Gå til innhold

Ritalin

Gjest Gjest_jente_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_jente_*
Skrevet

Jeg får mest sannynelig Diagnosen Add om ikke så lenge. Så da kommer jeg til og bli satt på Ritalin.

Derfor lurer jeg på om noen her med add har noen erfaringer med ritalin de vil dele med meg.

Jeg har hørt at medisinen funker umiddelbart, stemmer det?

Hva slags bivirkninger har dere fått ?

Har Ritalin hjulpet dere med tvangstanker eventulet låsninger dere har i tanker og anst hvis dere sliter med det ? Har dere umiddelbart fått "ro" på tankene og bedre konsentrasjon ??

ER det noen som har reagert negativt på medisinen her ??

Mange spørsmål her :P Håper noen vil svare :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_jente_*
Skrevet

Ingen som kan svare ? :(

Gjest Gjest
Skrevet

Har du prøvd forumet hos bokstavbarna.no, det er for de med AD/HD, ADD. Kanskje det er noen der med erfarningen du søker.

Gjest Gjest
Skrevet
Har du prøvd forumet hos bokstavbarna.no, det er for de med AD/HD, ADD. Kanskje det er noen der med erfarningen du søker.

Tusen takk, skal sjekke ut det :)

Ellers noen andre som har noe erfaring med ritalin her ?

Gjest Gjest
Skrevet
Tusen takk, skal sjekke ut det :)

Ellers noen andre som har noe erfaring med ritalin her ?

hmm.. kom ikke inn på no side når jeg søkte bokstavbarna.no.. sikker på at det er riktig adresse ?

Skrevet

Har du fortalt til legen at du sliter med de tingene du gjør? Jeg er litt usikker på om du får ritalin, om du sliter med angst ol. Jeg vet i alle fall at de ikke skriver ut ritalin til de som sliter med deprisjon, for da kan deprisjonen bli verre.

Ritalin begynner å virke med en gang, og det er derfor de ofte bruker den i utprøvingsperioden. Ritalin skal man bruke tre ganger om dagen, og i stedet for å bruke ritalin etter utprøvingen, så bruker de ofte andre medikamneter som bare må taes en gang om dagen. Litt enklere å ta en om dagen, i stedet for å måtte ta flere flere ganger om dagen.

Nå er det de ritalin ikke fungerer på også, så man skal ikke ha for store forventinger i tilfelle den ikke fungerer. Så selv om den ahr fungert på noen her inne, er det ikke dermed sagt den vil fungere på samme måte for deg. Den har ikke virket på ca 25 % av de som har prøvd ritalin

Her kan du kanskje finne flere svar: http://www.adhdnorge.no/

Gjest Gjest_mor_*
Skrevet
Jeg får mest sannynelig Diagnosen Add om ikke så lenge. Så da kommer jeg til og bli satt på Ritalin.

Derfor lurer jeg på om noen her med add har noen erfaringer med ritalin de vil dele med meg.

Jeg har hørt at medisinen funker umiddelbart, stemmer det?

Hva slags bivirkninger har dere fått ?

Har Ritalin hjulpet dere med tvangstanker eventulet låsninger dere har i tanker og anst hvis dere sliter med det ? Har dere umiddelbart fått "ro" på tankene og bedre konsentrasjon ??

ER det noen som har reagert negativt på medisinen her ??

Mange spørsmål her :P Håper noen vil svare :)

Mitt barn i tenårene har brukt Ritalin i et par år p.g.a. ADD. Foreldre og lærere merker umiddelbar virkning, og merker stor forskjell på barnet de dagene Ritalin ikke blir tatt. Barnet selv sier det ikke merker så stor forskjell. (Da barnet begynte på medisinen, sa barnet at det merket medisinens virkning, og at det hjalp.)

Vi merker (fremdeles): Utholdenheten blir bedre, humøret mer stabilt, konsentrasjonen bedre.

Bivirkning: Til tider vanskelig å sovne om kvelden.

Gjest peanut
Skrevet

Jeg har diagnosen adhd har gådd på ritalin i over 1 år nå, har slete med angst å depresjon i mange år, me jeg fikk medisin for det.

Jeg syns ikke det hjelper noe særlig på angsten, men hjelper mye på konsentrasjon å det å klare å holde styr på tanker.... Og ikke minst så merker jeg selv at humørsvingningene ikke er så ustabil lenger :)

Eneste bivirkningene jeg har hatt er at jeg har vært noe plaget med søvn å noe hodepine di første dagene etter jeg begynte på medisninen, men etter første uka har jeg ikke hatt noe bivirkninger.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen =D

Noen her so går på ritalin som har slitet med tvangstanker ??

Har ritalinen hjulpet noe på det ? Hva med sosial angst ??

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg har ADHD og trodde ritalin skulle være løsningen på mye av det jeg sleit med. Da jeg endelig fikk det, etter å ha slitt med å få det utskrevet i flere år, fant jeg ut at det ikke var noe hjelp i medisinen for meg. Jeg ble veldig plaget av bivirkninger som angst, mistet matlyst også videre. For meg ble angst ol bare forsterket men det er mulig det er fordi jeg har brukt for mye amfetamin tidligere. Tror kanskje det gjorde at medisinen ikke virker som den skal for meg. Jeg brukte medisinen i ett par måneder før jeg fant ut at jeg foretrekker å være uten.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke prøvd Ritalin selv (har ikke AD(H)D), men broren min har gått på det fra han var liten. Og for ham har det hjulpet VELDIG, på alt fra konsentrasjon og ro, til tvangstanker. Men dosen er viktig - får man for mye, kan det slå helt feil ut. Ser at ulike brukere her har ulike erfaringer; man får vel bare prøve det ut selv, og se om man får hjelp av det. Husk at det er stor forskjell på en medisinsk dose og en "misbrukerdose" av Ritalin/amfetamin, slik at man ikke må være redd for å prøve ut medisinen i disse små dosene.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har ikke prøvd Ritalin selv (har ikke AD(H)D), men broren min har gått på det fra han var liten. Og for ham har det hjulpet VELDIG, på alt fra konsentrasjon og ro, til tvangstanker. Men dosen er viktig - får man for mye, kan det slå helt feil ut. Ser at ulike brukere her har ulike erfaringer; man får vel bare prøve det ut selv, og se om man får hjelp av det. Husk at det er stor forskjell på en medisinsk dose og en "misbrukerdose" av Ritalin/amfetamin, slik at man ikke må være redd for å prøve ut medisinen i disse små dosene.

Hva slags tvangstanker hadde broren din ?? Forsvant de helt ? Med engang han begynnte på ritalin, eller etter en stund med terapi itillegg ?

Gjest Gjest
Skrevet
Hva slags tvangstanker hadde broren din ?? Forsvant de helt ? Med engang han begynnte på ritalin, eller etter en stund med terapi itillegg ?

Hei! Hans mest uttalte tvangstanker/-handlinger gikk ut på at han måtte være jævlig mot lillesøsteren sin (meg), slik at han MÅTTE plage meg hele tida. (I mye større grad enn såkalte "normale" søsken gjør). Med medisiner ble han roligere og "snillere" mot meg, og når det gikk mot pilletid igjen og effekten begynte å gå ut av kroppen ble han "slemmere" og mer urolig. Slik at det hjalp til en viss grad på hans tvangshandlinger/-tanker. Desverre forsvant de ikke helt, men de ble bedre. Effekten kom med én gang han begynte på ritalin.

Senere har han i tillegg jobbet mye med seg selv og gått i terapi. Er usikker på effekten av denne terapien.

Håper det går bedre med deg, med eller uten medisiner. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...