Gå til innhold

Treg mage og mye luft i magen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lenge slitt mye med mye luft i magen og veldig treg mage. Det tar gjerne 2-3 dager mellom hver gang jeg er på do, det er smertefullt og veldig irriterende å gå rundt og føle seg "tung" pga at avføringen ikke kommer ut som den skal...

Jeg har konkludert med at det antagelig er noe jeg spiser, eller ikke spiser, som er årsak til dette. Hva i kostholdet er det som forårsaker tung/treg mage og mye luft?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kan være både det ene og det andre - for mye fiber og for lite fiber, f eks. Luft av matvarer du ikke tåler så bra, eller løk, kål, hvete, sukker, brus/øl kanskje? Tenk gjennom kostholdet og ta kanskje en tur til legen for å diskutere problemet, hvis det er sånn at du plages.

Skrevet
Jeg har lenge slitt mye med mye luft i magen og veldig treg mage. Det tar gjerne 2-3 dager mellom hver gang jeg er på do, det er smertefullt og veldig irriterende å gå rundt og føle seg "tung" pga at avføringen ikke kommer ut som den skal...

Jeg har konkludert med at det antagelig er noe jeg spiser, eller ikke spiser, som er årsak til dette. Hva i kostholdet er det som forårsaker tung/treg mage og mye luft?

Ville prøvd meg litt frem om jeg var deg.

Prøv en uke med litt mindre fiberrik mat, en uke med mer fiberrik mat, om det ikke fungerer kan du teste ut om du reagerer litt på mel, melk og sukker. Kutte de ut i perioder hver for seg kanskje. Anbefaler det å drikke litt biola, fungerer bra for min mage ihvertfall. Om ingen av disse forsøkene dine fungerer så anbefaler jeg deg også en tur til lege..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har slitt med det samme i mange år.

Luften henger sikkert sammen med at magen ikke fungerer, og luften ikke kommer ut når du er på toalettet.

Selv fungerer magen min mye bedre hvis jeg kutter ned på sukker, hvitt mel og melk (ikke melk i mat osv, men ren kald melk). Dessuten, uansett hvor mye salat osv jeg spiser, er magen like treg. Svisker derimot, får fart må magen, men da får jeg problemer med luft, antagelig pga mye sukker. Spiser jeg en god posjon godteri på lørdagskvelden , er det også krig i magen dagen etter.

En eller to fibertabletter ( det er naturlig kostfiber) om kvelden sammen med et stort glass vann, hjelper meg veldig. Samt å kutte ned på sukker, hvitt mel og melk.

Det er også veldig viktig å drikke mye. Spiser du dessuten vedig lite fett, tror jeg også du mangler "litt smøring".

Jeg har selv nevnt dette for lege og ernæringsfysiolog, uten å få noe særlig hjelp.

Håper dette kan hjelpe deg!

Skrevet

spis ofte! og lite. helst 5 ganger om dagen. og kom inn i en god døgnrytme og spis frokost. dette er viktig. drikk vann og unn deg heller litt ekstra godt i helgene. spis frukt, grønnsaker, fisk en dag i uka, og fiber i feks kornblandinger. når du er inne i en god rytme så er det godt=) tro du meg du kommer til å måtte gå på do minst en gang om dagen=)

lykke til!

Skrevet

Drikke med kullsyre kan gi veldig oppblåst og treg mage...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...