Gå til innhold

pus skal ha kattunger

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei alle damer:D

pusemor er nå god og rund. men jeg aner ikke en baby der inne , eller 4, så jeg aner ikke hvor stor hun er i forhold til det hun kommer til å bli..

hvordan ser jeg at det nærmer seg for alvor?

Videoannonse
Annonse
Gjest Glør
Skrevet

Begynner hun å bli tydelig rund og se ut som en pære når hun sitter er det nok under 2 uker igjen. Siste ukene før fødsel får de også veldig svullne og rød patter. Redebygging kommer vanligvis også de siste to ukene, dvs at hun leter etter sted å føde ungene, og prøver ut ulike alternativer, gjerne pappesker, kommodeskuffer, skap osv.

Skrevet

hun er rund. pattene er hovene nedover hele.

hun bytter mellom senga mi og skuffen til dattra mi:)

blir spennende, er bare redd hun er ute da hun skal få dem .. det er jo så kaldt..

Skrevet
blir spennende, er bare redd hun er ute da hun skal få dem .. det er jo så kaldt..

Hvis du mistenker at hun nærmer seg fødsel, så er det nok en idé å holde hun inne ;) Hun må jo uansett holdes inne en stund når ungene er født.

Vet du når sånn ca hun ble drektig da? Katter går drektig ca 60 dager. Ellers kan jo veterinær hjelpe deg å svare på dette, samt ca hvor mange unger som er på vei. Husk jevnlig ormekur til mor og unger, gi hun gjerne en ormekur nå om du ikke har gitt henne under drektigheten. Og husk at ungene skal være 12 uker før de drar fra mamma, ikke 8 uker som med valper :)

Her er forresten litt forskjellig info om katter, inkl drektighet/fødsel osv:

http://lynx.uio.no/no.alt.katter/faq.html

http://www.birmanett.no/

Gjest Gjest
Skrevet
hei alle damer:D

pusemor er nå god og rund. men jeg aner ikke en baby der inne , eller 4, så jeg aner ikke hvor stor hun er i forhold til det hun kommer til å bli..

hvordan ser jeg at det nærmer seg for alvor?

Si meg, vet du ikke når den ble gravid? Om du vet det er det jo bare å regne ca.60 dager frem i tid.

Om du ikke vet det burde du ikke ha katt! :nei:

Gjest Glør
Skrevet

Katter går forøvrig drektige i 63 dager, men alt fra 60-70 dager regnes som normalt.

Skrevet
Si meg, vet du ikke når den ble gravid? Om du vet det er det jo bare å regne ca.60 dager frem i tid.

du tuller ikke sant???

hun er ute hver eneste dag. mange timer om gangen.. hun kommer og går som hun vil...

Skrevet
du tuller ikke sant???

hun er ute hver eneste dag. mange timer om gangen.. hun kommer og går som hun vil...

Tror nok Gjest mener at man ikke bør la fertile katter gå løs ute.. Noe mange (inkl meg forsåvidt) nok er enig i..

Skrevet
hun er rund. pattene er hovene nedover hele.

hun bytter mellom senga mi og skuffen til dattra mi:)

Med den oppførselsen høres det ut som om ungene er på vei ganske så snart Hold henne inne nå og lag ferdig en romslig kasse til henne som hun kan ligge i. Samt at hun har en kasse med sand også tilgjengelig.

Lykke til med den forestående fødselsen.

Og - har du vurderert å sterilisere kattefrøkna di?

Skrevet

Den syns jeg var litt vel overdreven!

Hvis dette er en utekatte så kan jeg godt forstå at ikke ho har løpt rundt å sett etter hvilken nabokatte som parra katta ho sin! Ærlig talt... Syns det er bra å se at ho gleder seg og ikke bare tenker at det er enkelt å ta livet av ungene når de fødes!

Og til vordene "bestemor"; du vet sikkert at det finnes p-piller til katt og at det er en god investering å sterilisere. ;)

Lykke til!! :D

Skrevet

tusen takk for hyggelige svar sofie og vodecka:) hun skal p ppiller etter dette :)

prøver å holde henne inne , man virker ikke som kassen frister, hun smetter ut døra når ungene skal på skolen ogl. ikke lett å holde henne inne, får passe på at hun alltid kan komme seg inn når hun vil :)

kattungene er allerede lovet bort, så alt er bare kos her, vi går bare og venter :) blir nok et par skuffa venninder her om hun ikke får mer enn 2 :P

Skrevet
tusen takk for hyggelige svar sofie og vodecka:) hun skal p ppiller etter dette :)

prøver å holde henne inne , man virker ikke som kassen frister, hun smetter ut døra når ungene skal på skolen ogl. ikke lett å holde henne inne, får passe på at hun alltid kan komme seg inn når hun vil :)

kattungene er allerede lovet bort, så alt er bare kos her, vi går bare og venter :) blir nok et par skuffa venninder her om hun ikke får mer enn 2 :P

Så bra at du har fått tak i noen som vil ha kattungene, for det er ikke så lett å få gitt de vekk.

Er nok lurt å være påpasselig med at hun ikke kommer seg ut. Er fint å ha kontroll og kunne følge med på henne når fødselen setter igang.

Vil anbefale deg at du kastrerer henne, er ikke noe bra å la katten gå på p-pilller. Kan bruke det i en kort periode, f.eks etter at hun har fått ungene og til du kan få foretatt inngrepet.

Fikk selv to katter sterilisert nå i høst og det gikk veldig bra. Er så utrolig glad for at jeg har gjort det.

Skrevet

å heldig!! ;- )

du kan jo evt ta henne med til dyrlege og høre ?

og prøve så godt du kan og holde henne inne!!

for om hun får kattunger ute er ikke det bra..!

har selv vært med katten til dyrlegen og sterilisert henne og dem har fjernet livmoren: (

skulle gjerne hatt kattunger, men har ikke plass!

lykke til da= )

Skrevet
å heldig!! ;- )

du kan jo evt ta henne med til dyrlege og høre ?

og prøve så godt du kan og holde henne inne!!

for om hun får kattunger ute er ikke det bra..!

har selv vært med katten til dyrlegen og sterilisert henne og dem har fjernet livmoren: (

skulle gjerne hatt kattunger, men har ikke plass!

lykke til da= )

uff , kaldt ute nå ja, må ikke få dem ute.. hun hadde nok klart det bra. men jeg derimot hadde vært på tuppa :P

her er det god plass både ute og inne :) og det var ikke noe problem å få gitt bort de som måtte komme :) hannkatten vår er kastrert, så han plager ingen .. men et kull på kattemor skader ikke, :D

Gjest Gjest
Skrevet

Du må si fra når det skjer noe da! Koselig med kattunger.

Som en annen nevnte over her, bør du få kastrert katten etter at hun har fått dette kullet, går hun på p-piller for lenge øker det risikoen for jurkreft betraktelig.

Skrevet

Tråden er ryddet. Mette Forumansvarlig

Gjest Gjest
Skrevet
Den syns jeg var litt vel overdreven!

Hvis dette er en utekatte så kan jeg godt forstå at ikke ho har løpt rundt å sett etter hvilken nabokatte som parra katta ho sin! Ærlig talt... Syns det er bra å se at ho gleder seg og ikke bare tenker at det er enkelt å ta livet av ungene når de fødes!

Ja er det nå egentlig det?

Det er jo nettopp slikt kattehold som gjør at det flommer over av kattunger som ingen egentlig ønsker. At hun har fått avsettning på dem er jo flott, men det forsvarer likevel ikke et slikt uansvarlig kattehold. Det at svært mange ser på katten som verdiløs må jo være et kjempeproblem for dere som har katt. Dette er et eksempel på hvorfor det er slik.

Gjest Gjest
Skrevet

Ååå.. så koselig med katteunger=) Fikk selv 6 stk på katta mi=)

Men vil anbefale å sterilisere henne i stede for p-piller, siden hun er en katt som er mye ute/ute i det hele tatt=) Får hun p-piller kan hun fort komme i det mønsteret at hun ikke kommer hjem når hun skal ha pilla og da er det fort gjort at det blir unger igjen... Tanta mi sin katt var inne mye, men ute en liten tur av og til. Hun fikk p-piller, men etter en stund så gikk hun ut den dagen hun skulle ha pille og kom igjen når det var for sent til å gi henne pilla... Dessuten kan kattene få svulster av de. Den katten til katta mi fikk det etter å ha gått på det en god stund.. =( Så hvis du ikke har tenkt å ha flere kattunger, anbefaler jeg sterilisering=)

Skrevet

Katten min når hun hadde løpetid så kunne man ikke unngå å legge merke til det. hun ulte hele dagen og vi hadde 2 hankatter sittende på trappa og ulte. hun vred seg rundt på gulvet og var helt tulling..

det tok 68 dager til ungene kom... hun skal stereliseres når ungene er 9 uker.

Skrevet
Katten min når hun hadde løpetid så kunne man ikke unngå å legge merke til det. hun ulte hele dagen og vi hadde 2 hankatter sittende på trappa og ulte. hun vred seg rundt på gulvet og var helt tulling..

det tok 68 dager til ungene kom... hun skal stereliseres når ungene er 9 uker.

Hvorfor vente så lenge med kastrering??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...