Gjest imli Skrevet 25. mars 2009 #21 Skrevet 25. mars 2009 I two-way sitter ungen lett bakoverlent som i lenestol. God plass til beina. Ungen her er vel 76-77 cm tenker jeg og beina hans er ikke borti seteryggen på andre sida. Selv om two-way kan snus til forovervendt, tror jeg ikke det er anbefalt fordi det ikke står stødig nok til det. Når det er montert bakovervendt, er det jo stroppa fast både med bilens belte og med to egne seler som går ned mot gulvet (vanskelig å forklare). Med forovervendt blir det bare bilens belte som kan holde setet fast og da blir det visstnok for vinglete. Vi skal uansett bruke det bakovervendt så lenge som mulig. Når han har vokst ut av det, er han vel nesten stor nok til å bare sitte på pute.
rangi Skrevet 25. mars 2009 #22 Skrevet 25. mars 2009 Hvis ikke sikkerheten til dine barn betyr mer for deg enn bilen, så burde du gå en runde ift dine prioriteringer... Hvis ikke bilen er stor nok til å ha bakovervendte seter, må du selvsgat bytte bil, eller la være å ha barnet i bilen. SLik du tenker, så gambler du med barnas liv, og om det skjer en ulykke med stor personskade, vil du aldri kunne tilgi deg selv. Og da er ikke sympatien min hos DEG, for å si det sånn... Dette syns jeg er forferdelig unødvendig. Hva iallverden har du med hvilken bil vi har, og hvilke behov vi har. Jeg har mange bekjente jeg, som har barna sine framovervendt fra de vokser ut av babystolen sin. Det er faktisk ikke sånn i alle familier at man bare kan storme avgårde og kjøpe en ny og større bil sånn uten videre. Jeg gambler overhodet ikke med mine barns liv, jeg kjører en av de sikreste bilene på markedet, og min sønn sitter alltid bakovervendt i et barnesete som er best i test. Hvis jeg må snu setet like før han er 3 år, ja da gjør jeg det, uten at jeg gambler med noens liv av den grunn. Hvis vi skulle kjøpt en enda større bil, måtte vi ha kjøpt en som er mindre sikker, og det er ikke et alternativ for oss. Og, over til temaet igjen; ta en titt på http://www.sikringavbarnibil.blogspot.com/ Her finner du masse tips ang bilseter.
Trampe Skrevet 25. mars 2009 #23 Skrevet 25. mars 2009 Vi har vært igjennom bilsetejungelen nå, og kjøpte til slutt nytt sete i går. Kriteriene våre var - setet skal score høyt i tester, vi skal være sikre på at han er sikker - setet skal ha komfortabel hvilestilling, og kunne stilles med unge oppi - setet skal ikke kreve en halvtimes montering, da vi har to biler - setet skal kunne snus dersom han skulle f. eks. bli forferdelig bilsyk - setet skal gå opp til 25 kilo - setet skal være uten isofixfester pga at vi ikke har det i vår bil Vi vurderte Britax Two-way, og gikk kjapt bort fra det pga manglende hvilestilling, og at jeg ikke synes sidestøtten ser bra nok ut. Vi vurderte Besafe Izi - den nye typen - og synes det så veldig bra ut. Minuset her er at det er veldig plasskrevende, og i vår bil ville det blitt ukomfortabelt for mannen å sitte i passasjersetet foran. I tillegg var det 1000 kroner dyrere enn de andre setene, hvis vi skal tenke på prisen. Vi endte opp med Acta Graco Cosmic Comfort. Det er lett å montere, det kan justeres fra sittestilling til hvilestilling med barnet i. Lillemann ser ut vinduet når han sitter, samt at han har god plass med ytterklær på. Vi monterte setet i går, så vi har ikke brukt det noe særlig, men så langt ser det bra ut. Vi betalte 2495 kroner for det på Reflex. Setet kan brukes opp til 25 kilo, så jeg regner med vi kan bruke det i mange år fremover.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #24 Skrevet 25. mars 2009 Hva iallverden har du med hvilken bil vi har, og hvilke behov vi har. Jeg Det er faktisk ikke sånn i alle familier at man bare kan storme avgårde og kjøpe en ny og større bil sånn uten videre. Hvis jeg må snu setet like før han er 3 år, ja da gjør jeg det, uten at jeg gambler med noens liv av den grunn. Hvis vi skulle kjøpt en enda større bil, måtte vi ha kjøpt en som er mindre sikker, Du argumenterer på en trist måte. Forstår du ikke at barnets sikkerhet må komme først? Dersom du ikke kan tilby barnet best mulig sikkerhet, så må du faktisk la være å kjøre bil med barnet! Å snakke om at man ikke vil kjøpe annen type bil fordi man ikke kan, blir for dumt. For KAN man ikke, ja så kan man heller ikke kjøre med barn i bilen. Med andre ord: Skal du ha barn i bilen, og er det minste interessert i deres sikkerhet, så skaffer du en bil som har plass til bakovervendt bilstol. Både vi og mange av våre venner har små/middels biler, i Toyota og Ford-klassen, vi snakker vanlige personbiler med vanlig bagasjerom. I baksetet er det mer enn nok plass til lange barneføtter. Å snu barnet fordi du tror det har for lite plass er idioti. Du skal snu barnet fordi det ikke lenger kan sitte bakovervendt av en FYSIOLOGISK grunn, ikke på grunn av bilen... Du trenger å endre fokuset ditt
Gjest Gjest_Ann_* Skrevet 25. mars 2009 #25 Skrevet 25. mars 2009 Vi endte opp med Acta Graco Cosmic Comfort. Bra kjøp. Venninna mi har det setet, de har en vanlig liten personbil, guttungen sitter bakovervendt i setet sitt ennå, og han er 115 cm lang!
jolie Skrevet 25. mars 2009 #26 Skrevet 25. mars 2009 Vi endte opp med Acta Graco Cosmic Comfort. Det er lett å montere, det kan justeres fra sittestilling til hvilestilling med barnet i. Lillemann ser ut vinduet når han sitter, samt at han har god plass med ytterklær på. Vi monterte setet i går, så vi har ikke brukt det noe særlig, men så langt ser det bra ut. Vi betalte 2495 kroner for det på Reflex. Setet kan brukes opp til 25 kilo, så jeg regner med vi kan bruke det i mange år fremover. Dette har vi til Maia. Fornøyd, men det er et plasskrevende sete. Og bare lett å montere dersom man har lange nok seler. Må man bruke kortseleversjonen er det et h*** knot. Dessuten vil det ta større plass når ungen bikker 12 kg siden man da skal ha kanten bak på stolen ut over bilens setekant (skjønte?). Siden vår bil er så liten er det aldeles umulig, men hos oss er ikke setet frittstående (selv om vi bruker støttebøyle) uansett. Framsetet står klin inntil, og jeg har forhørt meg litt og funnet ut at det er greit med "klakken" (som det heter på svensk) oppi setet - så lenge stolen hviler mot setet foran. Felix har et Brio Zento. Det tar mindre plass en Cosmicen. Frittstående, selv uten støttebøyle. Her har vi samme problemet: vi har ikke plass til å ha "klakken" utenfor setekanten. Men her står det presisert i bruksanvisningen at det ikke er nødvendig så lenge setet ikke er frittstående (= at det lener seg mot setet foran). Med disse to setene fikk vi plutselig plass til en passasjer i vår lille bil, da Zentoen står i midten. Vi prøvde også TWE, men siden baksetet vårt har så spiss vinkel i seg selv ble setet helt rett i ryggen. Og det går ikke med en halvannetåring som sovner i bilen.
rangi Skrevet 25. mars 2009 #27 Skrevet 25. mars 2009 Du argumenterer på en trist måte. Forstår du ikke at barnets sikkerhet må komme først? Dersom du ikke kan tilby barnet best mulig sikkerhet, så må du faktisk la være å kjøre bil med barnet! Å snakke om at man ikke vil kjøpe annen type bil fordi man ikke kan, blir for dumt. For KAN man ikke, ja så kan man heller ikke kjøre med barn i bilen. Med andre ord: Skal du ha barn i bilen, og er det minste interessert i deres sikkerhet, så skaffer du en bil som har plass til bakovervendt bilstol. Både vi og mange av våre venner har små/middels biler, i Toyota og Ford-klassen, vi snakker vanlige personbiler med vanlig bagasjerom. I baksetet er det mer enn nok plass til lange barneføtter. Å snu barnet fordi du tror det har for lite plass er idioti. Du skal snu barnet fordi det ikke lenger kan sitte bakovervendt av en FYSIOLOGISK grunn, ikke på grunn av bilen... Du trenger å endre fokuset ditt Fint for dere at dere kan ha biler i Toyota og Ford klassen, som du kaller det. Det kan nemlig ikke vi. Du kjenner ikke til alle andres bilbehov, kan du ikke bare innse det? Hadde ungen vært 1 år, så skulle jeg vært enig med deg, men nå snakker vi altså om en unge som nærmer seg 3 år...... Og, du trenger å slappe av litt, tror jeg.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #28 Skrevet 25. mars 2009 Fint for dere at dere kan ha biler i Toyota og Ford klassen, som du kaller det. Det kan nemlig ikke vi. Du kjenner ikke til alle andres bilbehov, kan du ikke bare innse det? Hadde ungen vært 1 år, så skulle jeg vært enig med deg, men nå snakker vi altså om en unge som nærmer seg 3 år...... Og, du trenger å slappe av litt, tror jeg. Nå argumenterer du bare latterlig... ber du andre om å slappe av? Hør her, dersom du i det hele tatt bryr deg om ditt barns sikkerhet, så endrer du prioriteringen din en smule. Jeg gjentar: HAR du ikke optimal sikkerhet å tilby barnet, så får du finne annen framkomstmå¨te (buss, sykkel, apostlenes hester). Hva blir det neste? "Uhuuuu, vi har bare en toseter-bil, og derfor er vi NØDT til å ha barnet på fanget i forsetet... Hører du nå selv hvor dum en slik argumentasjon er? Nei, lille du, skaff deg en bil som tåler et bakovervendt sete, hvis ikke fortsetter du jo å utsette barnet ditt for den risikoen du tydeligvis er villig til å ta... JEG hadde aldri turt, ærlig talt: hva er viktigst, liksom? Jeg lover deg at du angrer om ulykken skulle være ute, og du tenker: om jeg bare hadde prioritert ungens sikkerhet og hatt bakovervendt sete, istedet for å prioritere mine egne behov og la det stå til...
rangi Skrevet 25. mars 2009 #29 Skrevet 25. mars 2009 (endret) Nå argumenterer du bare latterlig... ber du andre om å slappe av? Hør her, dersom du i det hele tatt bryr deg om ditt barns sikkerhet, så endrer du prioriteringen din en smule. Jeg gjentar: HAR du ikke optimal sikkerhet å tilby barnet, så får du finne annen framkomstmå¨te (buss, sykkel, apostlenes hester). Hva blir det neste? "Uhuuuu, vi har bare en toseter-bil, og derfor er vi NØDT til å ha barnet på fanget i forsetet... Hører du nå selv hvor dum en slik argumentasjon er? Nei, lille du, skaff deg en bil som tåler et bakovervendt sete, hvis ikke fortsetter du jo å utsette barnet ditt for den risikoen du tydeligvis er villig til å ta... JEG hadde aldri turt, ærlig talt: hva er viktigst, liksom? Jeg lover deg at du angrer om ulykken skulle være ute, og du tenker: om jeg bare hadde prioritert ungens sikkerhet og hatt bakovervendt sete, istedet for å prioritere mine egne behov og la det stå til... Ja, for en forferdelig egoistisk og grusom person jeg er.... Bra det finnes gjester på KG som kan påpeke dette, og som kan få meg over på den rette veg. Jeg har ikke en toseter bil, foressten, jeg har en Volvo XC 70. Hadde en toseter før, og tro det eller ei, så satt ikke barnet på fanget mitt da jeg kjørte. Bare sånn til opplysning.. Endret 25. mars 2009 av rangi
Gjest imli Skrevet 26. mars 2009 #30 Skrevet 26. mars 2009 Huff, det var da måte på til krangling. Vi satt jo bare på pute etter at vi var ferdig med babysetet, gikk bra det også. Spm til Trampe: Du skriver "Vi vurderte Britax Two-way, og gikk kjapt bort fra det pga manglende hvilestilling, og at jeg ikke synes sidestøtten ser bra nok ut." Vi har jo dette setet, så keg lurer litt på om du vil uttdype hva du mener med det
Trampe Skrevet 26. mars 2009 #31 Skrevet 26. mars 2009 Kutt ut kranglinga nå da! Jeg mener at setet ikke har god nok sidestøtte. I tester er støtten tilfredsstillende, pga at setet skal vri seg i setekollisjon, men det ser spinkelt ut i forhold til andre seter. Et tynt argument fra min side, jeg vet det. Det er også veldig rett i ryggen, og det går ikke an å legge det like langt bak som de andre alternativene. Dermed blir han sittende og henge med hodet når han sover. Jeg har snakket med noen som har både Two-way og Besafe Izi, og hun sier at barnet sover mye bedre i besafen. Til vanlig vil det ikke ha noe å si, da han ikke sover noe på tur til og fra butikk og barnehage, men på langturer er det kjekt at han ikke sitter og henger med hodet. Inntrykket mitt er at det er mange gode seter der ute, og at de ligger likt når det gjelder sikkerhet. Dermed er det bare å plukke setet som passer best i bilen, og som tilfredsstiller personlige krav.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 #32 Skrevet 26. mars 2009 Vi har vært igjennom bilsetejungelen nå, og kjøpte til slutt nytt sete i går. Kriteriene våre var - setet skal score høyt i tester, vi skal være sikre på at han er sikker - setet skal ha komfortabel hvilestilling, og kunne stilles med unge oppi - setet skal ikke kreve en halvtimes montering, da vi har to biler - setet skal kunne snus dersom han skulle f. eks. bli forferdelig bilsyk - setet skal gå opp til 25 kilo - setet skal være uten isofixfester pga at vi ikke har det i vår bil Vi vurderte Britax Two-way, og gikk kjapt bort fra det pga manglende hvilestilling, og at jeg ikke synes sidestøtten ser bra nok ut. Vi vurderte Besafe Izi - den nye typen - og synes det så veldig bra ut. Minuset her er at det er veldig plasskrevende, og i vår bil ville det blitt ukomfortabelt for mannen å sitte i passasjersetet foran. I tillegg var det 1000 kroner dyrere enn de andre setene, hvis vi skal tenke på prisen. Vi endte opp med Acta Graco Cosmic Comfort. Det er lett å montere, det kan justeres fra sittestilling til hvilestilling med barnet i. Lillemann ser ut vinduet når han sitter, samt at han har god plass med ytterklær på. Vi monterte setet i går, så vi har ikke brukt det noe særlig, men så langt ser det bra ut. Vi betalte 2495 kroner for det på Reflex. Setet kan brukes opp til 25 kilo, så jeg regner med vi kan bruke det i mange år fremover. Men cosmicen kan bare brukes til 25kg i forsetet, støttet til dashbordet, ikke i baksetet med støtteben! Det er det mange selgere som glemmer å opplyse om!!
Gjest imli Skrevet 27. mars 2009 #33 Skrevet 27. mars 2009 Kutt ut kranglinga nå da! Jeg mener at setet ikke har god nok sidestøtte. I tester er støtten tilfredsstillende, pga at setet skal vri seg i setekollisjon, men det ser spinkelt ut i forhold til andre seter. Et tynt argument fra min side, jeg vet det. Det er også veldig rett i ryggen, og det går ikke an å legge det like langt bak som de andre alternativene. Dermed blir han sittende og henge med hodet når han sover. Jeg har snakket med noen som har både Two-way og Besafe Izi, og hun sier at barnet sover mye bedre i besafen. Til vanlig vil det ikke ha noe å si, da han ikke sover noe på tur til og fra butikk og barnehage, men på langturer er det kjekt at han ikke sitter og henger med hodet. Inntrykket mitt er at det er mange gode seter der ute, og at de ligger likt når det gjelder sikkerhet. Dermed er det bare å plukke setet som passer best i bilen, og som tilfredsstiller personlige krav. Bare spurte av ren nysgjerrighet jeg Jeg synes i grunnen setet har ganske god hvilestilling jeg... han ligger ganske bakoverlent i det. Men vi kjører skjelden lenger enn på butikken eller på besøk 10 min unna, så vi har ikke behov for at han skal sove i bilen. Er jo annerledes hvis man kjører mye bil.
Ella* Skrevet 27. mars 2009 Forfatter #34 Skrevet 27. mars 2009 Ser at kriteriene Trampe listet opp er de som gjelder for oss også. Må kanskje sjekke ut Acta Graco sitt... Tror dessverre ikke vi har noen som forhandler Britax her Vet av HTS, Brio, Acta Graco, MaxiCosi....
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 27. mars 2009 #35 Skrevet 27. mars 2009 Se hva gjesten 2 hakk over deg sier, Ella. Acta Graco Cosmic Comfort er kun godkjent opp til 18kg bakovervendt i baksete. http://www.babyshop.no/wsp/babyshop/fronte...fo&open=944 "Godkjent bakovervendt opp til 25 kg. i fremsetet og opp til 18 kg. med støtteben i baksentet. Godkjent fremovervendt med internbelter fra 9-18 kg. Godkjent som fremovervendt beltestol sammen med trepunktssele 15/18-25 kg." Trampe, fikk du beskjed om dette i butikken?
Ella* Skrevet 27. mars 2009 Forfatter #36 Skrevet 27. mars 2009 Ok, la ikke merke til det. Har tidligere tenkt på Britax MultiTech, men vanskelig når det ikke er noen som forhandler Britax i området.
Trampe Skrevet 28. mars 2009 #37 Skrevet 28. mars 2009 Niks, fikk ikke beskjed om det i butikken. Det står nok i informasjonsheftet, så det er vel noe man bør lese seg til før man bestemmer seg? Men det er fremdeles leeenge til han nærmer seg 18 kg, så vi får ta det som det kommer. Kanskje vi har fått en til før det blir aktuelt, og da må vi jo kjøpe en ny stol uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå