Gå til innhold

Soleksem

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Nå nermer våren og sommeren seg, og noe jeg gleder meg til er å gå ut i sola. De siste to-tre årene har jeg slitt med kraftig soleksem. Alltid tålt solen veldig bra før, selv om jeg ikke har noen mørk hudtype. I år vil jeg være forberedt og helst forhindre soleksem, så er det noen som har klart å unngått dette?

Hva hjelper for å ikke få det? Veit at jeg må bruke høy solfaktor, osv. men jeg vil jo også bli brun i sommer ;p

Noen tips om hva jeg kan gjøre for å bli forberedt? Hjelper det å ta solarium gjevnlig i forkant osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Sliter med det samme som deg! Soleksemen min kommer typisk etter noen dager med fint vær og mye soling. Blir ikke bedre av solkrem m høy faktor desverre, har prøvd alt de kan tilby på apotek. Noen merker er bedre enn andre, spesielt cliniderm har vært bra. Smører som regel på det eg har av remedier, både anti-klø krem, hydrokortison, aloe vera og solfaktor...

Har hørt det kan hjelpe å ta vitaminer, tran og spise gulerøtter. Har aldri klar å gjennomføre dette om sommeren, og spesielt ikke på sydenturer.

Etter å ha googlet problemet så eg at oljefrie hudprodukter kunne hjelpe. Skal spørre etter slike solprodukter på apoteket til sommeren igjen.

Håper andre der ute har flere tips!!

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Hei!

Sliter med det samme som deg! Soleksemen min kommer typisk etter noen dager med fint vær og mye soling. Blir ikke bedre av solkrem m høy faktor desverre, har prøvd alt de kan tilby på apotek. Noen merker er bedre enn andre, spesielt cliniderm har vært bra. Smører som regel på det eg har av remedier, både anti-klø krem, hydrokortison, aloe vera og solfaktor...

Har hørt det kan hjelpe å ta vitaminer, tran og spise gulerøtter. Har aldri klar å gjennomføre dette om sommeren, og spesielt ikke på sydenturer.

Etter å ha googlet problemet så eg at oljefrie hudprodukter kunne hjelpe. Skal spørre etter slike solprodukter på apoteket til sommeren igjen.

Håper andre der ute har flere tips!!

ja, jeg har merket at oljete solkremer eller generelt kremer med olje forverrer tilstanden ;s

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan prøve å ta betakaroten noen uker før sol-og sommersesongen begynner. Det har fungert for meg.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Du kan prøve å ta betakaroten noen uker før sol-og sommersesongen begynner. Det har fungert for meg.

jA, jeg har tenkt litt på å prøve betakaroten. er det noen bivirkninger? f. eks at man legger på seg elns? ;p

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

og hva er forskjellen på betakarot i boks og i eske? Så at det fantes i boks også og der fikk man flere for pengene, så tenkte å kanskje bestille den?

Skrevet

Jeg har funnet en solkrem som hjelper meg med soleksem. Spessielt soleksemen som jeg får ved den første solinga på kroppen.

Det er PIZ BUIN sunallergi. Er en egen solkrem, så står sunallergi på flaska.

Gjest Gjest
Skrevet

Ingen bivirkninger så vidt jeg vet. Betakaroten er et forstadium til A-vitamin,og dette vitaminet skal man ikke ha for mye av.Men siden kroppen bare omdanner det du har behov for til A-vitamin og skiller ut resten,er det ikke skadelig å ta litt store doser. Anbefaler å kjøpe det som koster litt. Når det gjelder kosttilskudd får du det du betaler for,kapslene fra Solaray er bra!

Gjest Gjest_janne_*
Skrevet

Selv får jeg soleksem kun når jeg bruker ppiller, så når jeg skal på ferie så kutter jeg de ut.

Skrevet

Hei.

Når du kutter ut p-pillene dine,hvor lenge før du drar på f.eks en sydentur du kutter de ut? tenker om de ligger i systemet en stund?

Tror kanskje jeg har fått soleksem de siste årene pga de nye p-pillene.

Ellers har jeg hørt om en slags "solarium/sol" som hudleger anbefaler,noen som vet mer om dette? skal hjelpe mot vanlig eksem også,at det herder og gjør huden sterkere? Er selvsagt ikke vanlig solarium jeg snakker om nå..

Gjest Gjest_janne_*
Skrevet

Jeg kutter de ut et par uker før cirka, kanskje en måned før.

Det du snakker om hos hudleger kalles lysbehandling. Jeg tok det pga allergi (fikk slags kløe på huden), så det herdet huden min ja, jeg plages ikke med det lenger. :) Du går dit to til tre ganger i uken og står inni et slags kabinett med masse lysrør inni, i x antall sekunder (begynner med noen få, og øker for hver gang, det er hudlegen eller assistenten som stiller inn hvor mye du skal ha for hver gang).

Anbefales

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...