Gå til innhold

Solfaktor i Hellas, juni-juli.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal til Kykladene i Hellas i midten av juni og blir der til tidlig juli. Hvilken solfaktor bør jeg bruke? Jeg er ganske blek nå, skal ta solarium noen ganger før jeg drar (hvor mange ganger og minutter er passe?)

Holder det med faktor 15-20?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

jeg synes 15-20 høres litt lite ut. Det er midtsommer og absolutt mest sol på den tida, så med mindre du er ganske mørk i huden og har bygget deg opp et godt grunnlag bør du vel velge noe høyere.

Skrevet

Hva du trenger kommer helt ann på hudtypen din og hvor herdet huden din er. Her kan du ta en solfaktortest som kan gi deg en pekepinn :) Siden du høres litt uvant med sol burde du også kanskje lese (fant den når jeg lette etter den solkremtesten :ler: God tur :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes du skal unngå solarium, jeg. Bruk heller selvbruningskrem på beina, og la resten av kroppen brunes der nede. Start med faktor 25-30, ikke vær så mange timer ute i sola, unngå solen mellom kl 12-15

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes du skal unngå solarium, jeg. Bruk heller selvbruningskrem på beina, og la resten av kroppen brunes der nede.

Man tar ikke solarium før syden for å bli brun stort sett, men for at huden skal venne seg til sol.

Skrevet
Man tar ikke solarium før syden for å bli brun stort sett, men for at huden skal venne seg til sol.

Det går ikke an å "venne" huden til sol på den måten. Strålesammensetningen i solarium og ute i solen er ikke den samme, og du er IKKE bedre beskyttet mot den sterke solen lenger sør hvis du har tatt solarium før avreise.

Gjest Gjest
Skrevet
Det går ikke an å "venne" huden til sol på den måten. Strålesammensetningen i solarium og ute i solen er ikke den samme, og du er IKKE bedre beskyttet mot den sterke solen lenger sør hvis du har tatt solarium før avreise.

Det visste ikke jeg :) Men hjelper det å ta solarium for å produsere d-vitamin?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leste på et annet forum: "Hensikten med å sole seg litt i solarium i forkant av reisen, vil være å trigge huden din til å begynne å produsere pigmenter FØR den blir satt på harde prøver på sydligere breddegrader. Det tar TID ser du å få igang produksjonen av pigmenter og et solarium gjør saken lettere for huden."

Er det bare tull? Jeg har alltid tatt noen turer til solariumet før turer til Spania, blir ikke særlig brun, men blir ikke brent heller.

Hva med betakaroten? Hjelper det å begynne med tilskudd av det nå? Får man fortere farge av det eller er det like tullete som mange, mange andre tilskudd?

Gjest Gjest
Skrevet

for meg det virker kjempe bra å ta litt soalrium før ferie...det funker ikke bare på mag men på amnge så jeg anbefaler det. Når kommer litt pigment på huden blir du ikke brent i sola ;-) og ser mye finere i bikini

Skrevet
Jeg leste på et annet forum: "Hensikten med å sole seg litt i solarium i forkant av reisen, vil være å trigge huden din til å begynne å produsere pigmenter FØR den blir satt på harde prøver på sydligere breddegrader. Det tar TID ser du å få igang produksjonen av pigmenter og et solarium gjør saken lettere for huden."

Er det bare tull? Jeg har alltid tatt noen turer til solariumet før turer til Spania, blir ikke særlig brun, men blir ikke brent heller.

Hva med betakaroten? Hjelper det å begynne med tilskudd av det nå? Får man fortere farge av det eller er det like tullete som mange, mange andre tilskudd?

for meg det virker kjempe bra å ta litt soalrium før ferie...det funker ikke bare på mag men på amnge så jeg anbefaler det. Når kommer litt pigment på huden blir du ikke brent i sola ;-) og ser mye finere i bikini

Les punkt 4 i solvettreglene, som det også linkes til lenger opp i tråden...

Skrevet
Det visste ikke jeg :) Men hjelper det å ta solarium for å produsere d-vitamin?

Ja, det gjør det. :)

Skrevet
Start med faktor 25-30, ikke vær så mange timer ute i sola, unngå solen mellom kl 12-15

Enig. Sola er mye sterkere i Hellas enn den er hjemme i Norge. Jeg vil også anbefale å ta med solkrem fra Norge. Hvis du kjøper i Hellas, kjøp på apotek. De solkremene man får kjøpt på supermarkedet har ofte stått over lengre tid ute i solsteika, og mistet noe av virkningen.

Gled deg til Kykladene, der er det topp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...