FireFairy Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Jeg kjøpte en mobil for et års tid tilbake, og det har vært bare tull med den siden sommeren. Da jeg for tredje gang gikk tilbake, sa jeg at jeg ville heve kjøpet og få pengene tilbake. Da fikk jeg til svar at de måtte ha den inne tre ganger for at jeg skulle kunne heve kjøpet, men da kunne jeg få pengene tilbake. Greit nok, de har jo ikke fått den til før heller, og jeg ville i alle fall ikke bruke en mobil som ikke funket. Nå har den vært inne til service siden slutten av januar. Jeg ringte etter tre uker og etterlyste den. Fikk svar om at jeg måtte ringe igjen hvis jeg ikke hørte noe i løpet av en uke. En uke gikk, og jeg ringte tilbake. De hadde ikke hørt noe, men sjekka opp litt og ringte tilbake til meg etter et par timer igjen. Da hadde de fått bekrefta reklamasjon, men måtte vente til de hadde fått det i posten. Jeg ringte de igjen i dag, og nå hadde de snakka med leverandør og pakken med ny tlf blir sendt i dag. Han beklaga at de hadde sagt det samme forrige uke også, men det var jo ikke mer han kunne gjøre med det. Er skikkelig irritert nå, og er møkk lei heile greia. Kan jeg kreve å få hevet kjøpet? Altså å få pengene tilbake? Jeg er ikke interessert i den tlf, for den har bare skaffa meg trøbbel og det å få en ny likedan mobil har jeg ikke lyst til. Kommer aldri til å handle der igjen, for jeg synes det har vært bare styr. Jeg synes at jeg burde fått pengene tilbake siden det var det de sa når jeg leverte inn tlf, men jeg har det ikke skriftlig, og jeg aner ikke navnet på han jeg snakket med. (regner med de kan finne ut av det ved å sjekke hvem som la inn servicen) Holder det?
Solbærsaft Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 Hei,du! Etter forbrukerkjøpsloven så har du rett på å heve kjøpet dersom du klager for samme feil tre ganger. Dvs at butikken du kjøpte telefonen i kan prøve å rette feilen to ganger, men den tredje gangen du klager for _samme_ feil, så kan du få pengene tilbake. Det er IKKE rett slik butikken sa her, hvor de mente at de har tre forsøk på å reparere telefonen. Må ha vært elkjøp det her? Har vært borti mye tull med de ang reklamasjon. Vil anbefale deg å skaffe en kopi av loven for å vise de som jobber i butikken. De kan være kranglete på det her. Jeg er usikker på om det er lov å ta utskrift fra lovdata.no, men det skal ikke være så altfor dyrt å kjøpe et særtrykk av en enkelt lov i en bokhandel. Følgende lover er aktuelle, alle i forbrukerkjøpsloven: §26 d: du har rett til å heve kjøpet dersom mangelen ikke skyldes en feil på din side (og det gjør det nok ikke når butikken har tatt inn varen til reparasjon). §29: når du kommer leverer varen i butikken og klager, kan butikken prøve å reparere varen (kalt avhjelp). §30: Ang gjennomføringen av avhjelpen. Her står det ordrett i andre ledd: "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig." Et tredje avhjelpsforsøk er i svæææært få tilfeller rimelig, og butikken kan derfor heller ikke kreve at de skal forsøke å reparere gjenstanden en tredje gang. §§31 og 32: Dersom ikke tingen blir reparert eller omlevert (butikken kan faktisk bestemme at de heller vil gi deg en ny vare fremfor å gi deg pengene tilbake - det har de rett til etter §29) så kan du kreve å få heve kjøpet. Kort oppsummert: Butikken har rett til å reparere gjenstanden intill 2 ganger for samme feil. Dersom du kommer innom en tredje gang med _samme_ feil, så har du rett på å få pengene tilbake dersom butikken ikke heller vil gi deg en ny, tilsvarende vare. Du bør _ikke_ godta at butikken forsøker å rette feilen en tredje gang. Dette gjør butikkene som regel kun fordi det er billigere å forsøke å rette feilen framfor å gi deg pengene tilbake eller ny vare. - Og det frister kanskje mest med pengene tilbake. Jeg hadde ikke hatt lyst på en helt lik mobil dersom den jeg hadde bare hadde feil... Loven finner du på lovdata.no, eller her! Stå på krava! =)
