Gå til innhold

Kan man fryse ned saus?


Aurela

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg bruker saus ganske skjeldent, og bruker kun melk i saus eller annen matlaging, men det er ganske skjeldent. De tre siste gangene jeg har kjøpt melk har det vært for å lage saus, men innen jeg skal lage saus neste gang har melken gått ut på dato og jeg kjøper ny. Jeg lager også kun en halv pose saus av gangen siden jeg bor alene. Det jeg lurer på er om jeg ikke bare kan fryse ned sausen og ta den opp når jeg trenger den, så jeg slipper å kaste så mye melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det samme problemet har jeg. Enten så prøver jeg å bruke sausen til en annen rett dagen etter. Jeg kjøper bare en liten kartong med melk, fordi jeg drikker ikke melk ellers. Jeg fryser ned saus og bruker det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Emulsjonssauser som béarnaise, hollandaise og majones/aïoli egner seg nok dårlig til nedfrysing, skulle jeg tro. Sauser basert på meljevning derimot, samt purésauser som f.eks. tomatsaus, egner seg nok mye bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emulsjonssauser som béarnaise, hollandaise og majones/aïoli egner seg nok dårlig til nedfrysing, skulle jeg tro. Sauser basert på meljevning derimot, samt purésauser som f.eks. tomatsaus, egner seg nok mye bedre. :)

Hva mener du med emulsjonssauser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Béarnaise, hollandaise og majones/aïoli er basert på eggeplommer/olje, og derfor lar de seg dårlig fryse uten at konsistensen blir merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Hva mener du med emulsjonssauser?

Sauser som er basert på eggeplommer og fett som piskes sammen til en homogen masse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sauser som er basert på eggeplommer og fett som piskes sammen til en homogen masse. :)

To sjeler, en tanke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle tre :) Da skal jeg sjekke innholdet neste gang og se om jeg kanskje får fryst ned noe :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste ville kanskje vært å fryse ned melken i passelige porsjoner til det du bruker den til. Melken holder seg fint i fryseren den - i hvertfall når den etterpå skal brukes til matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...