Gå til innhold

Surdeig


monkeyhub

Anbefalte innlegg

Noen som kan gi meg starthjelp til å begynne å lage brød av surdeig?

Hørte at en kan ha surdeig liggende i flere år og bruke av til all gjærbakst..stemmer dette?

Hvordan smaker det, og er det noe helsegevinst ved å spise surdeigsbrød vs vanlig hjemmelaget brød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ellen_*
Noen som kan gi meg starthjelp til å begynne å lage brød av surdeig?

Hørte at en kan ha surdeig liggende i flere år og bruke av til all gjærbakst..stemmer dette?

Hvordan smaker det, og er det noe helsegevinst ved å spise surdeigsbrød vs vanlig hjemmelaget brød?

For å begynne trenger du en "surdeigskultur", en deig med spesielt... erm.. bakterieinnhold? Høres ekkelt ut, men... Slik er det jo egentlig med all mat. "Poenget" med surdeig er at en liten bit av gammel deig skal leve videre i den nylagde deigen. Slik kan du holde det gående lenge... Har ikke prøvd det selv, men en onkel av meg drev med dette i noen år.

Åpent bakeri har en fin beskrivelse på fremgangsmåte etc. i den blå brødboken de ga ut for noen år siden. Dessverre har ikke nettsiden deres særlig mye innhold, men det er ihvertfall kontaktadresse der om du vil bestille boken:

http://apentbakeri.no/

Utover det, sjekk denne bloggen: http://surdeig.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom bloggen og leste litt. Må si det virker som en del arbeid å lage surdeig!

Huff...veit ikkje om eg orker starte med et så omfattende prosjekt :sukk:

Vet du noe om det er noen helsemessige gevinster ved å bake med surdeig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Var innom bloggen og leste litt. Må si det virker som en del arbeid å lage surdeig!

Huff...veit ikkje om eg orker starte med et så omfattende prosjekt :sukk:

Vet du noe om det er noen helsemessige gevinster ved å bake med surdeig??

Har virkelig ikke peiling... baker endel brød, men har aldri prøvd meg på surdeig.

Men se om du får tak i Åpent Bakeri-boka (den blå). Den har to sider om surdeigsbrød, med oppskrift. For omfattende å skrive alt her, men et av hovedpoengene er at det er selve surdeigen som hever brødet. Du trenger altså ikke gjær. I tillegg skal det bare litt hvetemel i, resten er sammalte melsorter og rug. Somme vil hevde at det er en helsegevinst å kutte ned på gjær og hvetemel (to ting som ofte fjernes fra ulike matintoleranse- og kostomleggings-dietter). Men dette kan jeg ikke nok om. Oppsøk ekspertise, eller søk litt å nettsiden http://www.matoghelse.no/ og se om du kommer over nyttig/interessant info der.

beklager at jeg ikke kan bidra med mer enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danskene baker nok mer med surdeig enn det vi gjør, og her er en fremgangsmåte.

Hvis du søker på "surdej" så får du opp ganske mye.

Lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...