Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du har rett. Staten har derfinert det som tjeneste. Men hilken tjeneste er det jeg får da?

Hvis de ikke bringer maten til bordet mitt og ikke rydder de opp etter meg, hvilken tjeneste er det de da tilbyr som jeg ikke får ved å bare kjøpe mat som jeg tar med meg?

Tjenesten er at fdu får sitte i deres lokale og spise maten.

Videoannonse
Annonse
Gjest dioxide
Skrevet

Sure og lite takknemmelige kunder kan ødelegge en hel arbeidsdag for meg. Jobber ikke på McD, men på bensinstasjon hvor jeg hyppig må lage burgere, pizza, calzone, ciabatta osv.

Hvis noen ikke hadde ryddet opp etter seg hadde jeg reagert. Det er ikke helt den samme greien, men det kan sammenlignes.

Man må da ha normal folkeskikk. Jeg rydder opp etter meg på cafe, når jeg er på byn (setter tomme glass på bardisken), på McD, på Burger King o.l.

Skjønner ikke helt tankegangen din, TS. Du var utolig frekk mot den McD-ansatte.

Skrevet
Tjenesten er at fdu får sitte i deres lokale og spise maten.

Vi snakker da om utleie av eiendom. Og de er ikke forskrift 117 registrert for å kunne kreve mva for det. (det ble kanskje litt for faglig dette her, men de som kan litt mva vil skjønne det).

Gjest Gjest
Skrevet

Dette var jo egentlig ganske så teit!

Håper ikke dette er voksne mennesker som holder på sånn her? For det er jo flaut!

Det kalles normal folkeskikk å rydde etter seg på slike steder. Det er fler som rydder etter seg enn folk som ikke gjør det faktisk..

Dette burde jo ikke være en diskusjon engang ;-P

Skrevet (endret)
Vi snakker da om utleie av eiendom. Og de er ikke forskrift 117 registrert for å kunne kreve mva for det. (det ble kanskje litt for faglig dette her, men de som kan litt mva vil skjønne det).

Det er vel ikke utleie av eiendom å la noen sitte i ens lokale, bruke toalett evt andre fasiliteter..?

Har andre serveringssteder leieavtale med hver enkelt gjest?

Jeg kan ikke se av forskrift 117 at dette gjelder serveringssteder og det står dessuten at dette er en frivillig registrering for å kunne kreve mva av utleie..?

Endret av Suzy
Skrevet
Det er vel ikke utleie av eiendom å la noen sitte i ens lokale, bruke toalett evt andre fasiliteter..?

Har andre serveringssteder leieavtale med hver enkelt gjest?

Jeg kan ikke se av forskrift 117 at dette gjelder serveringssteder og det står dessuten at dette er en frivillig registrering for å kunne kreve mva av utleie..?

Hvis det ikke er utleie av eiendom, hva er det da? :fnise: skjønner at du ikke jobber mye med moms. Men min eksempel var for å sette det på spissen. Jeg har fortsatt ikke fått til svar hvilke tjeneste er det de yter som det skal betaler 25 % moms på.

Skrevet (endret)
Hvis det ikke er utleie av eiendom, hva er det da? :fnise: skjønner at du ikke jobber mye med moms. Men min eksempel var for å sette det på spissen. Jeg har fortsatt ikke fått til svar hvilke tjeneste er det de yter som det skal betaler 25 % moms på.

Nå har jeg aldri hevdet å være revisor heller da.

Jeg har bare ment at den servicen du får når du betaler den høyere momsen er at du får stilt et lokale med bord stoler og toaletter - oppvarmet sådan - til din disposisjon for å spise maten.

Nå fant jeg dette på Skatteetaten sin nettsiden om redusert sats (14 %) og vanlig mva på mat, som kanskje gjør det klarere for deg :) :

Med serveringstjeneste menes servering fra serveringssted etter lov 13. juni 1997 nr. 55 om serveringsvirksomhet (serveringsloven). Serveringssted skal forstås som et sted der det foregår servering av mat og/eller drikke og hvor forholdene ligger til rette for fortæring på stedet. Det avgjørende for om stedet skal anses som et serveringssted etter forskriften, er om stedet skal ha serveringsbevilling fra kommunen etter serveringsloven § 3. Det er ikke bare de som faktisk har bevilling som anses å omsette serveringstjenester fra et serveringssted. Også de som driver et serveringssted uten å søke om bevilling omfattes av dette. Det samme gjelder de som driver et serveringssted uten å ha bevilling, men som har søkt og for eksempel fått avslag fordi kravene til vandel i serveringsloven § 6 ikke er oppfylt. Betegnelsen på stedet vil ikke være avgjørende for om det omfattes av lovens virkeområde.

Du kan lese hele rettledningen HER

Endret av Suzy
Gjest Gjest
Skrevet

Tjenesten du får, er at du får lov til å sitte inne i lokalet. De ansatte vasker bord og gulv, og sørger for at du har et rent sted å sitte. Du har anledning til å bruke toalettene deres, som de også rengjør, og holder med dopapir og såpe. DET er tjenesten. Når du leier et lokale følger ikke vask av møbler og gulv med, det er en ekstratjeneste. Så å si at du "Leier" lokalet er bare tøys.

Jobben de gjør? De lager mat, tar imot bestillinger, gir kunden maten, og vasker. Kaller du ikke det å gjøre noe som helst?

Momsen er ikke for servering, det er for at du har kjøpt en tjeneste. Tjenesten er at du får sitte inne i et lokale med bord og stoler, som blir vedlikeholdt av de ansatte. Servering og rydding er ikke inkludert. Noe som går helt klart frem av skilt inne i lokalet.

De kan kreve at du rydder etter deg. Det er deres sted, de lager reglene, og reglene er at du selv må hente maten din, og selv rydde bosset ditt.

Du sier du forventer servering når du betaler moms for tjeneste. Betyr det at du på Mækken setter deg rett ned og nekter å hente maten din selv? Det er nemlig det servering er for noe.

Gjest Kirsebaer
Skrevet (endret)

ffff

Endret av Kirsebaer
Skrevet
Tjenesten du får, er at du får lov til å sitte inne i lokalet. De ansatte vasker bord og gulv, og sørger for at du har et rent sted å sitte. Du har anledning til å bruke toalettene deres, som de også rengjør, og holder med dopapir og såpe. DET er tjenesten. Når du leier et lokale følger ikke vask av møbler og gulv med, det er en ekstratjeneste. Så å si at du "Leier" lokalet er bare tøys.

Jobben de gjør? De lager mat, tar imot bestillinger, gir kunden maten, og vasker. Kaller du ikke det å gjøre noe som helst?

Momsen er ikke for servering, det er for at du har kjøpt en tjeneste. Tjenesten er at du får sitte inne i et lokale med bord og stoler, som blir vedlikeholdt av de ansatte. Servering og rydding er ikke inkludert. Noe som går helt klart frem av skilt inne i lokalet.

De kan kreve at du rydder etter deg. Det er deres sted, de lager reglene, og reglene er at du selv må hente maten din, og selv rydde bosset ditt.

Du sier du forventer servering når du betaler moms for tjeneste. Betyr det at du på Mækken setter deg rett ned og nekter å hente maten din selv? Det er nemlig det servering er for noe.

Du motsier deg selv. Du sier at de ansate skal vaske bord og holde det ryddig, men ikke at de skal rydde etter meg ?!

Jeg begynner å bli skikkelig lei denne diskusjonen. Jeg har sagt det jeg har å si i denne saken. Som konklusjon så kan jeg gjenta: De kan ikke KREVE at jeg rydder etter meg, selv om de legger opp til det.

Gjest Cand.jur.
Skrevet
Det står ikke på noe skilt hverken på Mcdonalds eller Bagatelle at rydding etterpå er ikke inkludert i prisen. Så da er vel opp til kunden å derfinere hva de legger i service og servering.

Jeg har ikke inngått noe avtale med Mcdonalds, hverken muntlig eller skriftlig. Min avtale med Mcdonalds fremgår av kvitteringen og dermed kjøpsloven. Det er ingen skilter hos mcdonalds som forteller hva som inngår i prisen. Men det at jeg betaler 25 % for hele varen sier at myndigheten har definert at den varen jeg kjøper på mcdonalds er også inkludert servering og dermed forventer jeg servering.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Jeg rydder faktisk etter meg på slike steder. Jeg mener bare at restauranten kan ikke KREVE at jeg gjør det.

Det er mulig du kan noe(?) MVA, men juss har du IKKE greie på. Orker ikke å kommentere alt du skriver her, men så og si alt er feil, så bare noen ting: Handler du på McDonalds som privatperson, er det FORBRUKERKJØPSLOVEN som gjelder. Elementær feil der, May Helen. Kjøper du noe på McDonalds vil det foreligge en AVTALE uavhengig om du spiser maten der eller tar den med deg.

Nei, sjelden vil alt i en avtale fremgå av kvitteringen. Når en inngår slike avtaler i det daglige, er det en rekke avtalevilkår som fremgår hverken skriftlig eller muntlig, men for normale, oppgående mennesker er dette underforstått. Når du er kjent med avtalevilkårene, er de bindende i den forstand at oppfyller ikke du din del av avtalen, vil det foreligge et KONTRAKTSBRUDD. Dette vil sjelden få noen konsekvenser (utover kommentarer eller lignende), men det er like fullt et kontraktsbrudd.

Gjest Gjest
Skrevet
Du motsier deg selv. Du sier at de ansate skal vaske bord og holde det ryddig, men ikke at de skal rydde etter meg ?!

Jeg begynner å bli skikkelig lei denne diskusjonen. Jeg har sagt det jeg har å si i denne saken. Som konklusjon så kan jeg gjenta: De kan ikke KREVE at jeg rydder etter meg, selv om de legger opp til det.

Jeg har ikke sagt at de skal holde det ryddig, nei ;) Jeg har sagt at de skal vaske av bordene. Det er forskjell på å vaske og å rydde. Vaske gjør de for deg. Rydde er det du selv om skal gjøre.

Skrevet

...og da kan vel alle vi andre i denne tråden konkludere med at du tar feil.

Gjest Torjus
Skrevet

Ingen kan kreve at du skal kaste søpla di etter deg, selv om du hadde hatt godt av en god gammeldags klapp i bakhuet med brettet for dumskap.

"Jeg glemte å rydde... Bla bla, Pisspreik du gadd ikke rydde etter deg fordi du tenker at de ansatte gjør det uansett. Den ansatte sa ifra på en høflig måte til deg hvor du kommer med en barnslig svar som du får svar på tiltale for.

Det er utrolig mange kunder innom en Mc Donald`s restaurant hver dag, og mange av disse rydder ikke opp etter seg. Barnefamilier som skal "kose" seg en Lørdagsformiddag med Happymeal og burgere kan virkelig være en prøvelse. Enkelte barnefamilier kan søle ned flere bord med barn som kaster burgeren på gulvet, ketchup på stolene, bordet, under bordet, gulvet, andre bord og stoler, brus sølt veggimellom med glatte isbiter til andres forlystelse i det de sklir bortover gulvet og med huet først inn i disken. De ansatte iler til så fort de kan og rydder og vasker, det er gjerne en ansatt til enhver tid i restauranten og rydder og vasker. Men det er en sabla jobb når folk ikke gidder å rydde etter seg, for det er mange av de. Det er forventet at man skal rydde etter seg. Det er derfor det står store søppelkasser med "TAKK" påtrykt foran eller ved siden av utgang.

Kunden har ikke alltid rett, dette er en slik situasjon.

Skrevet
Det er mulig du kan noe(?) MVA, men juss har du IKKE greie på. Orker ikke å kommentere alt du skriver her, men så og si alt er feil, så bare noen ting: Handler du på McDonalds som privatperson, er det FORBRUKERKJØPSLOVEN som gjelder. Elementær feil der, May Helen. Kjøper du noe på McDonalds vil det foreligge en AVTALE uavhengig om du spiser maten der eller tar den med deg.

Nei, sjelden vil alt i en avtale fremgå av kvitteringen. Når en inngår slike avtaler i det daglige, er det en rekke avtalevilkår som fremgår hverken skriftlig eller muntlig, men for normale, oppgående mennesker er dette underforstått. Når du er kjent med avtalevilkårene, er de bindende i den forstand at oppfyller ikke du din del av avtalen, vil det foreligge et KONTRAKTSBRUDD. Dette vil sjelden få noen konsekvenser (utover kommentarer eller lignende), men det er like fullt et kontraktsbrudd.

Beklager. Du har rett. Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder her. Jeg skrev dette i farta og gadd ikke å sjekke detaljer. Takk for at du rettet det opp.

Gjest jobber på mc'ern
Skrevet

Morsom debatt - jeg jobber på Mc'is selv - vi krever på ingen måte at folk rydder, og det er som andre har nevnt i debatten her uakseptabelt at ansatte kjefter på folk som ikke rydder. Der jeg jobber står det heller ikke noe skilt om at rydding er "påbudt" for å få spise der, men vi har skilt med "takk" på søppelbøttene og er selvsagt glad for at de som gidder å rydde gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...