Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Selv om det står "takk for du rydder" betyr det ikke at man SKAL rydde og de ansatte har ingenting med å skrike etter kunden heller, vanskelig å skjønne eller?

Det er faktisk forskjell på å skrike og rope, vettu. >;-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Det er faktisk forskjell på å skrike og rope, vettu. >;-)

Jaha?

Gjest Gjest
Skrevet
Jaha?

Ja, tenk. Det ER faktisk det. :-P

skrike- utstøte høye, skingrende lyder

rope- bruke sterk stemme.

Skrevet

Det skulle bare mangle at du rydder opp etter deg!!! :nei:

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, tenk. Det ER faktisk det. :-P

skrike- utstøte høye, skingrende lyder

rope- bruke sterk stemme.

Man bruker jo sterk stemme når man utstøter høye, skingrende lyder. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hersketeknikk du liksom..

Det er faktisk sånn at man gjør de ansatte en tjeneste ved å rydde og man velger selv om man vil gjøre det.

Selv om det står "takk for du rydder" betyr det ikke at man SKAL rydde og de ansatte har ingenting med å skrike etter kunden heller, vanskelig å skjønne eller?

Å bruke "lille venn" er hersketeknikk, ja.

Betjeningen skrek ikke etter kunden, han ropte ;) Når det står "takk for at du rydder", så skal du faktisk rydde. Det er helt normal måte å ordlegge seg på. "Takk for at du henger klærne på plass" i klesbutikker, betyr at du skal henge klærne på plass. Dette er grunnleggende kunnskap om hvordan man skal ferdes i det offentlig rom.

Gjest Gjest
Skrevet
Man bruker jo sterk stemme når man utstøter høye, skingrende lyder. :)

Man skingrer ikke når man roper. I motsetning til hva man gjør når man skriker.

Gjest Gjest
Skrevet
Man skingrer ikke når man roper. I motsetning til hva man gjør når man skriker.

Kommer an på tonefallet dét. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Du ble gjort oppmerksom på at det er vanlig at gjestene på McDonald's selv tar med seg brettet sitt og kaster emballasjen før man går. Du var frekk tilbake. Hvis du forventer slik service bør du gå et annet sted, hvor prisen for servicen er inkludert og maten er dyrere.

Jeg synes det var bra at han sa fra, og særlig når klokka nærma seg 23 og han sikkert var kjempesliten etter en lang dag.

Gjest Gjest
Skrevet
Å bruke "lille venn" er hersketeknikk, ja.

Betjeningen skrek ikke etter kunden, han ropte ;) Når det står "takk for at du rydder", så skal du faktisk rydde. Det er helt normal måte å ordlegge seg på. "Takk for at du henger klærne på plass" i klesbutikker, betyr at du skal henge klærne på plass. Dette er grunnleggende kunnskap om hvordan man skal ferdes i det offentlig rom.

Hersketeknikk, nei, prøvde bare å være litt koselig.

Ser en del henger seg opp i forskjell på skrik og rop, big deal da liksom :ler:

"Takk for du rydder " er ikke mer enn en litt sleip oppfordring til å rydde, det betyr ikke at du SKAL og MÅ rydde. Det er faktisk de ansattes jobb.

Samme gjelder i klesbutikker. Noen ser helst at du rydder selv(de lateste) mens andre sier "nei, herregud jeg skal ta det for deg, det er faktisk jobben min".

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke nødvendigvis. På kinesiske restauranter kan prisen for en middag koste 74 kr, mens en BigMac meny vil koste 94 kr. Hva velger man? :-P

Du står fritt til å velge selv. Rydding inngår ikke McDonalds sitt produkt.

Skrevet
Eh.. du synes ikke det er vanlig å rydde etter seg??? Det ER vanlig å rydde etter seg. Det står oppslag over hele rommet!

Grunnen til at du betaler mer for å spise på stedet, er ikke at service er inkluder i prisen, nei. Når du tar med deg maten, har du kjøpt mat, og betaler matmoms. Når du spiser maten på restauranten, betaler du servicemoms. McDonalds tjener akkurat like mye uansett hvor du spiser maten din. Grunnen til at du betaler serviceskatt, er fordi de tilbyr servicen at du kan sette deg ned med maten din.

Når det står store oppslag om at man skal rydde etter seg, er det så utrolig barnslig å bare gå fra bosset sitt. Det er slik fjortiser gjør. De som er kuuuuule drittunger.

Er det virkelig så jævla vanskelig å bære brettet med seg og hive i bosset?? Du må jo gå forbi uansett?

Det er ikke opplyst hva som er inkludert i "services" som jeg betaler ekstra for. Den ekstra momsen er fordi tjenesten du kjøper er blandet. Den består av både mat som er til lav moms og servering som har høy moms. Og når det er blandet vare så betaler man den høyere momsen for hele varen/tjeneste.

Jeg vil tro at når jeg betaler dyrere for å spise på stedet enn for å ta med meg så er det for den services som er innbakt i prisen og som inkluderer at de lager mat til meg, gir meg et sted å spise den og rydder etter meg.

Om maten er billig eller dyr er relativt og totalt urelevant for denne diskusjonen.

Det er mange andre restauranter som også har take away, jeg rydder ikke etter meg der heller og det er heller ikke forventet.

Hvis de mener at de er avhengig av at kundene rydder etter seg for å tjene penger, da bør de kanskje revurdere sine priser og sette dem opp for å dekke ryddingen etterpå.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg går utifra at når det er søppelbøtter rundt om så har folk, ihvertfall de normale, vett nok til å hive søppla si selv.

Til og med når det gjelder vanlig søppel utafor restauranten/kafeen/etc. Eller er overnevnte en slik liten gris at hun hiver fra seg søppel rett ned på gata fordi at hun ikke gidder å hive det i en søppelbøtte? >:-P

Gjest Ungdom
Skrevet

Det som tydeligvis er et problem idag, er holdninger. Man hører om miljøsvin som hiver fra seg alt og intet og ikke gidder å plukke opp etter seg eller kaste det der det hører hjemme. Så snakker man varmt om hvor fint det hadde vært hvis man hadde klart å være veldig miljøvennlig.

Vel. Det er tydelig at det er en veldig laaang vei å gå siden man har unge og andre i dag som kun tenker på seg og sitt og skjenker ikke andre en tanke. Det er ikke gøy å jobbe på et sted slik som Mækkern og måtte rydde opp dritten etter "fjortiser" og andre som ikke har lært noe som helst hjemme om folkeskikk. Det har ikke noe med at "jammen det STÅR jo ingen steder at man skal blablabla!" Det går an å bruke hue og tenke litt. Hvorfor står det søppelkasser inne? Til pynt? Bare til betjeningen? Hva med søppelkasser på fortauet? Står de til pynt? Det er ingen unnskyldning å kaste fra seg søppel på gata, bare fordi at "oiii, søppelkassa er så langt unna".

Jeg har sett nok av folk som jobber som sukker høylytt når de ser det rotet noen folk etterlater seg, både på Mækkern og Burgerking. :-P

Jeg vet at betjeningen blir mer vennlig hvis man hiver søppelet sitt selv, enn å forvente at de gjør det.

Jeg lurer jo på da, hvordan disse folka gjør det hjemme om de bare går fra bordet uten å rydde vekk maten eller serviset, om de forventer at de de bor sammen med (eller foreldre) bare gjør alt- at hele verden bare skal stå til pinne for dem og selv gjør de ikke en dritt. Skulle ikke forundre meg.

Skrevet
Det som tydeligvis er et problem idag, er holdninger. Man hører om miljøsvin som hiver fra seg alt og intet og ikke gidder å plukke opp etter seg eller kaste det der det hører hjemme. Så snakker man varmt om hvor fint det hadde vært hvis man hadde klart å være veldig miljøvennlig.

Vel. Det er tydelig at det er en veldig laaang vei å gå siden man har unge og andre i dag som kun tenker på seg og sitt og skjenker ikke andre en tanke. Det er ikke gøy å jobbe på et sted slik som Mækkern og måtte rydde opp dritten etter "fjortiser" og andre som ikke har lært noe som helst hjemme om folkeskikk. Det har ikke noe med at "jammen det STÅR jo ingen steder at man skal blablabla!" Det går an å bruke hue og tenke litt. Hvorfor står det søppelkasser inne? Til pynt? Bare til betjeningen? Hva med søppelkasser på fortauet? Står de til pynt? Det er ingen unnskyldning å kaste fra seg søppel på gata, bare fordi at "oiii, søppelkassa er så langt unna".

Jeg har sett nok av folk som jobber som sukker høylytt når de ser det rotet noen folk etterlater seg, både på Mækkern og Burgerking. :-P

Jeg vet at betjeningen blir mer vennlig hvis man hiver søppelet sitt selv, enn å forvente at de gjør det.

Jeg lurer jo på da, hvordan disse folka gjør det hjemme om de bare går fra bordet uten å rydde vekk maten eller serviset, om de forventer at de de bor sammen med (eller foreldre) bare gjør alt- at hele verden bare skal stå til pinne for dem og selv gjør de ikke en dritt. Skulle ikke forundre meg.

Du misforstår.

Saken handler ikke om at TS kastet noe på gulvet. Det ville vært helt feil.

TS har bare ikke ryddet fra bordet sitt når TS var på macdonalds.

Jeg er helt enig at man ikke skal forsøple rundt seg. Selvsagt skal man kaste i søpla sitt søppel.

Men det er ingen andre serveringssteder som ber deg om å rydde opp etter seg. Og det er jo halve poenge med å spise ute, at man slipper å rydde opp etterpå. Det gjør man jo hjemme hver dag.

Gjest Gjest
Skrevet
Du misforstår.

Saken handler ikke om at TS kastet noe på gulvet. Det ville vært helt feil.

TS har bare ikke ryddet fra bordet sitt når TS var på macdonalds.

Jeg er helt enig at man ikke skal forsøple rundt seg. Selvsagt skal man kaste i søpla sitt søppel.

Men det er ingen andre serveringssteder som ber deg om å rydde opp etter seg. Og det er jo halve poenge med å spise ute, at man slipper å rydde opp etterpå. Det gjør man jo hjemme hver dag.

Da burde du velge deg et annet serveringssted enn McDonalds, for der er det faktisk meningen at du skal rydde etter deg. Hvis du vil ha "restaurantservice" får du gå på en skikkelig restaurant!

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet
Det er derfor du betaler høyere pris for maten for å spise den på stedet. Fordi da er servicen inkludert i prisen.

Eh, nei!!? Hvor har du vært de siste årene??

Grunnen til at det er dyrere å spise maten i restauranten er at da betaler du vanlig moms. Tar du med deg maten, betaler du "bare" matmoms, men spiser du i restauranten regnes det ikke som vanlig mat i denne helt fantastiske staten vår. Fikk du ikke med deg det for noen år siden, da momsen på mat ble nesten halvert, og restaurantene derfor endte opp i denne "teite" klemma? Restauranten får altså ikke en eneste ekstra krone om du velger å spise i restauranten og betale ekstra for det, ergo har de ikke "mer" råd til å yte denne "servicen" du innbiller deg at du kan forvente hos McDonalds.

Du betaler altså IKKE for ekstra service når du spiser i restauranten. Point taken?

Selvfølgelig rydder man etter seg på McD, man må da være blind, uhøflig og/eller dum for å ikke gjøre det.

Skrevet

Det er ikke sant - om du noen gang har spist på IKEA sin kafeteria så vet du at du må rydde opp etter deg der. ;)

Eller gir du blaffen i det også?

Gjest Gjest
Skrevet
(...)

Feil. Det er slett ikke uvanlig at man skal rydde etter seg selv på billige spisesteder. Du har gjerne sett trallene hvor du kan sette brettet ditt.

Og som nevnt: Ikea, Burger King og ikke-bordbestillingsdelen av Dolly Dimples har rydd etter deg selv prinsipp.

Jeg synes det er utrolig arrogant å la være å rydde etter seg når det står skilt med "takk for at du rydder"; "vennligst rydd", eller maten blir servert på brett og det står traller omkring i lokalet man kan sette brettene i. Det er slik oppførsel jeg forbinder med kuuule ungdommer og fisefine fruer. "Jeg skal da ikke rydde etter meg, det kan tjeneren gjøre".

Gjest AnneShirley
Skrevet
Det er ikke opplyst hva som er inkludert i "services" som jeg betaler ekstra for. Den ekstra momsen er fordi tjenesten du kjøper er blandet. Den består av både mat som er til lav moms og servering som har høy moms. Og når det er blandet vare så betaler man den høyere momsen for hele varen/tjeneste.

Når du tar med deg maten betaler du mat-mva -dvs 14 %.

Når du spiser i "restauranten" regnes det du kjøper som en "serveringstjeneste" og du betaler 25 % mva.

Differansen i mva utgjør hele prisforskjellen.

Og det er forventet at du rydder etter deg på McDonalds. Etter å ha lest denne tråden her bør du i alle fall vite det for fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...