Gå til innhold

masete hjelpeorganisasjoner

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_siv_*
Skrevet

Jeg blir så sint! Var en liten tur i byen i går ettermiddag, og så at redd barna hadde en stand. Jeg prøvde å gå litt utenom, men ble selvfølgelig stoppa av en av de som stod på standen. Han begynte et langt foredrag og redd barnas arbeid osv, og til slutt det uunngåelige om jeg ville støtte arbeidet. Det var ikke snakk om mer enn 225 kroner i måneden, noe de aller fleste har råd til å gi bort. Han kom med flere eksempler hvor man skulle se for seg egne daglige innkjøp, og veie disse opp mot barna som skulle hjelpes! Selvsagt er jeg ikke imot å hjelpe mennesker som er dårlig stilt. Jeg liker imidlertid å sjekke opp litt mer før jeg gir penger. Man hører jo stadig om hjelpeorganisasjoner hvor pengene ikke kommer frem. Når jeg prøvde å si at jeg ville tenke på det sa han: hva er det å tenke på? meld deg på nå osvosv, Jeg prøvde å si at jeg var skeptisk til om pengene kom frem, men der forsikra meg han om at de kom frem.

Det endte med at jeg kom meg vekk, og følte meg som et helt forferdelig egoistisk menneske som ikke ville gi 200kroner i måneden til barn som lider. Som sagt er jeg ikke et slikt egoistisk menneske, jeg gir f.eks. penger rett som det er til frelsesarmeen da dette er en organisasjon jeg stoler på, og da de ikke maser! Er det noen som har noen synspunkter på dette? Er det bare jeg som blir irritert av å møte masete hjelpeorganisasjoner som nærmest presser deg til å gi? Og hvor man går med superdårlig samvittighet resten av dagen da man velger å ikke støtte de?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Og det verste er at FØR, da det ikke var vanlig at de var så aggressive, var jeg mye flinkere til å gi. Nå har jeg gått mer i forsvarsposisjon, og det er lenge siden jeg har gitt til en hjelpeorganisasjon, pga den negative bismaken som innsamlingstaktikken deres har gitt meg.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Enig. Jeg gir gjerne til organisasjoner, men ikke via en "selger" (da jeg vet at denne "selgeren" da stikker av med en god del av pengene).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gir ikke til folk som holder på slik. Slike "selgere" som er direkte aggressive, og spiller på dårlig samvittighet. Jeg blir så forbannet. Jeg prøver også å gå rundt, men de følger jo etter, og selv om man rister på hodet så durer de i vei likevel.

Norsk Folkehjelp ringte meg flere ganger daglig i over fjorten dager. Selv om jeg har reservert meg mot å bli oppringt fra veldidige organisasjoner. De får ikke en krone fra meg etter den oppførselen.

Jeg husker en gang, i mine yngre og mer naive dager, da jeg kjøpte en rose fra en eller annen veldedig organisasjon. Da jeg dro opp lommeboken, så jo damen at jeg hadde mer penger enn bare de 25 kronene. Da tok hun tak i armen min, og sa at jeg hadde jo råd til å kjøpe mer enn en rose, jeg måtte kjøpe flere, og tenk på barna, osv. Hun holdt skikkelig fast og prøvde å hindre meg i å gå. De får aldri et eneste øre fra meg, det er sikkert. Og nå tar jeg aldri opp lommeboken når noen vil tigge fra meg.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, har selv negative erfaringer med Redd Barna (ble meldt på som fadder selv om han "selgeren" så ettertrykkelig påstod at de ville gi meg tid til å tenke på det ved først å sende meg et brev med et tilbud der jeg kunne velge om jeg ville bli fadder eller ikke), noe som dessverre har ført til at jeg assosierer organisasjonen med svindel og mas i stedet for det de faktisk jobber med. Jeg mener at slike innpåslite "selgere" ødelegger mer for organisasjonen sin enn de bidrar til å skape støttemedlemmer, og det er synd at de ikke ser det selv. Skal man øke folks bidrag må man øke givergleden og mas og press om å støtte organisasjonen fører bare til det stikk motsatte. Jeg er heller ingen egoistisk person, støtter mange frivillige organisasjoner, men jeg foretrekker å støtte de som verver medlemmer på ærlig vis og som ikke bruker skitne metoder og spiller på folks dårlige samvittighet.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Jeg blir så sint! Var en liten tur i byen i går ettermiddag, og så at redd barna hadde en stand. Jeg prøvde å gå litt utenom, men ble selvfølgelig stoppa av en av de som stod på standen. Han begynte et langt foredrag og redd barnas arbeid osv, og til slutt det uunngåelige om jeg ville støtte arbeidet. Det var ikke snakk om mer enn 225 kroner i måneden, noe de aller fleste har råd til å gi bort. Han kom med flere eksempler hvor man skulle se for seg egne daglige innkjøp, og veie disse opp mot barna som skulle hjelpes! Selvsagt er jeg ikke imot å hjelpe mennesker som er dårlig stilt. Jeg liker imidlertid å sjekke opp litt mer før jeg gir penger. Man hører jo stadig om hjelpeorganisasjoner hvor pengene ikke kommer frem. Når jeg prøvde å si at jeg ville tenke på det sa han: hva er det å tenke på? meld deg på nå osvosv, Jeg prøvde å si at jeg var skeptisk til om pengene kom frem, men der forsikra meg han om at de kom frem.

Det endte med at jeg kom meg vekk, og følte meg som et helt forferdelig egoistisk menneske som ikke ville gi 200kroner i måneden til barn som lider. Som sagt er jeg ikke et slikt egoistisk menneske, jeg gir f.eks. penger rett som det er til frelsesarmeen da dette er en organisasjon jeg stoler på, og da de ikke maser! Er det noen som har noen synspunkter på dette? Er det bare jeg som blir irritert av å møte masete hjelpeorganisasjoner som nærmest presser deg til å gi? Og hvor man går med superdårlig samvittighet resten av dagen da man velger å ikke støtte de?

Jeg har også hatt negative erfaringer med Redd barna. De hadde stand ved inngangen til en matbutikk, jeg skulle inn og avslo høflig, men selgeren begynte å gå etter meg mens han argumenterte. Da jeg skulle ut igjen var det samme regla, og jeg kom meg jo ikke forbi med en gang ettersom han sperret hele utgangen.

Akkurat som deg stoler jeg også på frelsesarmen, har fadderbarn der og opplever dette som en organisasjon som ikke maser. Frelsesarmen har også rykte på seg for å la mye av pengene komme fram dit de skal, man blir ikke akkurat rik av å være ansatt der, i motsetning til enkelte andre organisasjoner hvor mye går tapt på veien. Tror det var Røde kors hvor det ble avdekket for en god stund siden at lederne får lønn i millionklassen, jeg vil hvertfall ikke sponse slikt...

Skrevet

En jeg kjenner skulle muligens arbeide for Redd Barna en sommer. Da fikk han en slik bonus hvis han rekrutterte 25 stk, fikk han 6000 ekstra i lønn den måneden. Det vil si mer enn beløpet disse 25 betaler første gangen, så hvor mye av pengene kommer frem?

Så da undrer det meg om disse folkene er interessert i å hjelpe, eller vil ha en bonus..

Og argumentene deres holder virkelig ikke mål.

Gjest Miley
Skrevet

Jeg støtter sos barnebyer og når Redd Barna eller lignende kommer masende etter meg bruker jeg bare si at jeg har valgt å støtte sos barnebyer. Da gir de seg med en gang.

Skrevet

Faktisk går 94 % av Redd Barnas inntekter til hjelp, de resterende 6 % går til administrasjon, og lønningene kommer for det meste fra norad. Dessuten er det ikke Redd Barna som ansetter disse menneskene, de blir ansatt gjennom firmaer som er rekruttert av Redd Barna for å verve nye medlemmer. Bare så dere ikke får et dårlig inntrykk av RB, for det er faktisk ikke de som ansetter disse masete menneskene.

