babord Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Hei! Jeg lurer på om dette er helt vanlig oppførsel eller om jeg har rett i at det er flaut: Jeg var på quiz på en bar sammen med noen venninner i kveld. Det var kanskje 40 stykker der, og gratis inngang og deltagelse i quizzen, som var med premie til vinnerlaget. Mitt lag var meg og 6 venninner, vi delte et bord. På dette bordet er det kun jeg og en til som kjøper seg hver sin øl, de andre går å henter seg et gratis glass vann i baren! Vi satt der i ca. 3 timer og koste oss, desse 5 jentene har da sittet på baren og hatt mulighet til å vinne premien uten å betale noe som helst.. Er det ok? Jeg var skikkelig flau...
Gjest Gjest_pest_* Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 Jeg tror ikke en får kjøpt plikt på bar. En blir vel strengt tatt ikke tvunget til å kjøpe noe, går jeg ut ifra. Men det er jo en ok-ting å gjøre når en deltar noe slikt. Jeg hadde blitt flau selv.
Gjest Gjest_tordivel_* Skrevet 21. mars 2009 #3 Skrevet 21. mars 2009 Jeg tror ikke en får kjøpt plikt på bar. På "rompa bar" er det plikt-stoppeplikt.De har til og med "granbar",lenger ned i gaten er zansibar-lenger nede bazar.Ingen tjener penger på vann-sa kamelen. En blir vel strengt tatt ikke tvunget til å kjøpe noe, går jeg ut ifra. Men det er jo en ok-ting å gjøre når en deltar noe slikt. Jeg hadde blitt flau selv.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #4 Skrevet 21. mars 2009 Er det snakk om et fullt utested langt på natt så hadde jeg ikke reagert på det, men hvis man går på et pub-type sted og okkuperer et bord så ja, da synes jeg at man skal kjøpe noe. Jeg har selv opplevd å bli tilsnakket og fikk beskjed om å forlate bordet eller kjøpe noe nytt (det var vel da hvertfall en halvtime siden sistemann hadde drukket opp), og det synes jeg egentlig var helt fair.
Krista83 Skrevet 21. mars 2009 #5 Skrevet 21. mars 2009 Siden jeg er gravid og ikke kan drikke alkolhol så kjøper jeg meg et glass brus når jeg er med på slike ting. Da føler jeg hvertfall at jeg "bidrar" litt, hehe... Men som sagt så er det nok ikke noen kjøpeplikt på slike steder.
juliane Skrevet 21. mars 2009 #6 Skrevet 21. mars 2009 Jeg er enig med den som sa at det er forskjell på et fullpakket utested sent på kvelden og en quiz på tidlig kveldstid der man sitter lenge og okkuperer et bord. Jeg er student, så jeg drikker sjelden når jeg er på byen. På en quiz-kveld ville jeg derimot kjøpt meg en øl eller cola, noe annet syns jeg hadde vært flaut. De trenger jo ikke fortsette å kjøpe hele kvelden, det går jo an å bruke litt tid på å drikke opp.
Gjest Blush Skrevet 21. mars 2009 #8 Skrevet 21. mars 2009 Joda, synes nok det er normalt å kjøpe noe i en sånn situasjon, og hadde utvilsomt gjort det selv. Men hadde aldri i verden blitt flau fordi de andre ikke gjorde det samme.
Barracuda! Skrevet 21. mars 2009 #9 Skrevet 21. mars 2009 Hvis du ble flau for dette, så var det vel bare å nevne det for vennene dine ? Kanskje de ikke tenkte over det ?
IrmaAdele Skrevet 21. mars 2009 #10 Skrevet 21. mars 2009 (endret) Hvis jeg er på en pub/bar og skal drikke noe alkoholfritt blir det vann. Liker rett og slett ikke brus eller andre drikker. Jeg synes dette er helt fair så lenge andre kjøper noe. Og synes heller ikke det er flaut og være med andre som drikker vann. Kall meg gjerne gjerrig, men det er rett og slett ikke min feil at jeg ikke takler andre ting enn vann. Endret 21. mars 2009 av IrmaAdele
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #11 Skrevet 21. mars 2009 Kall meg gjerne gjerrig, men det er rett og slett ikke min feil at jeg ikke takler andre ting enn vann. Du drikker altså aldri noe annet enn vann? Selv drikker jeg ikke brus, så jeg kjøper f.eks kaffe, te, alkoholfri øl el når jeg er på slike arrangementer. Man bør i alle fall gjøre en seriøs innsats for å finne noe man "takler" på "menyen", synes jeg. Jeg ville også blitt flau over å sitte sammen med folk som bare drakk vann. Man opptar faktisk et bord og de som holder puben åpen for quiz ol slutter om de ikke tjener penger på det.
juliane Skrevet 21. mars 2009 #12 Skrevet 21. mars 2009 Jeg er også en sånn som sverger til vann hvis jeg skal drikke noe alkoholfritt, men syns det er rimelig frekt å ta opp plass og be om vann når jeg ikke legger igjen en krone. Det må da være noe på menyen du kan tenke deg; brus, juice, kaffe, te, farris, nøtter, en smårett hvis de har matservering.
Gjest AnneShirley Skrevet 21. mars 2009 #13 Skrevet 21. mars 2009 Jeg foretrekker også å drikke vann i de fleste situasjoner. Men jeg anser det som "normal folkeskikk" å bestille noe når man er på et serveringssted og delta på en quiz. Da kjøper jeg heller noe jeg egentlig ikke hadde veldig lyst på enn å bestille bare vann.
IrmaAdele Skrevet 21. mars 2009 #14 Skrevet 21. mars 2009 Nei, jeg drikker vel stort sett aldri noe annet enn vann. Blir eventuelt te eller kakao. Nå skal sies at de få gangene jeg er ute uten å drikke alkohol (eller få gangene jeg er ute i det store og det hele) er det stort sett i baren hvor samboer jobber (når han jobber). Å da er det mest for å holde han med selskap når det er lite å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #15 Skrevet 22. mars 2009 Nå skal sies at de få gangene jeg er ute uten å drikke alkohol (eller få gangene jeg er ute i det store og det hele) er det stort sett i baren hvor samboer jobber (når han jobber). Å da er det mest for å holde han med selskap når det er lite å gjøre. Det har vel i så fall svært lite med situasjoenen som diskuteres i denne tråden å gjøre: nemlig når man er på en bar/pub for å delta på en quiz.
Jade Skrevet 22. mars 2009 #16 Skrevet 22. mars 2009 Jeg legger alltid igjen penger på utesteder enten i form av drikke/mat eller inngangspenger. Kan forresten ikke huske at jeg har vært ute uten å kjøpe noe. Hvis jeg ikke drikker alkohol, så kjøper jeg meg en cola light. Hvis jeg kun hadde villet drikke vann, så hadde jeg sikkert kjøpt med noe chilinøtter bort til bordet og delt med de andre. Om noen andre kun hadde drukket vann, så hadde jeg sikkert ikke tenkt over det engang. Men mulig de ansatte i puben hadde gjort det.
Piper Skrevet 22. mars 2009 #17 Skrevet 22. mars 2009 Du drikker altså aldri noe annet enn vann? Selv drikker jeg ikke brus, så jeg kjøper f.eks kaffe, te, alkoholfri øl el når jeg er på slike arrangementer. Man bør i alle fall gjøre en seriøs innsats for å finne noe man "takler" på "menyen", synes jeg. Jeg ville også blitt flau over å sitte sammen med folk som bare drakk vann. Man opptar faktisk et bord og de som holder puben åpen for quiz ol slutter om de ikke tjener penger på det. Og den seriøse innsatsen er også vann for min del, for det er da virkelig ikke min feil at de ikke har noe annet jeg liker. Og det kunne aldri falle meg inn å bruke penger på noe jeg ikke liker. Og siden jeg har tjent mine egne penger, bestemmer jeg også hva de skal brukestil. Jeg drikker bar en sort brus, og den har de ikke på noen utesteder jeg har vært på. Jeg drikker ikke kaffe, heller ikke te, alkoholfri øl smaker forferdelig, og det samme gjør alle de sukkerholdige drikkene de ellers serverer. Så jeg henter meg et glass vann, og drikker det så lenge de ikke har noe jeg liker på menyen. Og som sagt så bruker jeg ikke penger på noe jeg bare må "takle" på menyen. Deg om det Derfor syns ikke jeg de er sære, for jeg kunne gjort akkurat det samme. Kan godt være de ikke hadde så mye penger heller, og ikke ønsket å fortelle det til alle de som var på den gruppen.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #18 Skrevet 22. mars 2009 Og den seriøse innsatsen er også vann for min del, for det er da virkelig ikke min feil at de ikke har noe annet jeg liker. Og det kunne aldri falle meg inn å bruke penger på noe jeg ikke liker. Og siden jeg har tjent mine egne penger, bestemmer jeg også hva de skal brukestil. Hvis ingenting er godt nok, så skjønner jeg ikke var du har der å gjøre? De leker ikke butikk, og arrangerer ikke quiz-kveld for å gi deg et fritidstilbud.
Piper Skrevet 22. mars 2009 #19 Skrevet 22. mars 2009 Det har vel i så fall svært lite med situasjoenen som diskuteres i denne tråden å gjøre: nemlig når man er på en bar/pub for å delta på en quiz. Og krever de at man skal kjøpe noe, bør de opplyse om det samtidig. Ellers burde de tatt betalt for å være med på denne quizen, så slapp de problemer med de som ikke ønsket å kjøpe noe drikke som de ikke liker eller vil ha.
Piper Skrevet 22. mars 2009 #20 Skrevet 22. mars 2009 Hvis ingenting er godt nok, så skjønner jeg ikke var du har der å gjøre? De leker ikke butikk, og arrangerer ikke quiz-kveld for å gi deg et fritidstilbud. Kanskje jeg var der fordi vennene ville ha meg med? Eller er ikke det lov? Uansett som jeg har sagt, så burde de da tatt betalt for dette, i stedet for at folk skalbli sure fordi man ikke kjøper noe. Da hadde det ikke vært noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå