Gå til innhold

Et mysterium


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Nå skjønner jeg ingenting. Jeg slo opp i den nettbaserte ordboken: "et mysterium" og fikk til svar at det finnes ikke. Heller ikke "et mysterie".

Hva heter det da, da?

Skulle egentlig finne ut hva det heter på engelsk, men ville finne det norske ordet først.

Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du bokmålsordboka til UIO? i så fall funker det fint hvis du slår opp på "mysterium" i stedet for "et mysterium". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du bokmålsordboka til UIO? i så fall funker det fint hvis du slår opp på "mysterium" i stedet for "et mysterium". :)

Ja, det er den jeg bruker. Men cluet er altså å søke uten artikkel....hm. Takk for tips!

Og da heter det "a mysterie" på engelsk? Noen som har en link til eng/norsk/norsk/eng ordbok på nettet, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Høres riktig ut, det... Et mysterium, flere mysterier.

Fra gresk μυστήριον (mystírion), en hemmelighet, en taushet (sistnevnte i betydning "et innviet medlem som ikke avslører hemmelighetene"). Men tror det har vært innom latinske språk før vi tok det i bruk her i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel "a mystery" på engelsk.

Jeg bruker ofte denne ordboken http://www.tritrans.net/

Takk for link!

Jeg visste jo at det var mystery når jeg fikk tenkt meg om, men det gikk litt i surr her et øyeblikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...