Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 Jeg glemte en pakke kalkunskinke og en yoghurt ute i stua i går kveld (begge deler er uåpnet), så det har ligget ute i nærmere 12 timer. La det i kjøleskapet nå. Går det fint å spise? Håper det, er fattig student...
Aurela Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 Tror ikke jeg hadde spist noen av delene, hvertfall ikke youhurten..
Tanna Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 lol - bruk nesen din!! Det som er er det at når maten har ligget fremme så øker bakterieproduksjonen i både skinken og yoghurten - dette reduserer holdbarheten, men det betyr ikke at den umiddelbart er uspiselig! Dersom du ikke regner med å spise opp skinken i løpet av et par dager ville jeg kanskje vurdert å fryse den porsjonsvis og ta frem på morgenen om du vet du skal bruke den samme dagen. Yoghurten kan man desverre ikke fryse - er den gått så er den gått. Smak deg og lukt deg frem! Dårlig smak og lukt er et tegn på at det er noe mat som ikke du har så godt av å få i deg.
Markjordbær Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 jeg klarte å sette en åpnet boks med bønnepostei i skapet i går, i stedet for i kjøleskapet. Undret meg over hvor den var blitt av da jeg skulle lage frokost i dag... Men jeg spiste den likevel. Den lå i en lufttett pose. Men jeg regner vel med at jeg kanskje kaster den før jeg ville kastet den om den hadde vært i kjøleskap det siste døgnet. Åpnet den i går, så jeg kommer nok til å spise av den de neste par dagene. Men lukter og inspiserer den først, riktignok.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #7 Skrevet 18. mars 2009 Hvis du ikke er gravid eller har sterkt nedsatt immunforsvar risikerer du egentlig ikke så veldig mye ved å spise maten. Jeg ville kanskje vært skeptisk til skinka, det er andre bakterier man risikerer i verste fall på den enn yoghurten (som såvidt jeg vet er litt naturlig "konservert" ved syrningsbakteriene).
Gjest Bond Skrevet 18. mars 2009 #8 Skrevet 18. mars 2009 Jeg hadde nok spist det hvis det hadde luktet greit.
angeleyes Skrevet 18. mars 2009 #9 Skrevet 18. mars 2009 Jeg hadde inspistert det og luktet på det, men hvis jeg synes det virket greit hadde jeg nok spist det. Hadde ikke ventet så mange dagene før jeg kastet det eller spiste det opp da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå