Gå til innhold

Privatpraktiserende psykolog

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Pga lang ventetid i kommunen har jeg bestemt meg for å gå til en privatpraktiserende psykolog. Vedkommende skal ha 600 kr i timen for dette. Mine spørsmål er da som følgende, er dette vanlig timespris hos private? hjelper det virkelig å gå til en psykolog? ( må man ikke egentlig gjøre jobben selv) ? har alltid ansett meg selv som veldig sterk men nå har jeg ett sinne som styrer meg mye, vil ha vekk dette sinne. Betyr det at jeg likevel er svak? Har noen her inne gått til psykolog som kan fortelle meg litt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet
Pga lang ventetid i kommunen har jeg bestemt meg for å gå til en privatpraktiserende psykolog. Vedkommende skal ha 600 kr i timen for dette. Mine spørsmål er da som følgende, er dette vanlig timespris hos private? hjelper det virkelig å gå til en psykolog? ( må man ikke egentlig gjøre jobben selv) ? har alltid ansett meg selv som veldig sterk men nå har jeg ett sinne som styrer meg mye, vil ha vekk dette sinne. Betyr det at jeg likevel er svak? Har noen her inne gått til psykolog som kan fortelle meg litt?

600 kr er en helt vanlig pris hos privatpraktiserende psykologer.

For veldig mange hjelper det å gå til psykolog. Det man må huske på er at en psykolog ikke kan vite hva du som klient sliter med uten at du selv forteller dette. Så lenge man er åpen med psykologen om det man ønsker å ha hjelp til, så har psykologen mulighet til å hjelpe deg.

Men ja, man må gjøre jobben selv. Psykologen vil f.eks. komme med tanker og ideer til hvordan ting kan løses, men det er du selv som må sette disse ideene i gang. Du er den aktive delen. Psykoloen blir på en måte en slags veileder. Psykologen vil også se din situasjon på en annen måte enn det du gjør, og han/hun vil kanskje derfor kunne komme med forslag til løsning som du selv ikke ser.

Har selv godt til psykolog i noen år, og synes at det hjelper for min problematikk. Først hadde jeg en innstilling som gikk på det at jeg overlot alt arbeidet til psykologen og forventet å få det bedre. Etter en stund så innså jeg at jeg selv måtte være aktiv og gjøre en innsats. Og det har virkelig gitt resultater. Mest av alt har jeg blitt veldig godt kjent med meg selv.

Lykke til!

Skrevet (endret)
Pga lang ventetid i kommunen har jeg bestemt meg for å gå til en privatpraktiserende psykolog. Vedkommende skal ha 600 kr i timen for dette.

1. Mine spørsmål er da som følgende, er dette vanlig timespris hos private?

2. hjelper det virkelig å gå til en psykolog? ( må man ikke egentlig gjøre jobben selv) ?

3. har alltid ansett meg selv som veldig sterk men nå har jeg ett sinne som styrer meg mye, vil ha vekk dette sinne. Betyr det at jeg likevel er svak?

4.Har noen her inne gått til psykolog som kan fortelle meg litt?

1. Ja, det er vanlig. Noen er dyrere også.

2. Ja, hvis du er motivert og ønsker endring. Psykologen tilbyr et sett friske, objektive øyne som kan hjelpe deg å se alternativer i en virkelighet som er blitt låst. Man får gjerne tunnelsyn når det gjelder egne problemer.

3. Nei, du er ikke svak. Du er sterk som tør.

4. Går til privatpraktiserende nå (750,- timen) i forbindelse med en trafikkulykke jeg var i nylig.

Hvis du vil jobbe med aggresjonsproblemet ditt anbefaler jeg deg å være åpen og ærlig. Vær også ærlig i forhold til relasjonen du får til psykologen din. Gi ham/henne tilbakemelding på hva du synes fungerer og ikke.

Edit: skriveleifer

Endret av stjernekyss
Gjest Gjest
Skrevet

Vil bare takke dere for svar, akkurat nå føler jeg meg som "en tikkende bombe" og jeg slipper ingen mennesker inn på meg, jeg er forbanna på alle. ( Når det er sagt vil jeg også få påpeke at jeg selvfølgelig klarer å styre meg og ikke er farlig for noen annen enn meg selv ) skal bli godt å få hjelp etter år med motgang.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg går til psykolog nå og betaler 600 kr for 50 min en gang i uka. Jeg var i den samme situasjonen som deg. Fikk rekvisisjon av legen min, men fant ut at jeg ikke kunne vente i mange måneder på å få time slik jeg fikk beskjed om at det var hos de fleste psykologene jeg ringte. Så jeg bestemte meg for å heller kontakte en privat. Jeg har nå gått dit i flere uker og det hjelper meg masse. Vi sitter og prater sammen og hun kommer med råd og veiledning. Det er riktig slik det blir sagt her. Du må gjøre jobben selv og det er veldig avgjørende å være helt ærlig ovenfor psykologen din. Og ikke minst ovenfor deg selv. For meg er det absolutt verdt pengene og jeg er glad jeg har funnet en som jeg har god kjemi med. Hun stiller opp på veldig mange måter som går utover jobben hennes også og jeg føler meg mye tryggere nå som jeg har henne og henvende meg til.. Lykke til!

Takk Mia, vet du om man kan trekke fra noe av beløpet på egenandelskort?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg går til psykolog pga angst og depresjon. Synes det fungerer greit men det er viktig at kjemien mellom deg og behandleren fungerer!

Jeg anbefaler å se på psykologen som en slags personlig trener, men på det mentale planet :)

Lykke til!

Skrevet
Takk Mia, vet du om man kan trekke fra noe av beløpet på egenandelskort?

Nei, desverre ikke.

Gjest Aloha
Skrevet
Nei, desverre ikke.

Men man kan skrive det av på skatten! Vet iallfall at det er en del som får det gjennom. Da ber du om en felleskvittering fra psykologen din ved årets slutt, så kan du slippe å skatte av dette beløpet.

Skrevet
Men man kan skrive det av på skatten! Vet iallfall at det er en del som får det gjennom. Da ber du om en felleskvittering fra psykologen din ved årets slutt, så kan du slippe å skatte av dette beløpet.

Bra tips ;)

Kan man gjøre det selv om det er forsikringsselskapet som betaler? Eller.. det blir kanskje litt rart? :klø:

Gjest Aloha
Skrevet

Ja da blir det nok litt rart... det er vel en ordning som er ment for de som har store utlegg til psykolog selv. Det har man jo ikke hvis det er forsikringsselskapet som dekker timene.

Skrevet
Ja da blir det nok litt rart... det er vel en ordning som er ment for de som har store utlegg til psykolog selv. Det har man jo ikke hvis det er forsikringsselskapet som dekker timene.

Godt poeng! Fint at det finnes noen som kan tenke for meg ;)

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Når jeg gikk til psykolog trengte jeg ikke å gjøre noen "jobb". Likevel forandret jeg meg utrolig den perioden. For min del handlet det vel mest om å få fortelle ting jeg aldri hadde satt ord på tidligere. Jeg valgte privat pga dårlig kjemi med den kommunale jeg fikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...