Gå til innhold

Sertifikat på dyrehold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår hvorfor folk reagerer på dyr i bur. Mange har vel opplevet sånn som i dyrebutikk og ellers andre som har en enslig liten gnager sittende i et hjørne av buret sitt...

Jeg syns det burde vært sertifkat på dyr. Om det er bikkjer eller øgler. Hvis f.eks jeg ville skaffet meg ei rotte, måtte jeg gått igjennom ett kurs eller liknende og lært meg om generellt dyrehold og om åssen de lever i naturen, hva de trenger av stimulering osv. Etter kurset var ferdig og jeg fremdeles var villig til å ta det ansvaret, kunne jeg vise sertifikatet mitt til en dyrebutikk og kjøpt ei rotte.

Det handler om kunnskap. Jeg har to hunder og to kaniner. Trener aktivt i hundeklubben og kaninene har egen uteplass med så nært "det fri" som de kan komme. Det for min del er veldig viktig at dyrene skal kunne bli behandla som dyr, ikke små utgaver av barbie dukker... Ja, sikta MYE til små hunder... ;)

Flere som mener at sertifikat på dyrehold er noe vi skulle gått inn for??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke bare-bare å passe på dyr, og at folk bør lære litt mer før de får en i hus er selvsagt lurt. Men å ha et sertifikat er jo helt umulig å administerere, spesielt med katter som gis bort gratis osv.

Skrevet

Jeg er veldig enig i det. Mest fordi da slipper man å se fine og flotte hunderaser som amstaff og pitbull bli forbudt bare fordi noen ikke skjønner seg på hundehold.

Også fordi da slipper man f.eks at folk kjøper et og et marsvin og har de alene, og fisker i boller o.l.

Skrevet

ja, det er så mange som ikke vet hvordan dyrene skal ha det. Om det er flokkdyr som trives best med andre i sin egen rase, som marsvin, eller om det er en liten fisk i en bolle!

Og selvfølgelig, det nytter ikke å innføre sertifikat fra i morra av. Men det er mulig å opparbeide alle til å skjønne at noe må gjøres! Tror ikke jeg er aleine om å synes det er for mange katter og hunder i verden som heller blir stuet inn i bur mens de venter på nytt hjem. Se på dyrebeskyttelsen. De tar i mot katter som folk slenger fra seg og er ikke bare bare å finne nytt hjem til alle sammen!

Så jeg mener det skulle vært jobbet mer mot bevisst avl. Og det skulle vært under halvparten av prisen for sterilisering og kastrering. Mulig folk hadde sett det som en mulighet hvis ikke det hadde vært så dyrt.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg forstår hvorfor folk reagerer på dyr i bur. Mange har vel opplevet sånn som i dyrebutikk og ellers andre som har en enslig liten gnager sittende i et hjørne av buret sitt...

Jeg syns det burde vært sertifkat på dyr. Om det er bikkjer eller øgler. Hvis f.eks jeg ville skaffet meg ei rotte, måtte jeg gått igjennom ett kurs eller liknende og lært meg om generellt dyrehold og om åssen de lever i naturen, hva de trenger av stimulering osv. Etter kurset var ferdig og jeg fremdeles var villig til å ta det ansvaret, kunne jeg vise sertifikatet mitt til en dyrebutikk og kjøpt ei rotte.

Det handler om kunnskap. Jeg har to hunder og to kaniner. Trener aktivt i hundeklubben og kaninene har egen uteplass med så nært "det fri" som de kan komme. Det for min del er veldig viktig at dyrene skal kunne bli behandla som dyr, ikke små utgaver av barbie dukker... Ja, sikta MYE til små hunder... ;)

Flere som mener at sertifikat på dyrehold er noe vi skulle gått inn for??

Dette er en veldig god idè. Dette ville luket ut veldig mange useriøse menesker som aldri burde skaffet seg dyr.

Sammen med sertifikatet kunne det følge med et merke for å henge på dyret, nesten som oblatene du får til bilen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det blir litt merkelig å måtte ha sertifikat for å ha en gullfisk, når enhver idiot kan få en unge uten å vise til noen som helst annen kvalifikasjon enn at de kan skreve med bena...

Et sertifikat ville blitt helt umulig å holde styr på. Greit nok at man kan pålegge dyrebutikker å nekte å selge dyr til folk som ikke kan vise til gyldig "sertifikat". Men hva med private oppdrettere? Eller folk som har en katt som plutselig er drektig ved et uhell? Hvordan har du tenkt å at man skal ha kontroll på dette?

Om en av naboene dine plutselig finner at kattemor har fått et helt kull nede i kjelleren, ville du da betalt penger og gått på kurs for å kunne få en av kattungene? Tror du det blir lett for naboen din å finne 8 stk som er villige til å betale for å få en kattunge? Tror du naboen din er villig til å betale kurset for de som vil ta imot kattungene? Det ville rett og slett blitt vanskeligere for naboen din å få omplassert kattungene. Mye lettere å avlive dem....

Så en ting er at det ikke lar seg gjennomføre i praksis. Det blir helt umulig å kontrollere. Og en annen ting er at det blir vanskeligere å omplassere uønskede dyrekull.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det blir litt merkelig å måtte ha sertifikat for å ha en gullfisk, når enhver idiot kan få en unge uten å vise til noen som helst annen kvalifikasjon enn at de kan skreve med bena...

Et sertifikat ville blitt helt umulig å holde styr på. Greit nok at man kan pålegge dyrebutikker å nekte å selge dyr til folk som ikke kan vise til gyldig "sertifikat". Men hva med private oppdrettere? Eller folk som har en katt som plutselig er drektig ved et uhell? Hvordan har du tenkt å at man skal ha kontroll på dette?

Om en av naboene dine plutselig finner at kattemor har fått et helt kull nede i kjelleren, ville du da betalt penger og gått på kurs for å kunne få en av kattungene? Tror du det blir lett for naboen din å finne 8 stk som er villige til å betale for å få en kattunge? Tror du naboen din er villig til å betale kurset for de som vil ta imot kattungene? Det ville rett og slett blitt vanskeligere for naboen din å få omplassert kattungene. Mye lettere å avlive dem....

Så en ting er at det ikke lar seg gjennomføre i praksis. Det blir helt umulig å kontrollere. Og en annen ting er at det blir vanskeligere å omplassere uønskede dyrekull.

Det er jo nettopp for å bli kvitt slike uansvarlige menesker som dyre-eiere at dette sertifikatet ville virket.

Din argumentasjon er jo alt man behøver for å få gjennomført dette.

Gullfisker var vel ikke veldig aktuell her...

Gjest Cipheria
Skrevet

Om vi hadde hatt slike kurs, så hadde dyreeigaren vore lur nok til å kastrere katten sin, og ville ikkje fått dette problemet i det heile tatt. Det er uansett stor sannsynlegheit for at kattungane måtte ha blitt avliva likevel, då vi har 40 000 kattungar til overs kvart år. Hadde desse kattungane overlevd, så hadde det "gått utover" andre kattungar som ikkje fekk seg heim. Om naboen utan kurs tok imot katten, så kan det hende den ville la vere å kastrere katten sin, noko som ville føre til enda fleire kattunger osv.

Når det er sagt så er eg einig i at det er vanskeleg å gjennomføre ei sertifikatordning. Men då kan man kanskje prøve å finne ei løysing, i stadan for å avvise det med ein gang (anklager deg ikkje her, gjest).

Det er og eit problem at vi allereie har fleire dyr enn eigarar, og dersom vi krevde sertifikat så ville det bli meir vanskeleg å finne heimar. Men i nokre tilfelle er jo dyremishandlinga så ille at det ville vore betre for dyret å bli avliva i første omgang. Hadde det vore ei slags gradvis endring, så hadde muligens ikkje problemet blitt så stort heller.

Det blir litt annleis når det gjelder menneskjer, for det har mykje større påvirkning på det meste. Det stiller meir alvorlege etiske spørsmål; skal mindre intelligente få lov til å få barn osv. Det er derfor enda vanskelegare å gjennomføre. Og det er ein diskusjon i seg sjølv. Eg syns ikkje det kan samanliknast, då menneskjer stiller i ein heilt anna kategori enn dyr.

Gjest Gjest
Skrevet

At katteeieren har tatt et kurs, betyr overhodet ikke at han er lur nok til å sterilisere katten sin, nei. Vi må ha sertifikat for å kjøre bil, men det er likevel manfoldige tilfeller av folk som velger å drite langt i reglene til tross for at de har kurs.

Selv om katteeieren VET at han bør sterilisere katten sin, betyr ikke det at han faktisk gjør det.

Som sagt: Det blir klin umulig å håndneve at alle skal ha et sertifikat. Å tilby kurs er jeg helt for, så absolutt. Men det å gjøre kurset obligatorisk, er en umulighet.

Dyrebutikker kan bli pålagt å kreve å få se sertifikat av den som kjøper dyret. Men den som kjøper dyret, er ikke nødvendigvis den som eier dyret ;) Man kan fint kjøpe et hamster og gi det til sin femårige niese. Om det skal gå rundt kontrollører og sjekke at de faktisk krever å få se sertifikat, vil medføre merkostnader.

Og hva med de som allerede har dyr? De kan få unger på dyrene helt uten kurs, og gi vekk disse ungene til folk helt uten kurs. Ingen kan sjekke eller kontrollere noe som helst.

Tanken er god, men det er faktisk ikke mulig å gjennomføre i praksis.

Skrevet

Enig med Imax og gjest: det er en god tanke, men umulig å gjennomføre i praksis.

La med fortsette med naboen og kattungene: Selv om vedkommende ikke skal kunne gi bort kattungene til folk uten dette sertifikatet, så er det umulig å kontrollere i praksis. Naboen kan drite i det og gi bort kattungene til hvem de vil likevel. Jeg hadde syntes det hadde vært vannvittig sløsing med ressurser om politiet skulle brukt tid på å følge opp dette.

Men man kan gjøre som andre lang: innføre sertifikat for å ha hunder av bestemte raser.

Skrevet

Alle kan jo gjøre en innsats for å få sertifikatet, men hvem skal sjekke det ut i praksis?

Skrevet

Hadde nok vært en god ide med sertifikat ja. Men så syns jeg også at det burde være et krav at de som jobber i dyrebuikk kan mye og alle dyrene de selger der, og alltid gi tildtrekkelig med informasjon til kunde som kjøper nytt dyr. Er alt for mange dyrebutikker som har ansatte som knapt vet HVA slags dyr de selger.

Gjest Gjest
Skrevet
Men man kan gjøre som andre lang: innføre sertifikat for å ha hunder av bestemte raser.

Men hva med katter, er vel der det er mest problemer. Om alle måtte merke dem som bevis på at du hadde dette sertifikatet ville det jo være lett å se.

Skrevet

Jeg er også for et slikt sertifikat, selv om jeg også ser at det vil være svart vanskelig å håndheve.

Skrevet

Så godt å lese at det blir en diskusjon av spørsmålet, det viser at dere bryr dere!

Jeg forstår at det er mange ting som peker i negativ retning på åssen å gjennomføre. Men som jeg skriver at det er ikke noe som skal kunne komme over natta!

For å ta eksemplet med nabokatten som får ett kull i kjelleren, at hvis ho hadde hatt et sertifikat så hadde ho skjønt poenget med kastrering og sterilisering. Og at f.eks at når ho hadde tatt ferdig dette kurset, ville det vært en stor rabatt hos dyrleger som gjorde at det ville kosta ho en brøkdel å kastrere!

Jeg ser det ville vært vanskelig å gjennomføre, men er jo lov å prøve å finne løsninger å diskutere i stedet for å bare sette seg på bakbeina og si det blir for vanskelig! ;)

Ser det er nevnt at en kunne begynt med å innføre en ordning med sertifikat til enkelte hunderaser, f.eks de som er blitt ulovlige pga uvitenhet hos eierne. Det er jo en kjempe idè! Vet ikke om det er flere her som leste den artikkelen i Hundesport om akkurat dette med aggressive hunder; eier eller hundens skyld?

Gjest Gjest
Skrevet

setifikater ja takk :jepp: . det er på tide. alt for mange som aldri skulle ha vært i nærheten av dyr/fisker. hvorfor skal ikke eiere gjøre det lille ekstra for å få et nytt familie medlem. for det er akkurat det det blir.

det finnes andre land som har dyrepoliti. hvorfor ikke få dette her? og til dere som tenker da at det er ikke så galt her i norge må åpne opp øyene. dyr bli misshandlet og det blir mer og mer dyr her og mindre og mindre gode eiere.ja vet at vi har noe lignende nå men trenger noen som kan ha litt mer rettigheter enn det de har nå.

hvis ikke en eier er int i å gå på et kurs for å få en hund hva skal han/hun med en da. hvis en eier ikke gidder å bruke tiden på å få best muig kunnskap før et dyr kommer så burde han/hun ikke få.

jeg selv har en hund og masse fisk(både akvarium og dam). jeg er veldig int i å få all den infoen jeg kan sånn at jeg kan bli en bedre hunde eier. jeg leser mye på nettet.har skaffet meg bøker. har en samboer som har kjøpt de fleste fiske bøkene som det går ann å få tak i for hvorfor skal du ikke gjøre det beste for at det livet du har ansvar for skal ha det best mulig.

Skrevet
setifikater ja takk :jepp: . det er på tide. alt for mange som aldri skulle ha vært i nærheten av dyr/fisker. hvorfor skal ikke eiere gjøre det lille ekstra for å få et nytt familie medlem. for det er akkurat det det blir.

det finnes andre land som har dyrepoliti. hvorfor ikke få dette her? og til dere som tenker da at det er ikke så galt her i norge må åpne opp øyene. dyr bli misshandlet og det blir mer og mer dyr her og mindre og mindre gode eiere.ja vet at vi har noe lignende nå men trenger noen som kan ha litt mer rettigheter enn det de har nå.

hvis ikke en eier er int i å gå på et kurs for å få en hund hva skal han/hun med en da. hvis en eier ikke gidder å bruke tiden på å få best muig kunnskap før et dyr kommer så burde han/hun ikke få.

jeg selv har en hund og masse fisk(både akvarium og dam). jeg er veldig int i å få all den infoen jeg kan sånn at jeg kan bli en bedre hunde eier. jeg leser mye på nettet.har skaffet meg bøker. har en samboer som har kjøpt de fleste fiske bøkene som det går ann å få tak i for hvorfor skal du ikke gjøre det beste for at det livet du har ansvar for skal ha det best mulig.

jeg skrev dette over men jeg klarte ikke helt å holde meg unna denne så jeg registrerte meg sånn at jeg kan følge utviklingen.

Skrevet

helt enig jeg å. kunne kansje greid det på katter å hunder,

første omgang,

jeg kjenner en som har hunden sin i bur om natta, er jo mange som har det, men da er den uten vann også er den i bur 6 timer vær dag uten vann, når personen er på jobb,

det er dyreplageri mener jeg, også får den ikke vann etter kl 8 om kvelden, for da må han tisse så mye sier dem :kjefte: nytter ikke hva jeg sier til personen,

men vet ikke om jeg anmelder det etter vært

Skrevet

Eh... ikke vann etter 8 for da tisser den så mye? Joa, ser HVORFOR, men ser ikke problemet. Da må de jo bare lufte den etter den har fått vann? Dyr SKAL ha vann tilgjengelig heile tida, friskt vann!

Hvis ikke du har mulighet til å snakke de til fornuft, så er det ikke noe i veien for at du kan ringe dyrevernet og høre med de om det er grunn nok til å gå til anmeldelse. Og DYREVERNET, som ikke er dyrebeskyttelsen, har forståelse om du vil være annonym også. Spesielt hvis du kjenner vedkomne. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Eh... ikke vann etter 8 for da tisser den så mye? Joa, ser HVORFOR, men ser ikke problemet. Da må de jo bare lufte den etter den har fått vann? Dyr SKAL ha vann tilgjengelig heile tida, friskt vann!

Hvis ikke du har mulighet til å snakke de til fornuft, så er det ikke noe i veien for at du kan ringe dyrevernet og høre med de om det er grunn nok til å gå til anmeldelse. Og DYREVERNET, som ikke er dyrebeskyttelsen, har forståelse om du vil være annonym også. Spesielt hvis du kjenner vedkomne. :)

Du kommer ingen veg med å anmelde dette til Mattilsynet, det kan jeg forsikre deg om først som sist. Min hund ligger også i buret sitt om natta, fra 23-08 uten vann. Ser ikke det helt store problemet med det, men.

Hun har tilgang på vann hele dagen ellers, men drikker stort sett kun når hun får mat likevel. Og, hun er frisk som en fisk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...