Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #1 Skrevet 19. mars 2009 Overskriften sier vel sitt Jeg har bra blodprosent (veldig bra i følge legen), men har tatt en prøve blant annet for å måle ferritin o.l, og lurer på om det er vanlig/sannsynlig med jernmangel om blodprosenten er ok. Har endel plagsomme symptomer jeg gjerne vil finne ut av (men som kan være psykiske).
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #2 Skrevet 19. mars 2009 Man kan ha lav ferritin, som er et mål på jernlageret ditt, samtidig om man har en normal hemoglobin (blodprosent). Det betyr at jernlageret er i ferd med å "tømmes", og at man vil få en lav hemoglobin om en stund, dersom man ikke får fylt på jernlageret sitt. I prinsippet er det lav hemoglobin som gir symptomer, og ikke en lav ferritin alene. Jeg har imidlertid hørt om noen med lav ferritin (og normal hemoglobin), som følte seg "bedre" etter å ha fylt på jernlageret sitt.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #3 Skrevet 19. mars 2009 Takk for svar Jeg husker ikke helt hva som skulle måles, det var mange kryss, men mulig hemoglobin var et av stoffene. Men man kan altså ha lav hemoglobin og normal/bra blodprosent? Får vel snart svar på prøvene, men er utålmodig og forvirra.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #4 Skrevet 19. mars 2009 Nei, man kan ikke ha lav hemoglobin og normal blodprosent - fordi hemoglobin og blodprosent er det samme. Man kan, som tidligere nevnt, ha lav ferritin (jernlager) og normal hemoglobin (blodprosent).
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Aha, ok Da utelukker jeg nesten den muligheten. Får vel vente og se hva legen sier
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #6 Skrevet 20. mars 2009 Verdiene var visst helt perfekte (målte mye rart, mineraler, vitaminer, senkning og tyrosin), med unntak av litt høyt kalium. Det kan kanskje skyldes pms (fikk mens dagen etter og har ganske uttalte pms-plager)? Legen sa det kunne skyldes feil ved prøvetaking også blant annet, det skal sjekkes igjen seinere.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2009 #7 Skrevet 20. mars 2009 Jeg har normal hemaglobin og lav ferretin. Det trenger ikke bety at lageret er i ferd meg å tømmes! Jeg har bare et naturlig lav ferretin. Så lenge HB'en er normal er det ikke grunn til å bekymre seg over jernlageret. I hvert fall gjør ikke min lege det, og mine verdier er ganske lave. Men skal jo sies at det tar tid fra jernlagrene er for lave, til det påvirker HB'en. Så det kan og som en sier være et tegn på at lageret er på vei til å bli for lavt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå