Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #61 Skrevet 23. mars 2009 MayHelen: Finnes det grader av service, og dermed grader av servering? Eller forstår jeg deg rett i at du hevder at hvis noe kalles servering, så er den definert i absolutt forstand? Det er jo absurd, men gjerne for meg om alle restauranter må rette seg til samme standard. Bagatelle på McKærn!
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #62 Skrevet 23. mars 2009 Det er jo det jeg sier. Jeg sier bare at så lenge de krever moms på servering, så forventer jeg å få servering. Du får jo ikke SERVERING på McDonalds, du er nødt til å bestille og hente maten selv. (servere -te; -ing (se også servering) bære frem og sette (mat) på bordet:) Så og si alle er kjent med tilbudet på McDonalds og hvordan systemet fungerer. Når du aksepterer det tilbudet ved å kjøpe mat og sitte der, har du også akseptert McDonalds`vilkår om at gjestene rydder opp etter seg selv. Dette er elementær avtalerett, avtalelovens kap. 1. Hvis dette ikke er akseptabelt for deg, står du selvfølgelig fritt til å kjøpe maten din andre steder.
Ole27 Skrevet 23. mars 2009 #63 Skrevet 23. mars 2009 Kunden har alltid rett og det er helt uakseptabelt at betjening er uhøflig mot en kunde på bakgrunn av at de ikke rydder brettet sitt på plass.
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #64 Skrevet 23. mars 2009 Dersom jeg går i en kiosk og spiser en is legger jeg ikke ispapiret igjen på disken eller på bakken hvis det er en søppelbøtte rett ved siden av meg. På samme måte går jeg ikke fra maten og grapset mitt på mcdonalds sånn når det er en søppelbøtte rett ved siden av meg. Eh, Narvesen er en kiosk. McDonalds en resurant.
LadyB Skrevet 23. mars 2009 #65 Skrevet 23. mars 2009 Noen tidligere i tråden her som mener de ikke trenger å rydde opp fordi det står "vennligst rydd" på skiltene. Hva forventer dere at de skal skrive da? "Her på McDonald's MÅ du rydde!" Bruken av vennligst er bare en høflig måte å oppfordre til rydding på. Folk er barnslige når de ikke gidder å rydde sitt eget søppel. Merker jeg blir sint.
Ole27 Skrevet 23. mars 2009 #66 Skrevet 23. mars 2009 Poenget er at det naturlige og høflige å gjøre er å rydde etter seg, men at betjeningen ikke kan bli frekk og kreve at du rydder hvis du ikke vil. Ei jeg kjenner er superviser på burger king på Egertorvet og hun sier det er totalt uakseptabelt for en ansatt å "arrestere" en kunde som ikke rydder.
LadyB Skrevet 23. mars 2009 #67 Skrevet 23. mars 2009 Jeg er enig i at de ansatte ikke skal "arrestere" kundene når de ikke rydder, men synes egentlig det er fullt forståelig etter en lang arbeidsdag. Man kan bli utroolig lei av egoistiske mennesker som ikke gidder å rydde. De ansatte vet jo ikke at dette var "den ene gangen du ikke rydda". Du blir bare en av alle som gir blaffen.
Haris Pilton Skrevet 23. mars 2009 #68 Skrevet 23. mars 2009 Eh, Narvesen er en kiosk. McDonalds en resurant. Hvem har sagt noe om Narvesen? En kiosk kan også ha sitteplasser, sånne på strender osv, som selger is, chips osv.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #69 Skrevet 24. mars 2009 Det er jo det jeg sier. Jeg sier bare at så lenge de krever moms på servering, så forventer jeg å få servering. Det er ikke "de", verken McDonald eller andre med tilsvarende konsept, som krever moms på servering, det er staten! De tilbyr da heller ikke dette... Det eneste de tilbyr er tak over hodet og en stol, evt. et bord, til de som vil spise maten sin uten å få snø/regn/vind etc. midt i trynet. Det er bare staten, og noen få andre, deriblant deg, som anser dette som "servering" og etablissementet som en "restaurant". Forresten er det jo bare å drite i å rydde hvis man ikke synes det søppelet de serverer på McDonalds er mer enn dyrt nok som det allerede er! Står man på litt er det sikkert mulig å få en meny opp i nærmere 200 kroner og det vil i så fall være verdensrekord!
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #70 Skrevet 24. mars 2009 Det er jo det jeg sier. Du sier utrolig mye rart når det gjelder mva, så om du faktisk jobber med dette vil jeg absolutt anbefale deg et nytt kurs el. Det trenger du! (om du lurer, så er jeg revisor) Jeg sier bare at så lenge de krever moms på servering, så forventer jeg å få servering. Så siden staten får høyere avgift pga salget, så mener du de som jobber der er forpliktet til å yte akkurat den servicen du skulle ønske deg? Serveringsstedet legger selv opp til hvilket nivå av service de vil yte og på McDonalds inkluderer det ikke at de rydder av bordet etter deg. Hvor vanskelig er det egentlig å forstå? Liker du ikke McDonalds konsept er det bare å la være å gå dit. Enkelt og greit.
Eve Luna Skrevet 24. mars 2009 #71 Skrevet 24. mars 2009 Jeg er enig i at de ansatte ikke skal "arrestere" kundene når de ikke rydder, men synes egentlig det er fullt forståelig etter en lang arbeidsdag. Man kan bli utroolig lei av egoistiske mennesker som ikke gidder å rydde. De ansatte vet jo ikke at dette var "den ene gangen du ikke rydda". Du blir bare en av alle som gir blaffen. Hvis man ikke takler sånt i en slik jobb, så er det nok på tide å bytte jobb.
Eve Luna Skrevet 24. mars 2009 #72 Skrevet 24. mars 2009 MayHelen: Finnes det grader av service, og dermed grader av servering? Eller forstår jeg deg rett i at du hevder at hvis noe kalles servering, så er den definert i absolutt forstand? Det er jo absurd, men gjerne for meg om alle restauranter må rette seg til samme standard. Bagatelle på McKærn! Det står ikke på noe skilt hverken på Mcdonalds eller Bagatelle at rydding etterpå er ikke inkludert i prisen. Så da er vel opp til kunden å derfinere hva de legger i service og servering.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #73 Skrevet 24. mars 2009 Hvis man ikke takler sånt i en slik jobb, så er det nok på tide å bytte jobb. Hva får deg til å tro at de ikke "takler" jobben sin bare fordi de blir slitne av å måtte hanskes med uhøfflige og frekke kunder som forventer at de skal gjøre ting som ikke er jobben deres? Og hvilken glede får du egentlig av å gå rundt i verden å plage dem som befinner seg i allerede dårlige jobber, egentlig?
Eve Luna Skrevet 24. mars 2009 #74 Skrevet 24. mars 2009 Du får jo ikke SERVERING på McDonalds, du er nødt til å bestille og hente maten selv. (servere -te; -ing (se også servering) bære frem og sette (mat) på bordet:) Så og si alle er kjent med tilbudet på McDonalds og hvordan systemet fungerer. Når du aksepterer det tilbudet ved å kjøpe mat og sitte der, har du også akseptert McDonalds`vilkår om at gjestene rydder opp etter seg selv. Dette er elementær avtalerett, avtalelovens kap. 1. Hvis dette ikke er akseptabelt for deg, står du selvfølgelig fritt til å kjøpe maten din andre steder. Jeg har ikke inngått noe avtale med Mcdonalds, hverken muntlig eller skriftlig. Min avtale med Mcdonalds fremgår av kvitteringen og dermed kjøpsloven. Det er ingen skilter hos mcdonalds som forteller hva som inngår i prisen. Men det at jeg betaler 25 % for hele varen sier at myndigheten har definert at den varen jeg kjøper på mcdonalds er også inkludert servering og dermed forventer jeg servering. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Jeg rydder faktisk etter meg på slike steder. Jeg mener bare at restauranten kan ikke KREVE at jeg gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #75 Skrevet 24. mars 2009 Det står ikke på noe skilt hverken på Mcdonalds eller Bagatelle at rydding etterpå er ikke inkludert i prisen. Det står ikke noe slikt skilt på Bagatelle, men det står på McDonalds. Dessuten er det fleste mennesker i stand til å få med seg informasjon på andre måter enn gjennom skilting (eller gjør du kun ting som står på skilt?) Så da er vel opp til kunden å derfinere hva de legger i service og servering. Selvfølgelig er det ikke det. Serveringsstedet tilbyr sitt eget valgte nivå av service, og du kan faktisk ikke som kunde kreve noe annet enn det de tilbyr. Sånn fungerer ikke verden.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #76 Skrevet 24. mars 2009 Men det at jeg betaler 25 % for hele varen sier at myndigheten har definert at den varen jeg kjøper på mcdonalds er også inkludert servering og dermed forventer jeg servering. Feil. Staten har definert det som en tjeneste og ikke et rent matkjøp. Det er ikke dermed sagt noe som helst om hva denne tjenesten skal innebære -det er og blir helt opp til serverinsstedet selv.
Eve Luna Skrevet 24. mars 2009 #77 Skrevet 24. mars 2009 Du sier utrolig mye rart når det gjelder mva, så om du faktisk jobber med dette vil jeg absolutt anbefale deg et nytt kurs el. Det trenger du! (om du lurer, så er jeg revisor) Jeg også! Så siden staten får høyere avgift pga salget, så mener du de som jobber der er forpliktet til å yte akkurat den servicen du skulle ønske deg? Vel, nesten. Jeg betaler ekstra for service, da forventer jeg service. Men de kan ikke forvente noe fra meg. Graden og kvalitet på service er vel varierende. Men jeg vil tro at det er vanlig i restauranter at man får maten laget, servert og at bordet blir ryddet av de ansatte. Jeg skjønner at på Mcdonalds så må man faktisk hente maten selv. Men de kan fortsatt ikke kreve at man rydder etter seg. Hvis de ansatte ikke skal servere deg og heller ikke rydde opp etter deg, hva er da jobben deres egentlig? Serveringsstedet legger selv opp til hvilket nivå av service de vil yte og på McDonalds inkluderer det ikke at de rydder av bordet etter deg. Hvor vanskelig er det egentlig å forstå? Liker du ikke McDonalds konsept er det bare å la være å gå dit. Enkelt og greit. Jeg liker ikke Mcdonalds konseptet. Jeg har ikke vært der på mange år. Det hender at jeg spiser på Burger King, men det er kun par ganger i året.
Eve Luna Skrevet 24. mars 2009 #78 Skrevet 24. mars 2009 Feil. Staten har definert det som en tjeneste og ikke et rent matkjøp. Det er ikke dermed sagt noe som helst om hva denne tjenesten skal innebære -det er og blir helt opp til serverinsstedet selv. Du har rett. Staten har derfinert det som tjeneste. Men hilken tjeneste er det jeg får da? Hvis de ikke bringer maten til bordet mitt og ikke rydder de opp etter meg, hvilken tjeneste er det de da tilbyr som jeg ikke får ved å bare kjøpe mat som jeg tar med meg?
Eve Luna Skrevet 24. mars 2009 #79 Skrevet 24. mars 2009 Hva får deg til å tro at de ikke "takler" jobben sin bare fordi de blir slitne av å måtte hanskes med uhøfflige og frekke kunder som forventer at de skal gjøre ting som ikke er jobben deres? Og hvilken glede får du egentlig av å gå rundt i verden å plage dem som befinner seg i allerede dårlige jobber, egentlig? Jeg plager dem ikke på noe som helst måte. Og hvis de selv mener de har dårlig jobb, så bør de nok finne seg noe annet.
Gjest LanaLane Skrevet 24. mars 2009 #80 Skrevet 24. mars 2009 Er det rart det blir krig i verden Selv om det kanskje "burde" vært inkl i servicen, så er det vel en fin ting å gjøre det å bruke 5 ekstra sekunder på å kaste SITT søppel? Jeg er en av de mer ekstreme kanskje, om jeg er på maccern med flere venner som lar sitt ligge, så snur jeg, tar deres og kaster det også. Skjønner ikke at det skal være så innmari vanskelig?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå