Gå til innhold

Hemorider

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en liten klump i rumpeåpningen som visstnok er en hermoride. Den var ganske liten da den dukket opp, men nå er den blitt større. Da den var liten sa legen at jeg det ikke var vits i å fjerne den, men nå begynner jeg å lure på om jeg skal gå til legen igjen. Men hvordan fjernes den, operasjon? Eller er det noen andre råd og tips til å få den bort? Er ikke veldig fristende at kjæresten min skal se den...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør den vondt? Finns jo salver som man kan smøre på og så skal man forsiktig "dytte" inn hemoroiden. Hadde problemet i slutten av graviditeten min og etter fødselen.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, den gjør ikke vondt, men er jo litt "i veien". Merker det egentlig bare når jeg er på do, men tenker mest på at kjæresten min kommer til å lure hvis han ser den under sex feks og det har jeg ikke lyst til skal skje... Er jo ikke akkurat normalt med klump i rumpa..

Skrevet
Er jo ikke akkurat normalt med klump i rumpa..

Mer normalt enn du tror! Over halvparten av oss vil oppleve å få det en eller annen gang i løpet av livet, en tredel har det akkurat nå! Og det er vanligst blandt yngre mennesker, ikke eldre (som mange, inkludert meg selv, ofte tror).

Operasjoner er siste løsning, og utføres stort sett kun om hemoroidene er så smertefulle at det blir til hinder i dagliglivet. Vanligste behandlingsmåte ellers er en "strikk" som settes rundt hemoroiden slik at den ikke får blod og vil falle av etter 3-7 dager. Samme resultat kan man få med sprøyter. En ordentlig operasjon bruker nesten to uker på å heles (hvor man må være sykemeldt). Begge behandlingsmetodene kan føre til stygge arr og problemer med sår og sprekker, og gir også smerter i endetarmsåpningen.

Det finnes kremer og stikkpiller som behandler hemoroider, både på og uten resept. Det er ikke alle som synes de hjelper så mye, men det kan jo være verdt å prøve? Ta en tur til legen og be om råd! Man finner også gode tips på nett.

Og ikke for å være frekk - men er det virkelig så flaut om kjæresten din finner det ut? Jeg kan skjønne det om dere er veldig unge eller ikke har vært sammen lenge, men det er som nevnt rimelig normalt det her (selv om det er litt tabu). Tror du han kommer til å reagere så negativt da?

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for langt svar. Da får jeg ta en tur til legen. Hørte på apoteket, men de hadde ikke så mange gode råd akkurat. Ble litt skuffa der, tenker at de skal kunne slike ting men...

Neida, du er ikke frekk :) Vi er i 20-årene, og er sikkert ikke SÅ ille men har bare vært sammen et par mnd så det er jo liksom ikke det første jeg vil vise han ;)

Gjest Gjest_Nikki_*
Skrevet
Hørte på apoteket, men de hadde ikke så mange gode råd akkurat. Ble litt skuffa der, tenker at de skal kunne slike ting men...

Scheriproct salve får du kjøpt på apoteket. Proctosedyl salve og stikkpiller samt Scheriproct stikkpiller får du på resept hos legen. En hemmeroide går som regel over av seg selv. Sa min lege. Min lege mener at operasjon er altfor overdrevet og at man bør minske dette fordi det faktisk kan føre til mer problemer enn det det bør. Jeg hadde en operasjon og det ble ikke forbedret- snarere tvert om.

Min lege sa også at hemmeroider er veldig vanlig, også blant unge. Jeg er ikke spesielt gammel.

Forøvrig er en liten dings i rompa ikke sånn ille. Jeg har hatt en nå i to dager som har gjort til at jeg ikke har kunnet sove, sitte eller ligge- fordi det har gjort VELDIG vondt.

Jeg bruker vanligvis de medikamentene overfor veldig ofte- da jeg er kjempeplaget.

:-/

Skrevet
Neida, du er ikke frekk :) Vi er i 20-årene, og er sikkert ikke SÅ ille men har bare vært sammen et par mnd så det er jo liksom ikke det første jeg vil vise han ;)

Nei, det er jo forståelig :)

Håper du får noe brukbart av legen! Jeg fikk en kombinasjon av stikkpille og krem, det fungerte bra på hemoroida mi ihvertfall! (som jeg ikke ar sett noe til siden, hipp hurra!)

Skrevet

Tråden er ryddet.

vimse-mod.

Gjest Gjest_Jenta_*
Skrevet

Hei

Et tips fra meg:

Uansett om den "lille klumpen" gjør vondt i ny og ne...

STYR UNNA OPERASJON!

Jeg tok bort en, og det er det vondeste jeg har vært med på!

Det var legen min som sa at det der trenger du ikke plages med, så den fjerner vi bare, så bestilte hun time til meg. Det hun ikke sa var hvor vondt det ville være i ettertid.

Min lille "klump" hadde aldri plaget meg, men når jeg fikk tilbud om å ta den vekk, takket jeg jo selvfølgelig ja til det.

Selve operasjonen var ikke vond (bortsett fra sprøytene du får rundt rumpehullet) men ja...etterpå var det ille.

Det tok ikke mer enn et par dager så hadde jeg en ny. Fikk smertestillende som gjorde meg opstipert, så da var jeg jo like langt.

For å si det utilslørt: å drite med sting i rompa..det er ikke godt.

Mulig du tenker at jeg har lav smerteterskel, men det har jeg ikke altså.

Er du lur, følger du mitt råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...