Smørblomsten Skrevet 19. mars 2009 #1 Skrevet 19. mars 2009 (endret) Noen som vet om egenandelen for fysioterpi er fast, eller om det er opp til hver enkelt å bestemme hva det koster? Jeg innbiller meg at jeg betalte kr 120 i egenandel for 2 år siden, og forleden når jeg ringte og forhørte meg om pris (hos en annen) fikk jeg vite at det var kr 220 i egenandel... Har jo helst lyst å oppsøke en fysioterpeut som ikke er dyr... Endret 19. mars 2009 av Smørblomsten
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #2 Skrevet 19. mars 2009 Jeg tror den er fast hvis du har henvisning. Men prisen kan jo ha steget fra for noen år siden. Vet ikke hva den er nå, dessverre.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Alle fysioterapeuter med refusjonsavtale har samme egenandel. Den varierer derimot med hvilke diagnoser du har, nærhet i tid til eventuelle operasjoner, fødsler osv. Prisen har ikke steget så mye de to siste årene, så det dreier seg nok helst om diagnosen din.
lille_mei Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Jeg betaler 300 kr.... Jeg går for å løse en spenningshodepine.
Ce'Nedra Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Det kommer litt an på hvor lang time det er, og hva den innebærer. Jeg pleier å betale mellom 150 og 200 kroner. Går dit pga senebetennelse.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #6 Skrevet 19. mars 2009 Jeg betaler 220 kr for 45 minutter. Nevrologisk sykdom + reumatisk sykdom.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 Jeg betaler 190,- i egenandel til psykomotorisk fysioterapi. (måtte betale mellom to rekvisisjoner) Hva som går på egenandelen til den vanlige fysioterapauten er jeg noe usikker på i og med at alt blir dekket pga Yrkesskade. Men tror det ligger på omtrent samme prisen. Jeg har kneskade med brusk, nerveskader og belastnings skade. Og overspenning i hele kroppen pga lang skadetid og mye problemer rundt dette. Får både massarsje, div. apparater, nåler og trener på det ene stedet med apparater. + egentreningsopplegg til å trene hjemme fra begge. Dette går gjennom legen. Hva det er hos private aner jeg ikke.
Chakoya Skrevet 20. mars 2009 #8 Skrevet 20. mars 2009 Hei du! 220 kr synes ikke jeg ikke mye penger for fysioterapeut. Betaler selv 220 hos fysioterapeut. Innimellom er jeg hos fysioterapeuten i 1,5 timer og noen ganger kortere. Vanlig lege betaler jeg nesten opp til 190 kr enkelte ganger. Dessuten om du skal gå fast hos fysioterapeut i løp av året vil du nå raskt egenandelsgrensen til å få frikort.
Smørblomsten Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 20. mars 2009 Takk for svarene! Fikk idag time hos en ønsket fysioter. som tar kr 250 i egenandel. Så nå vet jeg da at dette er normalpris. Håper da bare at hun klarer å fikse en superstiv nakke og skuldre!!
lille_mei Skrevet 20. mars 2009 #10 Skrevet 20. mars 2009 Jeg betaler 300 kr.... da betaler jeg altså mye i egenandel?
siebaeo Skrevet 21. mars 2009 #12 Skrevet 21. mars 2009 For at du skal få dekket utgifter, må fysioterapeuten ha avtale om driftstilskudd med kommunen. Hvis du går til en fysioterapeut uten driftstilskudd, må du betale alt selv. Selv om du har rekvisisjon. Egenandelen avhenger av hvilken behandling du får og hvor lenge den varer tydeligvis. Ofte er det billigere dersom det er "treningsbehandling". Jeg har egentlig ikke opplevd at prisene varierer etter diagnose.. Det var litt nytt for meg. Og høres litt usannsynlig ut.. men mulig det er sånn. Kanskje etter hva slags apparater de bruker?
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #13 Skrevet 21. mars 2009 Jeg har egentlig ikke opplevd at prisene varierer etter diagnose.. Det var litt nytt for meg. Og høres litt usannsynlig ut.. men mulig det er sånn. Kanskje etter hva slags apparater de bruker? Det er sånn, og det har ingenting med "apparater" å gjøre. Det er nå sånn at enkelte diagnoser utløser rettigheter her i samfunnet, rettigheter som folk med en rekke andre diagnoser ikke får - det gjelder fysioterapi og det gjelder andre ting.
superlady Skrevet 22. mars 2009 #14 Skrevet 22. mars 2009 Det man betaler per time varierer jo fra fysioterapeut til fysioterapeut. Det som er viktig å huske på er jo at når man har betalt 2500(?) kr i året så får man frikort av Nav på all fysio-behandling ut året.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #15 Skrevet 22. mars 2009 Dessuten om du skal gå fast hos fysioterapeut i løp av året vil du nå raskt egenandelsgrensen til å få frikort. Stemmer det at du kan ta det på kvitteringkortet? Det kunne ikke jeg, da jeg gikk hos fysioterapaut.
Store My Skrevet 22. mars 2009 #16 Skrevet 22. mars 2009 Stemmer det at du kan ta det på kvitteringkortet? Det kunne ikke jeg, da jeg gikk hos fysioterapaut. Dersom du går hos en fysioterapaut som gir rett på refusjon skal det du betaler av egenandel gå på et eget egenandelskort. Altså ikke på det samme som gjelder for lege, psykolog og medisin på blå resept.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå