Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere?

Gjest ts

Anbefalte innlegg

Hvor ofte vasker dere?

Jeg vasker badet hver uke, samlser seg ofte mye støv og vasken blir litt sølete i løpet av uka. Stua støvsuger jeg hver uke, mopper golvene kanskje n gang i måneden. Kjøkkenet støvsuges hver uke, samt at det blir vasket på kjøkkenbenkene og sånt. Gangen blir vasket hver uke. Soverommet blir vasket annenhver uke, av og til sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg jobber etter Flylady, og har innført faste morgen-, ettermiddag- og kveldsrutiner, ukesplan (fast dag ting blir gjort), samt sonearbeid (delt hjemmet i 5 soner, der jeg bruker 15 min. hver dag fra mandag til fredag for en detaljert rengjøring).

(Skriver litt mer detaljert i forhold til bad og kjøkken, for å "illustrere" hva jeg mener med detaljert rengjøring).

Bad:

- Hver morgen: Vasker raskt over vask, benkeplate og toalett.

- Hver mandag: Gulvvask

- En uke i måneden ("uke 3" hver måned): Detaljert rengjøring. Vasker da grundig dusj, badekar, badstubenk, løst tilbehør, innredning, speil, vegger, dører, brytere, vifte etc.

- Ellers etter behov: Vasker raskt over dusj og badekar (tar det innimellom samtidig som jeg dusjer eller etter et bad).

Kjøkken:

- Hver kveld: Vasker over koketopp, benker og vask.

- Hver mandag: Støvsuger gulvet (vasker det etterpå ved behov).

- Hver onsdag: Rask rydding av kjøleskap, fryser, kolonialskuffer (forberdelse til menyplanlegging og handleliste).

- En uke i måneden ("uke 2" hver måned): Detaljert rengjøring: Vasker da grundig gasstopp, stekeovn/pyrolyse, tilbehør til stekeovn, filter kjøkkenhette, avfallsbøtter, integrert kaffemaskin, utvendig hvitevarer, olje utvendig hvitevarer, rydder fryseren, rydde/vasker inni kjøleskap, rydder/støvsuger kolonialskuffe, tørke hånd-/fingeravtrykk av veggene, vaske kjøkkeninnredning utvendig, vaske toppen av kjøkkenskap, pusse vindu, vaske gulv.

Stue:

- Hver kveld: Rydder

- Hver mandag: Støvtørking, støvsuging, fjerner aviser o.l.

- En uke i måneden ("uke 5" hver måned): Detaljert rengjøring.

Soverom:

- Hver ettermiddag: Rydder

- Hver mandag: Støvtørking, støvsuging, fjerner magasiner o.l.

- En uke i måneden ("uke 4" hver måned for "hovedsoverom): Detaljert rengjøring.

Inngangsparti/hall og spisestue:

- Hver kveld: Rydder i "skrothaug" (der ting lett samler seg)

- Hver mandag: Støvtørking, støvsuging og vasker gulv i hall.

- En uke i måneden ("uke 1" hver måned): Detaljert rengjøring.

Dette ble jeg imponert over, men det tok samtidig pusten fra meg.

Jeg ahr selv tenkt på å lage lister og jobbe etter det. Men det du skriver virker så omfattende, så mye.

Synes du selv at du bruker mye tid på husarbeid og vasking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alle gulv 1 gang i uka, støvsuger hele leiligheten 3 ganger i uka, badet vaskes 1 gang i uka, på kjøkkenet tar jeg over kjøkkenskapene 1 gang i uka, skuffer og skap 1 gang pr mnd (brødskuffa støvsuges hver gang støvsugeren er i bruk), kjøleskapet vaskes ca 1 gang i mnd, men tar ofte en fille og tørker over, har også en spayflaske med såpevann på kjøkken til å ta kjapt over kjøkken/ bad ved behov. Må kanskje nevnes at jeg har 2 hunder i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det trengs!

Har ingen spesielle rutiner på dette, egentlig. Men vi har to barn, tre hunder, og to katter. Det vil si at det i perioder blir mye hår, søle og møkk.

Nå som det smelter, er sølete og vått, samt at dyrene røyter, blir det ofte vasking. Støvsuger en gang om dagen, vasker gulv et par ganger i uka, samt evt. det som måtte bli av søl innimellom.

Tidligere i vinter, med 20 minus og tørr snø, og ingen dyr som røytet, holdt det med å støvsuge et par ganger i uka, og vaske en gang i uka eller enda mindre.

Badet vasker jeg en til to ganger i uka - da mener jeg vask, speil og toalett, men toalettet tas nok innimellom det også (har en gutt som bommer, og en mann som er trøtt om morran.........).

Kjøkken tas jo hele tida....

Må smile litt når jeg er hos foreldrene mine: to voksne +/- 60, uten dyr. De støvsuger kanskje en gang i måneden, og vasker gulvene samtidig. Bad og kjøkken tas vel litt oftere, selvfølgelig, men det blir allikevel en annen verden!

Men vi har valgt det selv, og klager ikke. (Ikke så ofte, i alle fall! ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Husk dette er ikke ting som blir gjort hver dag. Har detaljerte rengjøringsliste over alle rommene på pc'en, og krysser av hver dag for gjennomført.

Er heller ikke noe jeg begynte med "over natten" - innarbeidet rutinene over lang tid.

Nei, jeg bruker ikke mye tid på husarbeid og vasking.

Det går "raskere" å vaske et "Flylady-hus" enn "andre" pga her er gjennomført "decluttering"/skrotrydding av hele huset inkl. skuffer og skap, og da blir det mer effektivt. Samtidig bruker vi "timer", og det gjør at vi jobber "under press" når vi først setter i gang - helt utrolig hva man egentlig får gjort på 10-15 min. (blir like overrasket hver gang).

Jeg bruker litt over en time hver mandag (skal være rask og "overfladisk" jobbing), setter på "timeren" og bruker 10 min. på hver av disse oppgavene: Støvsuging, støvtørking, rask mopping (kun rom med fliser), pusse speil og vaske over dører, gå ut med papir, skifte på sengetøy, tømme alle bossbøtter.

Ellers bruker jeg noen bare noen minutter på morgen-, ettermiddag- og kveldsrutinene. F.eks. tar det meg bare 2-3 min. å "svisje over" vask, benker og toalett. Tar ikke så mye mer å vaske over kjøkkenbenk, koketopp og vask om kvelden. Og rydding tas "når jeg går forbi".

Bruker altså ca. 1 1/2 time hver mandag, og resten av uken (fri lørdag og søndag) fra 20 til 30 min. Sammenlagt under 3 1/2 time (fordelt over 5 dager).

Har faktisk inntrykk av at jeg bruker mindre tid enn mange andre med like stort hus som oss (har ca. 250 kvm boa - 2 voksne og 2 barn).

Når man fordeler det over ukedagene (mandag til fredag) så blir jeg heller ikke så sliten som ved f.eks. "skippertakmetoden".

Før jeg begynte med Flylady brukte jeg faktisk mer tid på vasking og rydding, og det ble fortere rotete pga huset ikke var ryddet grundig nok (hadde for mye ting vi ikke trengte). Nå er her alltid "presentabelt", samtidig som vi lettere finner igjen ting og tang (bruker mindre tid på lete etter ting nå).

Takk for utfyllende indo Vanedis. :)

Jeg skal lese begge innleggene dine senere. De tok litt pusten fra meg. :ler:

Jeg er helt på høyde når det gjelder rydding og klesvask, men den fæle vaskinga kan jeg ikke utstå - ikke støvsuging heller. Der må jeg innarbeide noen rutiner. Jeg skal virkelig lese skikkelig gjennom det du skrev, selv om jeg ble svimmel da jeg så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber etter Flylady, og har innført faste morgen-, ettermiddag- og kveldsrutiner, ukesplan (fast dag ting blir gjort), samt sonearbeid (delt hjemmet i 5 soner, der jeg bruker 15 min. hver dag fra mandag til fredag for en detaljert rengjøring).

(Skriver litt mer detaljert i forhold til bad og kjøkken, for å "illustrere" hva jeg mener med detaljert rengjøring).

Bad:

- Hver morgen: Vasker raskt over vask, benkeplate og toalett.

- Hver mandag: Gulvvask

- En uke i måneden ("uke 3" hver måned): Detaljert rengjøring. Vasker da grundig dusj, badekar, badstubenk, løst tilbehør, innredning, speil, vegger, dører, brytere, vifte etc.

- Ellers etter behov: Vasker raskt over dusj og badekar (tar det innimellom samtidig som jeg dusjer eller etter et bad).

Kjøkken:

- Hver kveld: Vasker over koketopp, benker og vask.

- Hver mandag: Støvsuger gulvet (vasker det etterpå ved behov).

- Hver onsdag: Rask rydding av kjøleskap, fryser, kolonialskuffer (forberdelse til menyplanlegging og handleliste).

- En uke i måneden ("uke 2" hver måned): Detaljert rengjøring: Vasker da grundig gasstopp, stekeovn/pyrolyse, tilbehør til stekeovn, filter kjøkkenhette, avfallsbøtter, integrert kaffemaskin, utvendig hvitevarer, olje utvendig hvitevarer, rydder fryseren, rydde/vasker inni kjøleskap, rydder/støvsuger kolonialskuffe, tørke hånd-/fingeravtrykk av veggene, vaske kjøkkeninnredning utvendig, vaske toppen av kjøkkenskap, pusse vindu, vaske gulv.

Stue:

- Hver kveld: Rydder

- Hver mandag: Støvtørking, støvsuging, fjerner aviser o.l.

- En uke i måneden ("uke 5" hver måned): Detaljert rengjøring.

Soverom:

- Hver ettermiddag: Rydder

- Hver mandag: Støvtørking, støvsuging, fjerner magasiner o.l.

- En uke i måneden ("uke 4" hver måned for "hovedsoverom): Detaljert rengjøring.

Inngangsparti/hall og spisestue:

- Hver kveld: Rydder i "skrothaug" (der ting lett samler seg)

- Hver mandag: Støvtørking, støvsuging og vasker gulv i hall.

- En uke i måneden ("uke 1" hver måned): Detaljert rengjøring.

Jeg er meget imponert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mathilda_*

Jeg har vaskehjelp en gang i uken. Hun vasker i 4 timer - og huset skinner når jeg kommer hjem fra jobb - det er himmelsk.

Rydding tar jeg hver dag - men kvelden før vaskehjelpen kommer så skifter jeg poser på bossdunkene på bad og toaletter, og ser over gulvet i kjellerstuen slik at det ikke ligger noe på gulvet.

Prøvde også Flylady tidligere - men for meg var det stress og et ork å bli bombandert med mailer om ting som skulle gjøres.

Så mitt beste råd er - skaff vaskehjelp hvis du har mulighet til det. Å jobbe full tid - samtidig som jeg trener 4-5 ganger i uken, hund som krever sitt og stor hage .. det er ikke verd å slite seg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi har full vask av hus minst en gang pr. uke. Dessuten støvsuger første etasje jeg og vasker kjøkkengulv to ganger i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi har full vask av hus minst en gang pr. uke. Dessuten støvsuger første etasje jeg og vasker kjøkkengulv to ganger i tillegg.

For meg betyr full vask av hus at man vasker tak, vegger og gulv, samt pusser vinduer og vasker alle flater. Håper virkelig ikke det er det dere gjør hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Kan gi deg noen linker til info. m.m. vedr. Flylady....

Oversikt: http://www.flylady.net/pages/TableOfContents.asp

For de som vil starte: http://flylady.net/pages/begin_babysteps.asp

Flylady gruppe: http://groups.yahoo.com/group/FlyLadyMentors/

Den norske Flylady gruppen: http://groups.yahoo.com/group/FLYingInNorway/

Takk. :)

Jeg er en veldig strukturert person, men jeg hater så veldig intenst å støvsuge. Og støvsuge bør jeg gjerne gjøre før jeg vasker.

Jeg skal lese de to innelggene dine når jeg blir litt mindre svimmel av å lese dem, så skal jeg se om jeg klarer å ta meg selv i nakken snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For meg betyr full vask av hus at man vasker tak, vegger og gulv, samt pusser vinduer og vasker alle flater. Håper virkelig ikke det er det dere gjør hver uke.

Hm, nei, vi vasker ikke tak og vegger hver uke. :) Med "full vask" mente jeg støvtørking av alle flater, støvsuging overalt og vask av alle gulv. Samt rydding, vaske alle håndklær og skift av sengetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Elastica
Hm, nei, vi vasker ikke tak og vegger hver uke. :) Med "full vask" mente jeg støvtørking av alle flater, støvsuging overalt og vask av alle gulv. Samt rydding, vaske alle håndklær og skift av sengetrekk.

Sånn gjør vi det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ikke gulv. Støvsuger kanskje hver 10. dag, eller når det virkelig trengs.

Vasker dusj og servant etter behov. + klosettet da.

kjøkkenet får en vask på benkeplater etter behov.

Jeg røyker ikke og har ikke husdyr, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søndag som en fast vaskedag! (hvis jeg ikke har vært ute dagen før) Da vasker og rydder jeg leiligheten. Jeg vasker badet, støvsuger og vasker gulvet. Jeg vasker også litt på kjøkkenet men det gjør jeg når det trengs ellers og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket badet hver uke. Støvsuger hver uke. Vasker gulvet ellers i leiligheten kanskje annenhver uke eller noe sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...