Gå til innhold

Hva mener du er en god (nok) karakter?

Hårek

Anbefalte innlegg

Undres litt over dette med karakterer, hva er egentlig bra? En C er jo bra, altså en forsåvidt god karakter, men ikke fremragende. Jeg tenker at en C tilsvarer en 4 i det gamle vdg-skole systemet?

Her om dagen pratet jeg med en bekjent som er student. Hun kunne fortelle at hun ikke hadde noe særlig gode karakterer, og at eksamen gikk greit nok. Litt senere kom det frem at hun har B`er og C`er.

Så - hva syntes dere? Hva er en god karakter, hva er dere fornøyd med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jeg er fornøyd med kommer an på faget og hvor stor arbeidsinnsatsen min har vært. Jeg har både vært skuffet og kjempeglad for en C opp gjennom.

Men grovt sett vil jeg vi at A og B er bra, og at C er helt OK. Men som sagt, det varierer veldig for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, det avhenger jo av hva man forventer og hvor mye arbeid man har lagt ned.

Men jeg får altså følelsen av at mange omtaler C som en relativt dårlig karakter, men det er jo ikke det? Midt på treet, men ikke dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

"Grensen" går ved C, for min del. C er en god (nok) karakter, B er bra, og A er selvfølgelig supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

D er er 3'er, C er en 4'er (om en tenker karakterer videregående for noen år siden).

En D tilsvarer karakteren 2.7, mens C tilsvarer 2.5 ved en del fakultet ved universitetene. Der er de gjerne strenge.

Jeg er fornøyd om jeg består fagene, dvs. F. Dette fordi jeg jobber ,ye ved siden av studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ellen_*
D er er 3'er, C er en 4'er (om en tenker karakterer videregående for noen år siden).

En D tilsvarer karakteren 2.7, mens C tilsvarer 2.5 ved en del fakultet ved universitetene. Der er de gjerne strenge.

Jeg er fornøyd om jeg består fagene, dvs. F. Dette fordi jeg jobber ,ye ved siden av studiene.

Erm... du består ikke et fag med en F.... F er stryk. Det er som å få 0 eller 1 på videregående.

En E er dårligste karakteren du kan få uten å stryke. Det tilsvarer en toer på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C/4 er for meg en helt ok karakter, men fordi jeg prøver å gjøre det bedre enn det, så synes jeg ikke den er god nok i forhold til mine ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går jo egentlig ikke ann å sammenlikne karakterene på gymnaset med de på universitetet og sånne steder da...

er det ikke sånn at alt under 60% er stryk på universitetet? eller var det 40%? akkurat det husker jeg ikke...

og på gymnas ligger jo en 1 på alt under 20% sånn ca...

så å sammenlikne bokstav og tall karakterer går ikke ann. i hvertfall ikke sånn som dette:

1=F

2=E

3=D

4=C

5=B

6=A

jeg syns egentlig alt over C er bra, i hvertfall på ingeniøsstudier som jeg holder på med:P Alt over det er jo fantastisk!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C er ok, men er egentlig ikke fornøyd med annet enn B uansett. Jaja, A selvfølgelig.

Men jeg har vært storfornøyd med å stå i noen fag også - alt avhenger jo av arbeidsinnsats og arbeidsbelastning og hva jeg trenger faget til.

Skulle jeg tatt en bachelor/master der det var stor kamp om jobb etter endt utdanning hadde jeg nok ikke vært fornøyd med annet enn et snitt på B og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Foxyfish og noen av de andre her.

Har jeg jobbet masse, og vet at jeg har levert noe bra -så forventer jeg jo også en bra tilbakemelding. Har jeg derimot slækka litt, tatt skippertak og slitt så fortjener jeg heller ikke bedre.

A og B jobber jeg for, C får jeg når jeg har slitt med å forstå eller slækka - får jeg dårligere enn det, så tar jeg eksamen på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg spiller det egentlig ingen rolle hvor mye eller lite (stort sett sistnevnte) jeg har jobbet med faget. Forventer minst B uansett, og er egentlig ikke fornøyd med annet enn A. Forstå det den som kan, men så ulogisk er i alle fall jeg bygd opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ellen_*
det går jo egentlig ikke ann å sammenlikne karakterene på gymnaset med de på universitetet og sånne steder da...

(...)

så å sammenlikne bokstav og tall karakterer går ikke ann. i hvertfall ikke sånn som dette:

1=F

2=E

3=D

4=C

5=B

6=A

Sikter du til mitt tidligere innlegg? Jeg prøvde å vise at man ved en E akkurat består i faget - liksom man på videregående med en toer også består (såvidt). Det var ikke forsøk på en "omregning" mellom bokstav- og tallkarakter. Ditto for F og 0/1, som begge er stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

C er helt greit. Eller Bestått. Vanlig er det slik at Bestått er fra D og opp til A. Er det vanlig karakter, er E det laveste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et fag som jeg har jobbet masse med og som jeg er interessert i, så vil jeg gjerne ha en god karakter. Da snakker jeg om en B. Jeg blir litt misfornøyd med en C om jeg har lest masse osv..

Men for meg så er ikke C en dårlig karakter om jeg har gjort en helt grei jobb i faget og til eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Amelie_*

Det kommer jo helt ann på hva man vil med karakterene, og hvor enkelt det er å få jobb.

Selv siktet jeg mot en sterk B i snitt, og syntes således at en C var en meget dårlig karakter. Jeg har tatt opp igjen både Ber og Cer. Årsaken er at jeg visste at jobben jeg hadde lyst på krevde et snitt på B for å komme inn på førstegangsintervju.

Hvis jeg gikk på NTNU, matte eller fysikk hadde jeg nok vært helt fornøyd med en C, der er det flust av jobber å velge i, og ingen vits i å jobbe vettet av seg for å få Aer og Ber.

Juss er et eksempel på en linje der en C er en dårlig karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis jeg gikk på NTNU, matte eller fysikk hadde jeg nok vært helt fornøyd med en C, der er det flust av jobber å velge i, og ingen vits i å jobbe vettet av seg for å få Aer og Ber.

Du skulle sagt det i 2002-3 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amelie_*
Du skulle sagt det i 2002-3 ;)

Hehe.... Det var da jeg fortsatt var student, så er den "studeverdenen" jeg fortsatt lever i.

Men dette er nok yrkesgrupper som fortsatt er attraktive, vi ansetter i alle fall fortsatt, men er nok litt mer selektive på snittkarakter =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hehe.... Det var da jeg fortsatt var student, så er den "studeverdenen" jeg fortsatt lever i.

Men dette er nok yrkesgrupper som fortsatt er attraktive, vi ansetter i alle fall fortsatt, men er nok litt mer selektive på snittkarakter =)

Neinei, jeg mente de som var ferdige på den tiden og ikke fikk seg jobb. Finurlig hvor fort man glemmer. De startet å studere i 97-98, en tid da studiet deres var i skuddet jobbmessig, og tenkte nok ikke så annerledes en du gjør nå. Poenget er: For en som går på vgs nå, så skal man være forsiktig med å anslå behov i 2015-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...