breathless* Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 (endret) Jeg hadde tenkt å begynne på pillen så jeg slipper å tenke på graviditet og slikt. jeg har kjæreste og vi bruker kondom til vanlig. Men etter jeg var hos legen, begynte jeg å tvile litt, og om jeg i det hele tatt skulle begynne på pillen. Har hørt om så masse bivirkninger som også er varige. Hva tenker dere om p-piller? Er det nødvendig? Angrer dere? Som følge av at jeg har slitt med depresjoner og har kraftig PMS fikk jeg resept på Yasminelle. Men jeg har hørt så mye tvilsomt om denne pillen, og er blitt veldig usikker på om jeg skal gidde å begynne på pillen i det hele tatt. Er det noen som har noen erfaringer med dette merket? Må legge til at jeg er veldig vinglete, men jeg er så redd for at det skal skje noe ille. Endret 17. mars 2009 av breathless*
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Jeg har brukt p-piller i over 10 år. Jeg har brukt både Yasmin og Trionetta, og har sluttet på pillen to ganger. Bivirkninger har jeg aldri hatt. Jeg har aldri merket hverken vektoppgang eller vektnedgang som følge av start/slutt. Det eneste jeg har merket er at huden min er bedre når jeg er på pillen enn av. Jeg har også oftere og sterkere smerter da jeg er på pillen. Syklusen kommer inn i vanlig rytme med en gang jeg slutter. Leger anbefaler faktisk p-piller, da positive effekter som redusert kreftrisiko overstiger negative effekter. Tar man p-piller helt korrekt er det også det sikreste og enkleste prevansjonsmidlet man kan bruke. Jeg synes også at den store fordelen med pillen er at jeg kun har menstruasjon 4-5 ganger i året. Min mening er at bivirkninger er oppskrytt. Mange jenter begynner på pillen i en periode der det er vanlig å legge på seg noen kilo, og skylder på pillen. Mange jenter begynner på pillen i det de får seg kjæreste, og skylder på pillen da sexlysten naturlig avtar noe etterhvert som månedene går. Yasminelle har jeg aldri hørt om.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Jeg har kun brukt Trinordynol/Trionetta. Den er nå tatt av markedet, enten pga at den var for farlig, eller for at det var andre merker som det lønnet seg mer for produsentene å selge. Det kommer alt an på hvem du spør Jeg har trolig fått skader av de. Ble satt på de som svært ung (tidlig i tenårene), noe som gjorde det verre enn det trolig hadde vært om jeg var 30 +. Hadde kviser på hele kroppen når jeg gikk på de, men ikke i ansiket. Heldigvis, for her snakker vi byller. De gikk over ganske raskt når jeg sluttet, arrene er også i ferd med å forsvinne. Gikk mye opp i vekt (rundet 40 i BMI). Mesteparten av det var heldigvis lett å få an når jeg sluttet. Men jeg ligger fortsatt på rundt 27 BMI. For mye etter min bygning og helse. Men siden jeg har vært så kraftig overvektig vil det være vanskeligere for meg å nå, og holde, en sunn vekt. Umulig er det heldigvis ikke. En annen ting som trolig har med både vekten og hormoner å gjøre er at bekkenet mitt er "løsere" enn det skal være. Har snakket endel med kiropraktoren min, og han sier det er endel ting som antyder at hormonprevensjon mens kroppen fortsatt utvikles (altså et godt stykke opp i 20 årene) kan påvirke bekkenet negativt. Man får en form for bekkenløsning, pga at hormonene "lurer" kroppen til å tro den er gravid. Dette fører igjen til tildels store ryggplager. Psyken min er så som så. Jeg hadde en svært vanskelig periode når jeg ble satt på de, så det er vanskelig å si hva som kom først og m ting ble forverret av pillene. Jeg var ike klar over at de kunne forverre det, så jeg var ikke obs på det. Men jeg merket bedring omtrent fra første uke når jeg sluttet. Men etter flere år med psyksike plager har dette selvsagt påvirket meg sosialt og fått ringvirkninger på psyken. (ja, jeg