Gjest Gjest
Skrevet
Faktisk går 94 % av Redd Barnas inntekter til hjelp, de resterende 6 % går til administrasjon, og lønningene kommer for det meste fra norad. Dessuten er det ikke Redd Barna som ansetter disse menneskene, de blir ansatt gjennom firmaer som er rekruttert av Redd Barna for å verve nye medlemmer. Bare så dere ikke får et dårlig inntrykk av RB, for det er faktisk ikke de som ansetter disse masete menneskene.

Nei, men det er Redd Barna som ansetter firmaene som ansetter disse menneskene. De MÅ ikke bruke firmaer hvis ansatte er innpåslitne drittsekker som spiller på at folk skal få dårlig samvittighet.

Skrevet

Jeg gikk akkurat forbi en av disse "selgerne" til Redd barna i byen og fikk da en lang regle om hvor bra dette var. Hun sa at 85% av pengene kom frem til de som trengte de. Er ikke det riktig? Rart hvis hun sier et lavere tall enn det som er virkelig.

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet

Åh gud, jeg er også så MØKK lei av alle disse veldedighetsidiotene! Har blitt et prinsipp for meg nå å bare gi til de som ikke står på gata/butikken og maser.

Jeg synes det er så nedverdigende ovenfor de barna de faktisk skal hjelpe, at de driver på denne måten. At de maser på folk i rike Norge og bare pøser ut med elendige setninger som "tenk på de stakkars barna...!". Ja jeg tenker mye på de stakkars barna som blir representert av slike idioter! Det er jo mange som mener at slike veldedighetsorganisasjoner gjør vondt mye verre for mange land, siden det bare ender opp med at vi går rundt og assosierer Afrika med sultne, stakkars små barn som ikke greier seg uten den innpåslitne norske selgeren. Jeg foretrekker organisasjoner som greier å gi et realistisk bilde av verden, og ikke bare prøver å appelere til vår dårlige samvittighet ved å viser oss sultne barn i histen og pisten.

Jeg gir til noen organisasjoner altså, men dette er organisasjoner som foretrekker å bruke sin tid på å informere mennesker om situasjonene i forskjellige steder, og som forteller om prosjektene sine og gjerne involverer ressursterke mennesker fra det landet det er snakk om å søtte et prosjekt i. For sånne "vi rike nordmenn kan fint hjelpe de stakkars søte barna i Afrika"-holdninger som Redd Barna har gjør meg bare KVALM! Jeg har selv vært og besøkt et prosjekt i et land i Afrika, og hvis disse barna, som har fått utrolig mye hjelp via dette prosjektet, hadde sett hvordan Redd Barna f.eks hadde brukt bilder av "stakkars barn" i sine kampanjer tror jeg de hadde blitt direkte såret.

Snakk om å tråkke på stoltheten til et helt folk!

En annen ting som irriterer meg er butikker som lar disse veldedighetsidiotene stå ved kassaområdet. Var senest i dag innom Kiwi der det sto en Redd Barna-fyr. Hadde han stått der da jeg var på vei inn i butikken hadde jeg antakeligvis latt vær å handle der. La meg handle brødskivene mine i fred uten å få pådyttet denne umoralske dårlige samvittigheten takk!

Skrevet

Jeg er så lei av all denne tiggingen som foregår både på gata og over telefon. Oppsøkende tigging og salg burde vært forbudt. Annonsér så kan folk kjøpe og gi selv uten det helvetes maset. Det er krenking av privatlivets fred, det der.

Skrevet
Jeg er så lei av all denne tiggingen som foregår både på gata og over telefon. Oppsøkende tigging og salg burde vært forbudt. Annonsér så kan folk kjøpe og gi selv uten det helvetes maset. Det er krenking av privatlivets fred, det der.

Helt enig! Hvis jeg vil gi penger til en hjelpeorganisasjon så vil jeg selv velge hvilken. Uten alt maset.

Skrevet

En gang skal jeg spørre hvor mange fadderbarn de selv har.

Dvs 'tenker DU på de stakkars barna?'

Så jeg må si meg helt enig - veldedighet skulle ikke være det samme som å selge mobilabonnomenter på gata, det skulle ikke drives på samme måten.

Gjest gvskh
Skrevet
Jeg har også hatt negative erfaringer med Redd barna. De hadde stand ved inngangen til en matbutikk, jeg skulle inn og avslo høflig, men selgeren begynte å gå etter meg mens han argumenterte. Da jeg skulle ut igjen var det samme regla, og jeg kom meg jo ikke forbi med en gang ettersom han sperret hele utgangen.

Akkurat som deg stoler jeg også på frelsesarmen, har fadderbarn der og opplever dette som en organisasjon som ikke maser. Frelsesarmen har også rykte på seg for å la mye av pengene komme fram dit de skal, man blir ikke akkurat rik av å være ansatt der, i motsetning til enkelte andre organisasjoner hvor mye går tapt på veien. Tror det var Røde kors hvor det ble avdekket for en god stund siden at lederne får lønn i millionklassen, jeg vil hvertfall ikke sponse slikt...

jeg kan avkrefte at lederne får lønn i millionklassen.

når det er sagt, så har jeg selv jobbet i en humanitær organisasjon, og støtter ikke gatesalg på denne måten som metode.

jeg forstår godt at dette bringer inn viktige midler inn . som igjen blir brukt på en god måte - men jeg synes ikke det heldig for et omdømme til noen organisasjoner at man har det som ofte er arrogante 20-åringer på stand som nærmest fotfølger en....

jeg har blitt giver i en org på denne måten,men denne selgeren var veldig hyggelig og jeg støttet tankegangen fra før av(mikrofinans).

så tilogmed jeg som selv har jobbet og vært frivillig i hum.org støtter ikke en aggressiv salgsmetode.

selv om pengene er viktige, handler det jo også mye om å skape seg et godt omdømme......

Skrevet
selv om pengene er viktige, handler det jo også mye om å skape seg et godt omdømme......

Nettopp. Det er dette de ødelegger ved å drive på slik. Det er lite gunstig for en organisasjon, humanitær eller ikke, å bli assosiert med masete og slu selgere. På tide noen finner en mer konstruktiv måte å verve medlemmer på.

Gjest Emera
Skrevet

Sånne ververe er forferdelig slitsomme! Her i byen står de tett så det er ikke mulig å komme utenom. En på hver side av gaten og en i midten, eller en i hver gate i et kryss. Eller de sperrer inngangen til butikker. Klarer man å snike seg forbi roper de gjerne etter en.

Jeg inngår aldri avtaler på gaten uansett, jeg velger andre måter å gi på. Men det må jo "lønne seg" å ha ververe ansatt, for ellers ville de vel ikke brukt slike?

Sånn generelt er dette problemet verst om sommeren. Da er det alt mulig. Alt som kan krype og gå av humanitære organisasjoner, omega 3-selgere, treningssentere, kredittkortselgere, strømleverandører og en horde tiggere og roseselgere...

Skrevet

Jeg er helt enig i at mange av dem som arbeider for hjelpeorganisasjoner er for pågående. Selv går jeg bare rett forbi dem, uten dårlig samvittighet.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Enig. Jeg gir gjerne til organisasjoner, men ikke via en "selger" (da jeg vet at denne "selgeren" da stikker av med en god del av pengene).

Nuvel, den betales jo til stor grad av organisasjonen uansett, men med tanke på at man bør gjøre det mindre LØNNSOMT å drive med slik markedsføring. Jeg kjøper av prinsipp aldri noe i slike settinger, nettopp fordi det er kundene som sier ja som faktisk gjør at de står der.

Jeg synes det er fascinerende at det ofte er strengere regler for oppsøkende kjøp og salg på et kjøpesenter enn ute på offentlige områder. Direkte forsøpling av det offentlige rom føles det som, det seg være mobilselgere, tiggere eller hjelpeorganisasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...