeregisteret).

Skrevet

Sendte alt samlet i én konvolutt; Prøvingsskjema, forlovererklæring og navneendring. Ingenting mer. Skrev på navneendringsskjemaet at det var i forbindelse med vielse den og den datoen (etternavnet jeg skal ta, er beskyttet).

Sendte alt til skatteetaten. Mener det står på skjemaene hvor det skal sendes.

Gjest Gjest
Skrevet
Sendte alt samlet i én konvolutt; Prøvingsskjema, forlovererklæring og navneendring. Ingenting mer. Skrev på navneendringsskjemaet at det var i forbindelse med vielse den og den datoen (etternavnet jeg skal ta, er beskyttet).

Sendte alt til skatteetaten. Mener det står på skjemaene hvor det skal sendes.

Hmm, er prøvingsattest det samme som ekteskapserklæring? Det er ihvertfall det papirene vi har fylt ut heter tror jeg (gidder ikke gå ned trappen å sjekke :fnise:).

Jeg trodde det man får i retur er en prøvingsattest, og det er denne somn skal sendes til vigsler?

Skrevet (endret)
Hmm, er prøvingsattest det samme som ekteskapserklæring? Det er ihvertfall det papirene vi har fylt ut heter tror jeg (gidder ikke gå ned trappen å sjekke :fnise:).

Jeg trodde det man får i retur er en prøvingsattest, og det er denne somn skal sendes til vigsler?

Det er snakk om følgende papirer:

Erklæring fra brudefolkene

Forlovererklæring

I tillegg kan det også være snakk om skjema for navneendring. (Evnt. også skjema for erklæring om skifte.)

Dette sendes til folkeregistermyndigheten.

Deretter mottar man et papir som kalles Prøvingsattest. Det er dette papiret som man må ha gyldig for å kunne gifte seg.

(Når vielsen er gjennomført og vigsler har sendt beskjed til folkeregistermyndigheten, da skifter dette papiret navn til "Melding om vigsel" og "Vigselsbok". )

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Det er snakk om følgende papirer:

Erklæring fra brudefolkene

Forlovererklæring

I tillegg kan det også være snakk om skjema for navneendring. (Evnt. også skjema for erklæring om skifte.)

Dette sendes til folkeregistermyndigheten.

Deretter mottar man et papir som kalles Prøvingsattest. Det er dette papiret som man må ha gyldig for å kunne gifte seg.

(Når vielsen er gjennomført og vigsler har sendt beskjed til folkeregistermyndigheten, da skifter dette papiret navn til "Melding om vigsel" og "Vigselsbok". )

Er dette skjemaene som man kan laste ned fra www.folkeregister.no?

Trodde eg måtte til folkeregister for å få disse papirene?

Skrevet

Du kan laste ned alle papirene her.

Gjest Gjest
Skrevet

Du finner alle skjemaene på www.skatteetaten.no :) Bruk snarveien som heter "Ekteskap", så får de de opp på siden.

Skrevet

Spør her istedet for å starte enda en tråd om dette emnet...

Har fått med meg at papirene skal sendes til folkeregistermyndigheten (skattekontoret). Men..., skal det sendes til det kontoret der vi er bosatt eller der hvor vi skal gifte oss?

Er vel mest logisk at de skal sendes til det kontoret der vi bor, og da dukker et nytt spørsmål opp...

Skal jeg da sende til Skatt Nord, eller til et lokalt kontor i kommunen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...