Gå til innhold

Episode på McDonald's

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest LanaLane

jeg skjønner begge sider.

Jeg jobbet på et sted som solgte baguetter og slikt, hadde noen få bord. Vi hadde satt opp lapper med "takk for at du rydder etter deg", men det var ytterst få som gjorde det. Vi hadde masse og gjøre og resultatet? Vi fikk kjeft fra kundene fordi det så helt jævlig ut på bordene.

I Australia har de egne folk som rydder, de ble sjokkert når jeg alltid tok bort mitt eget søppel og tok det nesten ifra meg når jeg prøvde.

Det er forskjellig fra kultur til kultur, men her i Norge mener jeg det er vanlig folkeskikk å rydde etter seg når man spiser på steder der man henter maten sin selv, være i luke eller over disk. Det koster deg så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da burde du velge deg et annet serveringssted enn McDonalds, for der er det faktisk meningen at du skal rydde etter deg. Hvis du vil ha "restaurantservice" får du gå på en skikkelig restaurant!

Mcdonalds kaller seg faktisk restaurant. Og det står ingen steder hva som er en "ordentlig" restaurant og hvilke bare later som om de er restauranter.

Jeg forventer restaurant service uansett om maten er dyr eller billig. Dessuten dyr eller billig er relevante begreper.

Eh, nei!!? Hvor har du vært de siste årene??

Grunnen til at det er dyrere å spise maten i restauranten er at da betaler du vanlig moms. Tar du med deg maten, betaler du "bare" matmoms, men spiser du i restauranten regnes det ikke som vanlig mat i denne helt fantastiske staten vår. Fikk du ikke med deg det for noen år siden, da momsen på mat ble nesten halvert, og restaurantene derfor endte opp i denne "teite" klemma? Restauranten får altså ikke en eneste ekstra krone om du velger å spise i restauranten og betale ekstra for det, ergo har de ikke "mer" råd til å yte denne "servicen" du innbiller deg at du kan forvente hos McDonalds.

Du betaler altså IKKE for ekstra service når du spiser i restauranten. Point taken?

Selvfølgelig rydder man etter seg på McD, man må da være blind, uhøflig og/eller dum for å ikke gjøre det.

Jeg skjønner at du har ikke peilig på moms. Jeg forklarte det i en tidligere tråd men gjør det gjerne igjen for deg.

Man betaler halv moms på mat og hel moms på servering. Når varen/tjenesten er blandet så betaler men hel moms for hele varen. Egentlig så kan du si at de krever 11 % mer i moms av deg for maten din enn det de har gitt for den (krever 25 % for mat som har 14 % sats).

Bare det at du må betale hel moms for servering på stedet sier seg selv at det skal da være service på stedet. Da forventer jeg at de faktisk yter den services.

Jeg betaler ikke for EKSTRA service. Jeg betaler for service. Og jeg vil tro at det å rydde fra bordene og vaske de før neste man er vanlig service.

Dessuten så er moms noe selskapet ikke betaler, men du som forbruker som er siste ledd som betaler moms. Selskapet må betale utgående moms og får tilbake sin inngående moms, så får dem er selve momset et null spill, for å forenkle det.

Det er ikke sant - om du noen gang har spist på IKEA sin kafeteria så vet du at du må rydde opp etter deg der. ;)

Eller gir du blaffen i det også?

Jeg skjønner at jeg fremstår veldig uhøflig og arrogant i denne tråden. Det er jeg altså ikke. Faktisk så rydder jeg opp etter meg hvor det er lagt opp til det. Men jeg ønsker ikke å bli skjelt ut de gangene jeg ikke gjør det, for det kan restauranten faktisk ikke kreve av meg. Og jeg rydder ikke opp på burger king heller , men det er en prisnispp sak mot burger king (jeg spiser ikke på mcdonalds).

Feil. Det er slett ikke uvanlig at man skal rydde etter seg selv på billige spisesteder. Du har gjerne sett trallene hvor du kan sette brettet ditt.

Og som nevnt: Ikea, Burger King og ikke-bordbestillingsdelen av Dolly Dimples har rydd etter deg selv prinsipp.

Jeg synes det er utrolig arrogant å la være å rydde etter seg når det står skilt med "takk for at du rydder"; "vennligst rydd", eller maten blir servert på brett og det står traller omkring i lokalet man kan sette brettene i. Det er slik oppførsel jeg forbinder med kuuule ungdommer og fisefine fruer. "Jeg skal da ikke rydde etter meg, det kan tjeneren gjøre".

Ja, tenkt det. Personalet er faktisk der for å tjene meg. Stakkars de som må jobbe for lønna si. De må til og med tilbrede maten for meg. Jezzes.

Når jeg betaler for mat på Bagatelle eller på Mcdonald så betaler jeg faktisk også for servicen. Ellers så kunne de bare hatt take away. Hva maten og serveringen koster er irrelevant.

Og dessuten så syns jeg ikke så veldig synd på Mcdonalds. Stakkars de har "bare" tjent 12 millioner i 2007. Og det er uten franchaise restaurantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Jeg skjønner at du har ikke peilig på moms. Jeg forklarte det i en tidligere tråd men gjør det gjerne igjen for deg.

Man betaler halv moms på mat og hel moms på servering. Når varen/tjenesten er blandet så betaler men hel moms for hele varen. Egentlig så kan du si at de krever 11 % mer i moms av deg for maten din enn det de har gitt for den (krever 25 % for mat som har 14 % sats).

Denne såkalte "forklaringen" din viser jo bare at det er du som ikke forstår hva mva er.

Viser til mitt eget innlegg:

Når du tar med deg maten betaler du mat-mva -dvs 14 %.

Når du spiser i "restauranten" regnes det du kjøper som en "serveringstjeneste" og du betaler 25 % mva.

Differansen i mva utgjør hele prisforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med dere som argumenterer mot å rydde etter seg på slike steder som McDonald's? Hvor mye jobb er det egentlig å rydde vekk det ene brettet dere har brukt, sånn at bordet er klart for neste kunde?

Køene på sånne steder er ofte lange, og folk står og uffer seg over det. Men når de endelig har fått maten sin, og er ferdige med å spise, da er det bare å dure rett ut, uten å rydde. Og da må jo de ansatte bruke masse tid på å rydde bord, i stedet for å være i kassa eller på kjøkkenet!

Det er virkelig ikke mye jobb å rydde etter en selv, folk som ikke gjør det på sånne steder må være utrolig selvsentrerte og arrogante. Hva med å tenke på andre mennesker, både kunder og ansatte? Og er dere heldig, kanskje dere får et takk eller et smil i tillegg! :)

Tillegg: Denne bør jo faktisk ikke ligge på Snikk-snakk, men på Generell debatt.

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Morsom tråd!

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ikke kan rydde etter seg på steder hvor det er lagt til rette for det. Det som ofte skjer, er jo at det ikke er personalet som må rydde, men de neste kundene som kommer.

Jeg rydder etter meg på IKEA og på McDonalds og Burger King. På IKEA har de stativer hvor du kan sette hele brettet ditt inn før du går videre -jeg tipper det kan ta 20 sekunder ekstra i forhold til å la være å rydde. På McDonalds og Burger King er det laget store søplestasjoner hvor du kan kaste alt på en-to-tre. Seksåringen min fikser det helt uten problemer.

Og, ja. Jeg synes også det er skikkelig uhøflig og barnslig å ikke rydde etter seg når man blir anmodet om det på en høflig og vennlig måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tillegg: Denne bør jo faktisk ikke ligge på Snikk-snakk, men på Generell debatt.

Den lå på Generell debatt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt skal man rydde opp etter seg. Det er ikke det som er saken her.

Spørsmålet er om restauranten kan KREVE det av deg. Jeg mener at de ikke kan kreve det.

De aller fleste folk (meg inkludert) er vennlig og høflige og rydder etter seg. Og det er kjempe flott syns jeg. Men restauranten kan ikke innordne seg slikt at alle kunder skal rydde etter seg hver gang og at dette er en krav for å få spise på stedet. Og i tillegg kjefte på folk som ikke rydder etter seg. Til slutt så er det faktisk kunden som har rett på sin side, siden de har betalt for den tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Spørsmålet er om restauranten kan KREVE det av deg. Jeg mener at de ikke kan kreve det.

De aller fleste folk (meg inkludert) er vennlig og høflige og rydder etter seg. Og det er kjempe flott syns jeg. Men restauranten kan ikke innordne seg slikt at alle kunder skal rydde etter seg hver gang og at dette er en krav for å få spise på stedet. Og i tillegg kjefte på folk som ikke rydder etter seg. Til slutt så er det faktisk kunden som har rett på sin side, siden de har betalt for den tjenesten.

Kunden har ikke betalt for tjenesten å rydde opp. Kunden har betalt for maten. Det er opp til spisestedet å bestemme om rydding er noe kunden skal gjøre selv, eller om det er med i prisen.

Man betaler mer for å spise på et sted fordi man da betaler servicemoms. Det eneste som gjør at man betaler servicemoms, er at man kan spise maten inne i lokalet. Det er det hele. Du betaler altså IKKE for rydding og servering. Du kan like mye kreve at de rydder etter deg som du kan kreve at de serverer deg ved bordet ;) Du kan jo prøve å sette deg rett ned og forlange at de kommer bort til deg og tar servering og se hvor langt du kommer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

1. Hvorfor kan de ikke innordne seg sånn?

2. Hvilken rett har kunden på sin side? Restauranten er et privat område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm :-P

Jeg har faktisk ikke ryddet etter meg på mcern men det er som regel protest! :P

iblandt er det sååå utrolig dårlig sercvice! og sier tydelig hvilken mat man skal ha enda får man feil! :@ og så må man stille seg i den lange køen!

hehe!!. vet det er barnslig! ;)

men jeg bruker ellers og rydde etter meg! er sånn jeg er oppdratt når jeg ikke leker barnslig da!; ]

og det dem kunne skjerpet seg på er å VASKE bordene!

er ikke for mye og be om vel ? spise fra et reint bord ?

hørte om en episode fra mcern i sverige - noen som skulle på og så var det ikke noe dolukket der , og så spurte kunden hvor er dolukket ?

det er i oppvaskmaskinen:S

Det er ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hmm :-P

Jeg har faktisk ikke ryddet etter meg på mcern men det er som regel protest! :P

iblandt er det sååå utrolig dårlig sercvice! og sier tydelig hvilken mat man skal ha enda får man feil! :@ og så må man stille seg i den lange køen!

hehe!!. vet det er barnslig! ;)

men jeg bruker ellers og rydde etter meg! er sånn jeg er oppdratt når jeg ikke leker barnslig da!; ]

og det dem kunne skjerpet seg på er å VASKE bordene!

er ikke for mye og be om vel ? spise fra et reint bord ?

hørte om en episode fra mcern i sverige - noen som skulle på og så var det ikke noe dolukket der , og så spurte kunden hvor er dolukket ?

det er i oppvaskmaskinen:S

Det er ekkelt!

Hvor gammel er du egentlig? Tolv?

Folk gjør feil i jobben sin. Absolutt alle. Da går du pent og pyntelig frem og sier ifra på en hyggelig måte at de har gjort feil, og så får du ny mat. Har du fått feil mat, går du forbi køen.

At det er lang kø, og at bordene ikke er vasket, er vel gjerne fordi de ansatte må bruke tiden sin på å rydde etter arrogante og uhøflige kunder som ikke rydder etter seg selv... Som man reder, ligger man. Rydd opp etter deg selv, så får de ansatte mer tid til å betjene kunder og vaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er lang kø, og at bordene ikke er vasket, er vel gjerne fordi de ansatte må bruke tiden sin på å rydde etter arrogante og uhøflige kunder som ikke rydder etter seg selv... Som man reder, ligger man. Rydd opp etter deg selv, så får de ansatte mer tid til å betjene kunder og vaske.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke at dere forsvarer ansatte / selskapet som ikke gjør jobben sin.

Hvis de ikke har tid til å betjene kunder så bør de nok ansette flere. Det er mange arbeidsledige nå om dagen. Selskapet tjener godt nok til det.

Dessuten så er det kun på noen få tidspunkter i løpet av ei uke at det er stappfult på mcdonalds/burger king.

Hver gang jeg har vært der det siste året (kan forsåvidt telles på en hånd) har det ikke vært noen andre kunder ved kassa enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunden har ikke betalt for tjenesten å rydde opp. Kunden har betalt for maten. Det er opp til spisestedet å bestemme om rydding er noe kunden skal gjøre selv, eller om det er med i prisen.

Man betaler mer for å spise på et sted fordi man da betaler servicemoms. Det eneste som gjør at man betaler servicemoms, er at man kan spise maten inne i lokalet. Det er det hele. Du betaler altså IKKE for rydding og servering. Du kan like mye kreve at de rydder etter deg som du kan kreve at de serverer deg ved bordet ;) Du kan jo prøve å sette deg rett ned og forlange at de kommer bort til deg og tar servering og se hvor langt du kommer med det.

1) Selvsagt har kunden betalt for tjenesten for at de skal rydde opp. Grunnet for at du har betalt høyere moms for å spise der er fordi de skal yte menneskelig service. Altså ikke bare et sted å spise. Det er faktisk sånn at hvis de bare ytet plass å sitte og maten, uten annet service, så hadde du ikke betalt forhøyet moms. Muligens du hadde da betlat for leie av stol og bord, men det er en annen sak.

Jeg jobber med moms daglig. Dette kan jeg.

2) Jeg krever ikke at de rydder etter meg. Jeg sier bare at de kan ikke KREVE det av MEG. Hva de gjør med rester etter at jeg har dratt er ikke min business.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Jeg jobber med moms daglig. Dette kan jeg.

Da burde du vite at moms er statlig fastsatt avgift på omsetning som bedriften, i dette tilfellet McDonalds, krever inn på vegne av staten og som bedriften i utgangspunktet er forpliktet til å videreformidle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du vite at moms er statlig fastsatt avgift på omsetning som bedriften, i dette tilfellet McDonalds, krever inn på vegne av staten og som bedriften i utgangspunktet er forpliktet til å videreformidle.

Det er jo det jeg sier.

Jeg sier bare at så lenge de krever moms på servering, så forventer jeg å få servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pest_*
Tirsdag 17.3 skjedde dette på McDonald's i Markensgate i Kristiansand:

Jeg hadde akkurat spist ferdig og var på vei ut litt før stengetid klokka 23. Jeg innrømmer at jeg ikke alltid er like våken på å ta med meg søpla og kaste den, og det gjorde jeg ikke denne dagen. Plutselig roper mannen bak disken "du glemte å ta med deg søpla". "Er det et must?", spurte jeg, og han svarte "det er bare vanlig folkeskikk". Dette syntes jeg var et lite høflig svar og sa "hvis du tar det på den måten tror jeg ikke jeg gidder". Da jeg var på vei ut roper han "hvor gammel er du egentlig?!" til meg.

Jeg forstår at McDonalds setter pris på at kundene kaster søpla etter at de har spist, men jeg har aldri opplevd å bli snakket til på denne måten av en restaurantansatt.

Hva har dere å si om denne saken?

For å holde meg til tema.

Om jeg spiser på McDonald's og glemmer å ta med søpla en gang. Så hadde jeg blitt pisset av å blitt ropt etter. Nå skal det sies at jeg alltid rydder etter meg når det er lagt opp til det, så jeg føler at slurvekvoten min er urørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg går i en kiosk og spiser en is legger jeg ikke ispapiret igjen på disken eller på bakken hvis det er en søppelbøtte rett ved siden av meg.

På samme måte går jeg ikke fra maten og grapset mitt på mcdonalds sånn når det er en søppelbøtte rett ved siden av meg.

På IKEAs restaurant står det faktisk på en lapp/et skilt noe sånn som "takk for at du rydder etter deg, dette bidrar til å holde prisene våre nede".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...