var dum som et brød som ikke tenkte lengre selv og sluttet før. Mitt eneste forsvar er at jeg ble satt på når jeg var ung, og når jeg voks til og burde vært i stand til å tenke mer selv var jeg for nedkjørt av bivirkningene. Ingen i helsevesenet nevnte noe). Ser ut som dette er i ferd med å bedre seg nå Når det gjelder fertiliteten så gikk jeg ca 2 år etter pilleslutt før jeg fikk mens igjen. Skremmende med tanke på at jeg var svært regelmessig før jeg startet på de. Er bare glad jeg ikke sluttet for å bli gravid. Fordelen med de var at jeg hadde omtrent ikke menssmerter, og kunne forskyve mensen med inntil 10 dager. Brukte de aldri som prevensjon, og hadde trolig vært for paranoid til å stole på de (sex på lørdag, glemme pille eller løs mage søndag = en litt vel stor fare for graviditet. Da vil jeg heller ha noe som jeg føler jeg kan kontrollere noe bedre.) Jeg er nok et skrekkeksempel, men neppe direkte skjelden. Jeg begynner iverfall aldri igjen. Har ingen ønske om barn, men bruker kondom kombinert med FAM enn så lenge. Neste steg jeg vurderer er sterilisering. Sliter med PMS selv, men holder det i sjakk med endret kosthold rett før mens (lite sukker, koffein, melkeprodukter, salt og stekt mat) og i perioder johannesurt. Det er til å lee med i forhold til alternativet. Husker ikke om pillene endret PMS mønsteret mitt, om jeg i det hele tatt hadde noe da.
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Hei, jeg har gått på p-piller sammenhengende i 7 år. Først Trionetta, så Yasminelle. Yasminelle føltes mer naturlig, da det er mye mindre hormoner i denne. Merket ikke noe til bivirkninger, kanskje litt mer vann i kroppen, og la på meg noen kilo. Mer kviser når jeg gikk på pillen, huden ble bedre da jeg sluttet. Jeg sluttet på p-pillen for et år siden, fikk mensen rett etter at jeg sluttet, men mistet den i oktober. Så nå har jeg gått nesten et halvt år uten. Jeg tror det er p-pillene sin skyld, og at kroppen ikke helt har komt i gjenge igjen etter så mange år på pillen. Det er i alle fall det jeg håper på, for jeg vil gjerne ha barn nå. Er livredd for at jeg aldri kan få barn, skal til spesialist snart. Hvis jeg var deg, ville jeg tenkt meg nøye om før jeg begynte på pillen. Dersom du vil ha barn en gang, kan du ikke regne med å bli gravid med en gang du slutter (selv om jeg har noen venninner som ble det)
breathless* Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2009 Har ingen ønske om barn, men bruker kondom kombinert med FAM enn så lenge. Neste steg jeg vurderer er sterilisering. Hva er FAM? Angrer dere på at dere begynte? Kjæresten min er veldig ansvarlig, og bruker alltid kondom, og derfor er jeg veldig i tvil om jeg skal gidde å begynne. Nå vet jo ikke jeg hva han tenker om dette, men uansett er det jo ikke han som bestemmer!
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 Hva er FAM? Angrer dere på at dere begynte? Kjæresten min er veldig ansvarlig, og bruker alltid kondom, og derfor er jeg veldig i tvil om jeg skal gidde å begynne. Nå vet jo ikke jeg hva han tenker om dette, men uansett er det jo ikke han som bestemmer! FAM er veldig enkelt forklart å følge med på kroppens signaler for å merke eggløsning. I hovedsak utflod, tempratur, og EL tester (kjøper billigstrips, de på apoteket er svindyre). www.ovusoft.com www.fertilityfriend.com www.pernille.info Greie steder å starte. Har brukt det både alene (altså: sex på "grønn dag", ingen kondom. "røde dager" med kondom), og som kombinasjon (kun sex på grønne dager, med kondom). Det har variert etter hvordan helsen min har vært. Om jeg angrer? Vel. Jeg orker ikke bruke krefter på det, det har så lett for å skli over i bitterhet. Men jeg hadde neppe gjordt det igjen for å si det slik.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå