Gå til innhold

krav til lønn/utdanning


Gjest Gjest_meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*

Kan noen komme med tips/råd?

Jeg var ferdig utdannet fra England i 2005. Fikk med meg en bachelor i data og diploma for halvveis fullført mastergrad,- også i data.

Nå har jeg hatt jobb innen data i 2 år i Norge. Og VET jeg er underbetalt. Har nylig fått jobb ny jobb, har gått litt opp i lønn, men er fortsatt underbetalt. (godt under 300 000 i året)

Noen fortalte meg at når man har en utdanning, så skal man lønnes på et visst nivå. Jeg jobber ikke direkte med det jeg tok utdannelse i, men det er fortsatt med data.

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvem jeg kan henvende meg til for å høre hvilke krav jeg har i forholdt til lønn/utdannelse?

Vet det finnes endel fagforbund. Har ikke oversikt over hvilke, men tror heller ikke det er lønnsomt for meg å melde meg inn i en ettersom firma ikke er i et. Har ikke helt skjønt det der heller.

Setter stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ingen lover i Norge som sier at man må tjene et visst beløp med høyere utdanning. Men de som jobber i stat/kommune lønnes etter lønnstabell og da havner man på visse nivå ut fra utdannelse/erfaring.

Du har derfor ikke krav på noen ting og det kommer vel i stor grad an på hva slags jobb du faktisk utfører. Er det en jobb som ikke forutsetter høyere utdannelse eller lang erfaring for eksempel, må du regne med å få mindre betalt.

-Men jeg ville kanskje uansett funnet ut av hvilke fagforeninger som finnes og hørt med dem hva de anbefaler og om de kan hjelpe deg. Om du tjener godt under 300 000 i ny jobb og har jobbet i to år før dette tjener du jo fryktelig lite. Et annet råd er selvfølgelig å søke på andre jobber (andre type jobber?), som er bedre betalt.

Hva slags utdannelse har du og hva jobber du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Hei,

Linjen jeg gikk på het multimedia computing. Tok for seg animasjon av diverse slag, noe programmering og mye mye teori på brukervennlighet. Jeg mener at bakgrunnen min med datautdannelse har gjort at jeg har tatt ting endel raskere enn hva en ufaglært person ville ha gjort.

På masteren var det mest programmering det gikk i.

Jobben min er en blanding av support og oppfølging av de prosjektene som gjøres på jobben + mye annet diverse. Veldig mye kundekontakt. Jeg bruker ikke utdanningen min direkte, men ved å ha gjennomgått endel software på skolen kan jeg avlaste designere endel for småendringer kunder vil ha utført.

Vet du hvordan jeg går fram for å finne en oversikt over alle fagforeninger som har med data å gjøre? For å finne den som kan være rett for meg..

:)

Det finnes ingen lover i Norge som sier at man må tjene et visst beløp med høyere utdanning. Men de som jobber i stat/kommune lønnes etter lønnstabell og da havner man på visse nivå ut fra utdannelse/erfaring.

Du har derfor ikke krav på noen ting og det kommer vel i stor grad an på hva slags jobb du faktisk utfører. Er det en jobb som ikke forutsetter høyere utdannelse eller lang erfaring for eksempel, må du regne med å få mindre betalt.

-Men jeg ville kanskje uansett funnet ut av hvilke fagforeninger som finnes og hørt med dem hva de anbefaler og om de kan hjelpe deg. Om du tjener godt under 300 000 i ny jobb og har jobbet i to år før dette tjener du jo fryktelig lite. Et annet råd er selvfølgelig å søke på andre jobber (andre type jobber?), som er bedre betalt.

Hva slags utdannelse har du og hva jobber du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo dessverre ut som om en ufaglært, eller en med data på videregående kunne ha gjort jobben din. Det er aldri et bra utgangspunkt når man ønsker å forhandle lønn. Du kan selvfølgelig gå inn til sjefen din og si at du synes du er underbetalt, men det er vel ikke umulig at din beste løsning er å søke på jobber som ligger tettere opptil utdanningen din. Kanskje ikke så greit i våre dager, men prøv! Evt hør med sjefen om det finnes muligheter for å stige i gradene/bevege seg sidelengs over til noe annet innad i firmaet (avhengig av hva dere driver med selvfølgelig)

Jeg har ikke lister med fagforeninger og aner ikke engang hvor representerte de er i databransjen, men søk på nettet. Det er mitt beste tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du i utgangspunktet har takket ja til en jobb med veldig lav lønn, er det lite du kan gjøre for å få skrudd opp lønna. Mitt beste tips er å søke ny jobb, og stille skikkelige lønnsbetingelser neste gang. Jobber innen support krever stort sett ikke mye utdanning (hvis du sitter i første linje, vel å merke), og du vil ikke kunne få særlig høy lønn i en slik jobb.

Jeg er ikke sikker på hvilke fagforbund som kan være aktuelle for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...