Solbærsaft Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 Og forresten.. Dette har ingenting med garantien på telefonen å gjøre. Dette heter reklamasjon. Reklamasjon er noe du har krav på etter loven. - to år på produkter som er ment å vare mer enn to år, eller fem år for produkter som er ment til å vare mer enn fem år. Reklamasjonsretten på mobiltelefoner er fem år, dette ble bestemt i høyesterett for et års tid siden. Garanti er noe en butikk kan gi deg som gir deg noe mer enn loven. Eksempelvis, så kan en butikk gi 10 års garanti for et kjøleskap. Dersom butikken velger å ikke gi noen garanti, så er det likevel reklamasjonsretten fra forbrukerkjøpsloven som gjelder. Jeg vil anbefale alle å sette seg inn i forbrukerkjøpsloven. Det er mange forretninger som enten av uvitenhet, eller med vilje, lurer sine kunder. Dette gjelder spesielt med tanke på reparasjon av telefoner, hvitevarer, multimedia... Ikke glem at dette gjelder for skader som ikke skyldes forbrukeren. Om du sliter ut skoene dine, så er dette din egen feil, men om skosålen går opp i liminga, så er det antagelig en reklamasjon.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #5 Skrevet 19. mars 2009 Hei,du! Etter forbrukerkjøpsloven så har du rett på å heve kjøpet dersom du klager for samme feil tre ganger. Dvs at butikken du kjøpte telefonen i kan prøve å rette feilen to ganger, men den tredje gangen du klager for _samme_ feil, så kan du få pengene tilbake. Det er IKKE rett slik butikken sa her, hvor de mente at de har tre forsøk på å reparere telefonen. Må ha vært elkjøp det her? Har vært borti mye tull med de ang reklamasjon. Vil anbefale deg å skaffe en kopi av loven for å vise de som jobber i butikken. De kan være kranglete på det her. Jeg er usikker på om det er lov å ta utskrift fra lovdata.no, men det skal ikke være så altfor dyrt å kjøpe et særtrykk av en enkelt lov i en bokhandel. Følgende lover er aktuelle, alle i forbrukerkjøpsloven: §26 d: du har rett til å heve kjøpet dersom mangelen ikke skyldes en feil på din side (og det gjør det nok ikke når butikken har tatt inn varen til reparasjon). §29: når du kommer leverer varen i butikken og klager, kan butikken prøve å reparere varen (kalt avhjelp). §30: Ang gjennomføringen av avhjelpen. Her står det ordrett i andre ledd: "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig." Et tredje avhjelpsforsøk er i svæææært få tilfeller rimelig, og butikken kan derfor heller ikke kreve at de skal forsøke å reparere gjenstanden en tredje gang. §§31 og 32: Dersom ikke tingen blir reparert eller omlevert (butikken kan faktisk bestemme at de heller vil gi deg en ny vare fremfor å gi deg pengene tilbake - det har de rett til etter §29) så kan du kreve å få heve kjøpet. Kort oppsummert: Butikken har rett til å reparere gjenstanden intill 2 ganger for samme feil. Dersom du kommer innom en tredje gang med _samme_ feil, så har du rett på å få pengene tilbake dersom butikken ikke heller vil gi deg en ny, tilsvarende vare. Du bør _ikke_ godta at butikken forsøker å rette feilen en tredje gang. Dette gjør butikkene som regel kun fordi det er billigere å forsøke å rette feilen framfor å gi deg pengene tilbake eller ny vare. - Og det frister kanskje mest med pengene tilbake. Jeg hadde ikke hatt lyst på en helt lik mobil dersom den jeg hadde bare hadde feil... Loven finner du på lovdata.no, eller her! Stå på krava! =) Hei! Jeg er imponert over hvor godt svar du ga! Skulle ønske forumet hadde en overvekt av slike som deg
FireFairy Skrevet 19. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. mars 2009 Hei! Jeg er imponert over hvor godt svar du ga! Skulle ønske forumet hadde en overvekt av slike som deg Helt enig! Tusen takk for meget godt svar! Da skal jeg kreve å få pengene tilbake heller, for jeg ønsker ikke samme mobil!! Hadde jeg visst det du sa nå, så hadde jeg aldri godtatt en tredje service heller. Men butikken sa at de bestandig gjorde det sånn, og jeg visste jo ikke. Det var ikke Elkjøp, det var Siba. Har faktisk aldri hatt problem med Elkjøp, men nå har jeg ikke hatt noe særlig behov for reklamasjon der heller. Jeg mente reklamasjon ja, sa bare feil Igjen, tusen takk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå