Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #1 Skrevet 20. mars 2009 Det har gått opp for meg at jeg for tiden er ganske plaget av halsbrann - jeg antar at det skyldes stress (og er i kontakt med lege, så andre ting vil vel evt bli utredet), men det kan jo virke som det blir verre av dårlig holdning (foroverlent osv) blant annet. Jeg vet at jeg ikke kan trene mellomgulvet, men vil det hjelpe å trene magemuskler og overkropp så jeg får bedre holdning? Nå er selvsagt trening bra uansett, men det ville vært en fin ekstra motivasjon. Jeg må innrømme at jeg har vært i lite fysisk aktivitet de siste årene, og har sittet mye bøyd forover foran pcen på jobb og ellers. Er ikke overvektig.
Gjest Karamella Skrevet 20. mars 2009 #2 Skrevet 20. mars 2009 Hei... Jeg kontaktet også lege, og fikk anbefalt noen tyggetabletter på apoteket.... de var grusom å ta og hjalp ikke det spor... Men på dagligvare butikken fikk jeg tak i noe som heter Samarin. En eske som er dobbelt så stor som en paracet-eske, og inneholder mange små papirposer med bruspulver i som blandes i vann og drikkes..... Smaker som vann med kullsyre og funker fra første sekund!!!!
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #3 Skrevet 20. mars 2009 Takk for tips, jeg får syrenøytraliserende som fungerer ganske bra (Ranitidin), men føler fortsatt ikke jeg blir kvitt plagene på dagtid, og det virker som jeg har et refluksproblem (altså at lukkemuskelen er svekket). Prøver å skjerpe meg der jeg kan (livsstil, kaffe, alkohol o.l), så nå leter jeg desperat etter alle mulige løsninger
Mixelite Skrevet 20. mars 2009 #4 Skrevet 20. mars 2009 Kanskje andre ting i kostholdet ditt også spiller inn? Jeg hadde mye halsbrann før, men etter at jeg begynte på gluten- og melkefri diett for noe helt annet, forsvant halsbrannen også. Nå har jeg bare halsbrann hvis jeg får i meg spor av gluten eller melk.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #5 Skrevet 20. mars 2009 Det kan hende ting i kostholdet spiller inn, jeg har flere symptomer på magekatarr og tildels irritabel tarm. Den viktigste årsaken er nok psykisk i mitt tilfelle, men man kan vel kanskje utvikle intoleranser i forbindelse med langvarig stress? Legen sa at jeg får finne litt ut av det selv i første omgang utover at jeg får syrenøytraliserende, så ser vi det an.
Mixelite Skrevet 20. mars 2009 #6 Skrevet 20. mars 2009 Jeg vet ikke så mye om hva som utløser intoleranser, men jeg ville ikke se det som utenkelig at stress kan være en utløsende faktor. Antibiotika har jeg hørt som en annen. Dvs. det blir en ubalanse i tarmfloraen.
Gjest ts Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 Jeg har en slektning som også har endel slike mage-tarmplager, og endel andre plager som også virker psykosomatiske (stressende jobb, lite åpen om følelser). Og det er ganske mye mat han ikke kan spise - noen ting gjelder for meg også har jeg funnet ut nå, men om det er fordi magen/tarmen er irritert fra før, eller fordi den blir det, vet jeg ikke. Er skeptisk til å kutte ut gluten og alle melkeprodukter riktignok, har prøvd å bruke lite av det i perioder, uten at jeg har merket noe, men har vel ikke kuttet ut alt. Mest skeptisk fordi jeg er så glad i endel av disse produktene. Lager uansett det meste fra bunnen.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 Har du forresten fått påvist intoleranser eller allergier? Lurer på å be legen om det etter hvert (men har vært der så mye i det siste at jeg tror jeg venter litt )
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #9 Skrevet 20. mars 2009 Mixelite; har du noen tanker og forslag om hvordan jeg kunne prøvd meg på gluten- og melkefritt kosthold en periode? Hvilke retter (middag er greit nok...verre med frokost og lunsj) er greie å begynne med? Hvor lenge må man holde dietten for å merke forskjell, om man da merker noe? Jeg mistenker at årsakene er sammensatte hos meg - stress, litt for ofte alkohol, festrøyking, kaffe; kostholdet forøvrig har vært bra, men magen er jo veldig følsom for de nevnte faktorene. Så vet ikke hvor mye det vil fungere - men er villig til å prøve det meste (har kuttet røyk og blitt bevisst på alkohol- og koffeinvirkningene).
Mixelite Skrevet 23. mars 2009 #10 Skrevet 23. mars 2009 Mest skeptisk fordi jeg er så glad i endel av disse produktene. Vi som er gluten- og/eller melkeintolerante pga hyperpeptiduri, vi _er_ glade i gluten- og melkeprodukter. "må ha det, bare må ha det".
Mixelite Skrevet 23. mars 2009 #11 Skrevet 23. mars 2009 Mixelite; har du noen tanker og forslag om hvordan jeg kunne prøvd meg på gluten- og melkefritt kosthold en periode? Hvilke retter (middag er greit nok...verre med frokost og lunsj) er greie å begynne med? Hvor lenge må man holde dietten for å merke forskjell, om man da merker noe? I utgangspunktet kan man kutte ut gluten- og melkeprodukter helt på egenhånd uten å gjøre noe galt, men jeg anbefaler likevel å gjøre det i samråd med lege, eller iallfall etter at man har gått gjennom de testene som tilbys fra legens side ved mistanke om at gluten/melk kan være årsak til problemer. Grunnen til at jeg sier det, er f.eks at om man har en udiagnostisert cøliaki og starter på glutenfri diett, ødelegger man muligheten for å teste for cøliaki senere uten å måtte provosere med en masse gluten i kosten i ganske lang tid før prøvene tas. Det er ikke noe koselig! Dessuten gir en evt. cøliakidiagnose økonomisk støtte til fordyret kosthold. Det får man ikke ved å gå på diett etter eget initiativ. På et glutenfritt kosthold har man to valg: Man kan bruke glutenfritt brød. Jeg anbefaler å bake av naturlig glutenfritt mel fordi det er ganske mange som også reagerer på de sporene av gluten som er i hvetestivelse. Et annet alternativ er å tenke litt utenfor brødboksen og finne på noe annet enn brød til frokost og lunsj! Det kan være en deilig omelett med grønnsaker og det man måtte ha lyst til å ha i(kan hakkes opp og gjøres klart dagen før), kokte egg, middagsrester, en god salat... Når man bare har tenkt utenfor brødboksen en stund, ser man at man har skrekkelig mye lekkert å velge mellom. Hvor lang tid det tar før man merker noe.... For min gruppe, de med hyperpeptiduri, varierer det veldig. Noen melder om effekt etter et par dager, andre må vente noen uker, og for noen kan det være snakk om måneder. Derfor også: Ta de sjekkene legene kan ta først, følg med på hva du spiser og når du reagerer, gjerne ved å notere alt. Hvis du ser forbindelser til noe i maten og legen har testet det haun kan teste deg for, så kan du forsøke å eliminere og se om det hjelper. Når det gjelder hyperpeptiduri, finnes det en test som vanlige leger ofte ikke tar fordi hyperpeptiduri ikke er en allment anerkjent diagnose ennå. Den testen må man kjøpe selv og enten be legen eller andre godkjente behandlere rekvirere svar på hos enten BmLab eller Neurozym. Håper ikke jeg lager mer forvirring en svar nå, og at du klarer å finne ut av hva som kan hjelpe -deg-! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #12 Skrevet 23. mars 2009 Takk for supert svar Jeg er enig i at det er lurt å ta tester først, samtidig har jeg flydd ned døra hos legen i det siste, hehe. Er det vanlig at intoleranser i den retningen du beskriver gir dårligere opptak av vitaminer og sånt? Jeg har tatt endel blodprøver, og alle verdier er finfine. Derfor mistenker jeg ikke noe så seriøst som cøliaki i hvert fall. Men jeg har nok overaktiv syreproduksjon (og om det bare, eller bare delvis, skyldes psykiske ting vet jeg ikke).
Mixelite Skrevet 23. mars 2009 #13 Skrevet 23. mars 2009 Takk for supert svar Jeg er enig i at det er lurt å ta tester først, samtidig har jeg flydd ned døra hos legen i det siste, hehe. Er det vanlig at intoleranser i den retningen du beskriver gir dårligere opptak av vitaminer og sånt? Jeg har tatt endel blodprøver, og alle verdier er finfine. Derfor mistenker jeg ikke noe så seriøst som cøliaki i hvert fall. Men jeg har nok overaktiv syreproduksjon (og om det bare, eller bare delvis, skyldes psykiske ting vet jeg ikke). Nei, det kan du vel bare finne ut ved å prøve og feile... Dessverre. Jeg vet hvor frustrerende det er å trø dørene ned hos legen. Min gikk lei av meg, så jeg byttet lege til slutt og har fått god hjelp siden. Matintoleranse er ingen nøyaktig vitenskap. Om det er vanlig med dårlig opptak av vitaminer og slikt vet jeg faktisk ikke! Apropos cøliaki; man kan ha det uten at det slår ut på blodprøver. Jeg leste faktisk også en interessant artikkel om at "halsbrann" faktisk også kunne forårsakes av for liten syreproduksjon. -Bare for å gjøre forvirringen total. Mitt råd: Skriv dagbok. Noter ned alt du spiser hver dag, gjerne med klokkeslett og noter ned når du har halsbrann/reflux. Etter en stund danner det seg kanskje et mønster som gjør at det er lettere vite hva du skal utelukke fra dietten. Det lureste ved slik prøving og feiling har jeg forstått er å utelukke en ting av gangen. Eller evt. utelukke alt og gjeninnføre en og en ting(jeg tror det er snakk om hver/annehver dag) for å se hva som utløser problemene.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #14 Skrevet 24. mars 2009 Takk for tips Jeg har allerede lagt om noen vaner, i hvert fall midlertidig, som småspising, kaffe, sene måltider og alkoholinntak. Det ser ut til å hjelpe endel. Skal prøve å være bevisst på ulike ingredienser også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå