Gå til innhold

Hvor dra i påsken?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg og kjæresten min skal bestille tur til påsken, men usikker på hvor vi vil. Vi har sett på følgende steder:

PRAHA – virker så koselig men kanskje litt kaldt i begynnelsen av april?

BUDAPEST – samme som Praha, er det litt for kaldt i begynnelsen av april her?

BARCELONA – fly med Ryanair og da lander vi i Girona..

MILANO – grei pris på fly med Ryanair og hotell, men dyrt å leve der?

Vi ønsker at det skal være en billig tur, så Milano blir kanskje litt for dyrt. Selve flyturen og hotell er ikke noe problem, men å leve her kan vel fort bli dyrt? Og ikke minst alle fristelsene i butikkene... Vi skal på tur for å komme oss bort og bare kose oss med god mat og drikke, spasere rundt og kikke og shoppe og bare slippe å stresse. Men deilig å kunne sitte ute å spise, så derfor tror jeg kanskje Budapest og Praha blir for kalde? Hvor langt sør må jeg for å kunne sitte ute å spise? Kan bare være lunsj midt på dagen i sola og ikke middag på kvelden. Det blir vel for tidlig.

Hvor ville du dratt og hvorfor? Kan du også anbefalt område vi skal finne hotell? Hvor er sentrum i Praha og Budapest? Vil bo mest mulig sentralt slik at vi slipper å ta taxi overalt. Best å kunne gå til restauranter og puber, da synes vi det er bedre å ta buss/tog til attraksjoner.

Eller har du andre forslag til steder å dra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i Praha og Riga i april, og det var ikke akkurat noen stor varme, antydning til snø i Riga faktisk og sur vind.

Barcelona er en fin by, så det vil jeg anbefale. Gjennomsnittstemperaturen ligger vel på rundt 18-20 grader i april, men det kan forekomme at det er noen regnskyll om våren.

Har dere vurdert Istanbul? Det er en vakker by, og der er det heller ikke så kaldt i april. Nå vet ikke jeg priser dit i april, men når vi reiste var det ganske så rimelig. Andre forslag er Venezia, Roma eller Paris. Men kanskje ikke den store sommervarmen, og kanskje ikke heller så rimelig. Brukte mye Sterling før, da de var rimelige, men de finnes vel ikke lengre så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frida_*

Vi var i Budapest rundt 20. mars i fjor, og hadde T-skjorte-vær! Nydelig og billig by med masse å se/oppleve, god mat og grønne områder. Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det heller mot Budapest. Virker som en strålende by! Hvilket hotell lå dere på? Vil finne et hotell midt i smørøyet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frida_*

Vi lå på et lite pensjonathotell et stykke utenfor by-kjernen, så hvis du vil bo sentralt, kan jeg nok ikke hjelpe deg. Men det er noen ting du bare MÅ få med deg: Margarith-øya som er en bilfri, nydelig øy midt i Donau, labyrintene under slottshøyden med bl.a. en evig rennende rødvinsfontene og et elvecruise på Donau (helst på kveldstid). Og selvfølgelig en tur i et av termalbadene - vi valgte Szcezeny (eh, litt usikker på stavemåten) som er omgitt av en koselig park. Du må også prøve iskald, ungarsk hvitvin. Oppe på slottshøyden er det et sted hvor du kan være med på vinsmaking-sightseeing (husker ikke hva det heter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men hvor er sentrumskjernen? Ser på kartet og har funnet hotell ved Elisabeth broen og Vaci Utca (som visstnok skal være gågate ala Karl Johan?) - hva mener du om den plasseringen? Er det i gåavstand til det meste? Vil jo helst slippe å ta taxi overalt. Og er det billig med mat, drikke, shopping, taxi osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, Elisabethbroen ligger "midt i smørøyet" - rett ved og i gangavstand til alt som er verdt å se. Taxi er unødvendig - det eneste som er et stykke unna, er badet jeg nevnte. Vi tok trikk dit. Ellers har du jo Gellertbadet som ligger i sentrum. Mat og drikke var billig og godt. Shopping er for meg helt uinteressant, men jeg observerte et par store kjøpesenter i bykjernen - bl.a. v/jernbanestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode svar allerede så skal være kort.

Har vært i Praha og Budapest og tror ikke det er noe kaldere enn i Norge. Man får bare håpe på sol, og lite regn.

Praha var definitivt billigst, men det er ikke snakk om store forskjeller. Jeg likte meg desidert best i Budapest, en utrolig vakker og service innstilt by. Vi var i Budapest i oktober.. og det gikk fint an å sitte ute på dagen. Nå husker jeg ikke så mye til maten i Praha, men har veldig gode minner fra Budapest restaurantene. De har veldig mange forskjellige konsepter rundt om i byen. Lizard var favoritten vår.

Håper det blir en fin ferie uansett hvor dere drar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk for alle svarene! Nå gleder jeg meg masse! Bestilte hotellet ved Elisabethbroen så nå er alt i boks. Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at du har fått mange svar, men deler likevel noen av mine opplevelser i Budapest :)

Vi var der en langhelg rett før jul, og det snødde tett nesten hele tiden, så ble litt begrenset med sightseeing, men litt fikk vi da med oss :) Parlamentet, Operaen og Stefanbasilikaen er alle verdt et besøk. Vi ruslet fra Parlamentet og ned til Kjedebroen, som var den første broen som knyttet sammen Buda og Pest. Deretter tok vi banen opp til Slottshøyden og ruslet rundt der - masse sjarmerende små hus. En tur ned i Budapestlabyrinten er også spennende. Dongeribuksene våre krympet riktignok en størrelse mens vi var der nede - veldig spesiell luft ;)

West End kjøpesenteret var også en opplevelse i seg selv! Vi holdt på å gå oss vill flere ganger :gjeiper: Men de har alt, og vel så det, så vel verdt et besøk om man vil shoppe seg litt fordervet :)

Myntenheten i Ungarn er sykt artig. En norsk krone gir vel omlag 30 ungarske forinter. Tror det er første gangen jeg har bladd opp 34.000,- for ei bukse ;) Men det var generelt lave priser! (Må vel nevnes at den eksakt samme buksa kosta 2000,- kroner på Carlings her hjemme...)

Noen små tips sånn ellers:

Anbefaler sterkt å ta taxi fra flyplassen til hotellet. De har et eget selskap som kjører, og du får prisen på en lapp på forhånd. Metroen og trikkesystemet kan være veldig forvirrende når man aldri har vært der før, særlig siden alt er på ungarsk - og med bagasje blir det hvertfall ikke enklere ;)

Når du går inn i en matbutikk, sørg for å ta med kurv. Hvis ikke er det lett å bli mistenkt for å stjele. På de store matbutikkene sto det alltid vektere ved inngangen og fulgte oss med argusøyne.

Stikk innom et av de ørten konditoriene og prøv diverse bakverk - utrolig mye godt :) Pleide alltid å kjøpe med litt på tur tilbake til hotellet.

På Vaci Utcá er det innpiskere til samtlige kaféer og restauranter. De kan være veldig pågående, men vi fant ut at dersom vi spurte pent om veien til noe helt annet fikk vi stort sett være i fred ;)

Vi kjøpte Budapestkortet, som var ganske gunstig - det ga fri bruk på trikk, buss og t-bane, samt gode rabatter på mange severdigheter og restauranter. Vi fikk med en brosjyre da vi kjøpte kortene hvor alle rabattene sto oppramset. Tror kortet kostet HUF1500.

Riktig god tur, håper Budapest står til forventningene =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for mye informasjon! Var du på spa? Jeg lagde en ny tråd om det men har ikke fått noe svar så kanskje dere som har svart her vet om noen? Og er det en lett måte å regne ut hvor mange HUF som er norske kroner? Litt kjedelig å måtte dra opp mobilen hver gang jeg skal regne ut noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde egentlig planer om å dra på spa, men fikk ikke tid...men har hørt at Gellért skal være fantastisk :) Også er det noe som heter Royal Spa som ble anbefalt i reiseguiden vår hvertfall. På reisesidene til Dagbladet og Aftenposten står det masse om spa i Budapest.

Vi fant ut at det enkleste for oss var å dele på tre og fjerne en null når vi skulle ha beløpet i norske kroner :) Og omvendt, gange med tre og legge til en null hvis vi skulle regne fra NOK til HUF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...