Gjest TS - Forloveren Skrevet 20. mars 2009 #21 Skrevet 20. mars 2009 Takk for tilbakemeldinger! Bruden har hele veien vært veldig klar på "konseptet" bryllupet blir bygget rundt, og hun har laget en slags "designmanual" med farger osv. så jeg har hele tiden vært klar over at vi ikke kom til å ha ubegrensede valgmuligheter mht kjole. Det er jeg inneforstått med, og flere av venninnene mine har vært forlovere og dette har aldri vært noe problem. Jeg har vært på utkikk etter kjole en stund og hadde et par alternativer i kikkerten. Bryllupet er i slutten av august, så det er jo nesten et halvt år til. Vi er to forlovere, men hun andre har svært god råd, så for henne betyr ikke denne utgiften noe, og hun har dessuten litt sånne "bridezilla" tendenser selv (hun gifter seg neste år), så jeg tviler vel på at hun gidder å lage noe stort nummer ut av dette. Jeg har helt ok råd, men har ikke ubegrenset med penger og jeg har lite lyst til å ta fra bufferkontoen for å kjøpe en kjole jeg ikke engang liker. Leie var visst ikke noe alternativ for kjolene er spesialbestilt fra USA av bruden. Huff, må vel ta diskusjonen videre i ettermiddag... [Jeg synes bruden har sin fulle rett til å komme med retningslinjer. Forloverne kunne tross alt gitt beskjed litt tidligere om at de ikke ønsket å bruke den kjolen de ble gitt, og heller funnet en kjole et annet sted innfor brudens retningslinjer. Litt bein i nesa hjelper!/quote] Hun har ikke gitt oss kjoler, vi har fått beskjed om å kjøpe kjoler. Dette visste vi ingenting om før i går.
Rosalie Skrevet 20. mars 2009 #22 Skrevet 20. mars 2009 Dersom bruden ikke hadde kommet til fornuft, hadde jeg trukket meg fra forloveroppgaven.
Megana Skrevet 20. mars 2009 #23 Skrevet 20. mars 2009 Jeg synes bruden har sin fulle rett til å komme med retningslinjer. Forloverne kunne tross alt gitt beskjed litt tidligere om at de ikke ønsket å bruke den kjolen de ble gitt, og heller funnet en kjole et annet sted innfor brudens retningslinjer. Litt bein i nesa hjelper! Retningslinjer? Når bruden bestemmer kjolen og krever at forloveren betaler er ikke det retningslinjer Jeg hadde ikke betalt en krone etter denne fremgangsmåten, skulle jeg betalt kjolen selv skulle jeg valgt den selv (men retningslinjer på type farge/kjole er helt greit) Stå på TS, det er bra du har bein i nesa
Gjest ¤bella¤ Skrevet 20. mars 2009 #24 Skrevet 20. mars 2009 Bestemmer hun hvilken kjole, så bør hun også betale. Sier som de andre at jeg fint kunne betalt om hun hadde kommet med ønsker om farge og form, men ikke når hun bestemmer det hele.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #25 Skrevet 20. mars 2009 Jeg synes det er merkelig med slike Bridezilla-bruder som tydelig ikke er klar over denne uskrevne regelen - bestemmer bruden kjole, skal bruden betale. Jeg har surfet mye på fora i utlandet før bryllupet mitt, og det er likedan der. Undrer på hvordan denne bruden, som tydeligvis har planlagt alt i detalj og satt seg inn i alt mulig - har oversett denne regelen.
Susan Sto Helit Skrevet 20. mars 2009 #26 Skrevet 20. mars 2009 Takk for tilbakemeldinger! Bruden har hele veien vært veldig klar på "konseptet" bryllupet blir bygget rundt, og hun har laget en slags "designmanual" med farger osv. så jeg har hele tiden vært klar over at vi ikke kom til å ha ubegrensede valgmuligheter mht kjole. Det er jeg inneforstått med, og flere av venninnene mine har vært forlovere og dette har aldri vært noe problem. Jeg har vært på utkikk etter kjole en stund og hadde et par alternativer i kikkerten. Bryllupet er i slutten av august, så det er jo nesten et halvt år til. Vi er to forlovere, men hun andre har svært god råd, så for henne betyr ikke denne utgiften noe, og hun har dessuten litt sånne "bridezilla" tendenser selv (hun gifter seg neste år), så jeg tviler vel på at hun gidder å lage noe stort nummer ut av dette. Jeg har helt ok råd, men har ikke ubegrenset med penger og jeg har lite lyst til å ta fra bufferkontoen for å kjøpe en kjole jeg ikke engang liker. Leie var visst ikke noe alternativ for kjolene er spesialbestilt fra USA av bruden. Huff, må vel ta diskusjonen videre i ettermiddag... Jeg hadde sagt ifra at jeg ikke lenger ønsket å være forlover, hvis det var sånn det skulle være. Jeg trodde ærlig talt at det å være forlover er en "tjeneste" man gjør bruden. (Var hvertfall sånn jeg behandlet min forlover.) Jeg hjalp henne å finne kjole. Men mine krav var at hun skulle like den selv, ha mulighet til å bruke den til andre ting, den måtte passe hennes stil, og den skulle koste minst mulig. Endte med at vi fant en nydelig kjole på B-young, som hun nå har brukt en gang til i et annet bryllup. (Og som passer hennes stil veldig godt.)
MarianneE Skrevet 20. mars 2009 #28 Skrevet 20. mars 2009 Rar venninne du har! Enkelte blir sprø av å skulle gifte seg!!
Jade Skrevet 20. mars 2009 #29 Skrevet 20. mars 2009 (endret) Hallo!? Du betaler ikke flere tusen kroner for en kjole du ikke vil ha! Forloveren min betaler kjolen sin selv, men hun har selv valgt at hun ønsker å kjøpe seg kjole. Og hun har valgt den ut selv uten at jeg la meg opp i det, annet enn å komme med gledeshyl over hvor pen den var :D Kjolen kan hun bruke i mange anledninger senere Si at du kan betale kjolen selv, men da vil du velge en du vil ha. Skal du matche serviettene og dokurvene, får hun føre det opp på sitt eget budsjett! Endret 20. mars 2009 av Jade
Gjest Gjest_gifteklar_* Skrevet 20. mars 2009 #30 Skrevet 20. mars 2009 Jøss, er det mulig?? Om hun forventer det så kjøp kjolen og gi henne den i bryllupsgave?? Har sagt til min forlover at hun bør kjøpe en kjole hun kan bruke flere ganger, den skal bare ikke være for kort eller utringet:)
Gjest Forlover selv Skrevet 20. mars 2009 #31 Skrevet 20. mars 2009 En må jo innse at når en tar på seg en oppgave så vil det følge visse utgifter. Jeg selv ville ikke finne på å forlange at bruden skulle ha utgifter av denne typen på meg. En blir jo spurt om å være forlover, og en kjenner personen og vet litt om hvordan personen er, om en ikke takler oppgaven så takker en nei med engang. En kan ikke bare trekke seg når det viser seg at det ikke bare var tale og fest og moro allikavel! Selvfølgelig betalter du den selv. Om det er veldig dyrt så sørger du bare for at det blir gitt en mindre gave, at du kjøper kjolen for å bruke i bryllupet er da en del av gaven.
Gjest Miley Skrevet 20. mars 2009 #32 Skrevet 20. mars 2009 Dersom bruden ikke hadde kommet til fornuft, hadde jeg trukket meg fra forloveroppgaven. Jeg og. Jeg ville faktisk ha reagert om jeg skulle vært forlover og jeg fikk beskjed om at kjolen måtte være slik og slik, i den og den fargen og med den type utringing. Jeg hadde sikkert holdt kjeft, men ristet på hodet i det skulte. Og hadde jeg ikke funnet en kjole til en ok pris som jeg likte innenfor de kriteriene så hadde hun måtte tålt at jeg stilte naken. Stoler man ikke på at forloveren kan kle seg normalt får man heller velge en annen forlover.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. mars 2009 #33 Skrevet 20. mars 2009 En må jo innse at når en tar på seg en oppgave så vil det følge visse utgifter. Jeg selv ville ikke finne på å forlange at bruden skulle ha utgifter av denne typen på meg. En blir jo spurt om å være forlover, og en kjenner personen og vet litt om hvordan personen er, om en ikke takler oppgaven så takker en nei med engang. En kan ikke bare trekke seg når det viser seg at det ikke bare var tale og fest og moro allikavel! Selvfølgelig betalter du den selv. Om det er veldig dyrt så sørger du bare for at det blir gitt en mindre gave, at du kjøper kjolen for å bruke i bryllupet er da en del av gaven. "Selvsagt" er det endel ting som følger med når man her forlover. Både planlegging av utdrikningslag, tale i bryllupet, være støtte for bruden når det gjelder planlegging og gjennomføring av dagen. Litt ekstra utgifter i form av litt større gave, litt finere kjole og kanskje litt ekstra i forhold til utdrikningslaget må man også regne med. Men, hvis bruden skal plukke ut kjolen så synes jeg faktisk hun skal betale den. Jeg var forlover i sommer og bruden ønsket at jeg skulle kjøpe en rosa kjole, noe som jeg gjorde og betalte for den selv. Men, jeg fikk plukke den ut selv. Hvis jeg hadde blitt prakket på en kjole som jeg ikke likte og som jeg aldri ville bruke igjen så hadde jeg ikke betalt for den heller. Hvis det er så viktig for bruden at kjolen er 100% etter hennes smak så får hun ta regningen selv. Bruden må gjerne komme med litt føringer for hvordan kjolen kan se ut, men skal hun bestemme det (og velger noe som er langt utenfor min smak) så får hun ta regningen.
loffen Skrevet 20. mars 2009 #34 Skrevet 20. mars 2009 Jeg og. Jeg ville faktisk ha reagert om jeg skulle vært forlover og jeg fikk beskjed om at kjolen måtte være slik og slik, i den og den fargen og med den type utringing. Jeg hadde sikkert holdt kjeft, men ristet på hodet i det skulte. Og hadde jeg ikke funnet en kjole til en ok pris som jeg likte innenfor de kriteriene så hadde hun måtte tålt at jeg stilte naken. Stoler man ikke på at forloveren kan kle seg normalt får man heller velge en annen forlover.
Gjest Papirkurven Skrevet 20. mars 2009 #36 Skrevet 20. mars 2009 Jeg synes det er merkelig med slike Bridezilla-bruder som tydelig ikke er klar over denne uskrevne regelen - bestemmer bruden kjole, skal bruden betale. det kommer jo helt an på. i mange andre land er den uskrevne regelen nettopp av forloveren betaler kjolen sin selv. Kanskje bruden er vant til eller mener noe annet? imidlertid synes jeg det er urimelig å bestemme kjolene til punkt å prikke uten å informere dere om at det er forventet at dere betaler. Det hadde jo vært noe annet om hun hadde sagt "kjøp beige kjoler" eller noe sånt. Nei, jeg synes ikke du skal være nødt til å betale for denne kjolen. Men for fredens skyld, hadde det ikke gått an å forelså at du betalte det du likevel hadde tenkt å legge i en ny kjole? selv om du da ikke får en kjole du kan bruke flere ganger.
LilleSiri Skrevet 20. mars 2009 #37 Skrevet 20. mars 2009 Det var ikke dere som var hos Kristins på lillestrøm i går i 15 tiden?
Gjest hopeful Skrevet 21. mars 2009 #38 Skrevet 21. mars 2009 Du er ikke vanskelig i det hele tatt! Makan til oppførsel!!! Jeg er selv brud, men kunne ikke falle meg inn å kreve at forloveren min skulle kjøpe seg ny kjole for anledningen. Og hadde i hvertfall ikke lagt meg opp i hvilken kjole dette skulle være, eller hvilken fargekode den skulle ha! Så lenge hun ikke stiller i hvitt er jeg fornøyd Vil jo at hun skal ha en kjole hun trives med og liker selv.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #39 Skrevet 21. mars 2009 Jeg ville ikke gjort noe så drastisk som å trekke meg, det kan nok ha uante konsekvenser - særlig siden hun virker passe gal Men det er hun kanskje fordi hun er veldig oppslukt av bryllupstress. Ingen normale mennesker vil anta at det er helt OK å spesialbestille en svinedyr kjole fra USA til ei annen og sende den til henne med regning. Og det en kjole hun ikke har valgt, faktisk ikke sett engang! Om du snakker med henne en gang til så får du henne kanskje til å innse galskapen. Ellers synes jeg egentlig bare det å forsøke å styre kjolen til forloveren i det hele tatt er litt bridezilla. Ei venninne av meg fikk instruksjonene om ikke for kort og for dyp utringning, ikke svart eller knallrød osv. For det første har hun en svært søt og tekkelig klesstil og har knapt brukt noe slik i hele sitt liv, og for det andre bør da bruden anta at deres nærmeste venner har vett nok i hodet til å kle seg anstendig. Jeg foreslo at hun skulle møte opp i en kort, svart latexkjole.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #40 Skrevet 21. mars 2009 Hallo! Utrolig dårlig av bruden syns jeg. Da jeg giftet meg fikk forloveren min kjøpe akkurat den kjolen hun ville. Jeg la ingen føringer i det hele tatt, men jeg kjenner henne godt og vet at hun har god smak. Hun kjøpte en kjole som jeg ikke nødvendigvis ville valgt selv, men jeg ville at hun skulle føle seg vel også. Jeg betalte ikke kjolen, men jeg betalt frisør, hotellovernatting og kjøpte en liten gave til henne som takk for at hun stilte opp for meg. Sånn mener jeg det skal være. Si i fra om at enten kjøper du den kjolen du vil, ellers må hun betale. Om hun ikke er enig i dette får hun klare seg med en forlover da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå