Gå til innhold

Nøttebunn


jumpy

Anbefalte innlegg

Liker veldig godt nøttebunner i kake, og kan tenke meg å lage det til jeg får besøk i helgen. Men har aldri laget det før og trenger en god oppskrift. Så vil jeg gjerne ha tips til spennende ting å ha oppå. Fant en oppskrift med sjokolademousse, er det godt? Bruker man da bare nøttebunn og så bre over mousse?

Fint med mange tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg bruker noe ala denne oppskriften (er på jobb nå, men googlet oppskriften)

150 gram mandler eller nøtter

150 gram melis

4 eggehviter

1. Mal mandlene. Bland med melis.

2. Stivpisk eggehvitene og skjær dem forsiktig inn.

3. Stek i smurt form (22-24 cm i diameter) ved 160 grader i 25-30 minutter.

Denne bunnen egner seg godt til sjokolademoussekake. Da løsner du bunnen så den er løs fra kakeformen. Så tar du på igjen formen og brer sjokolademouseen og la den stivne. Så skjærer du kaken løs fra formen med en tynn kniv (kan med fordel dyppes i varmt vann på forhånd)

Denne bunnen egner seg også godt som bunn i kremkake eller marsipankake.

Andre ting du kan bruke denne bunnen til er å smelte ca 200 gr frikløversjokolade og en ss melk over vannbad. Dette brer du over kaken som glasur :sikle:

Eller du kan lage suksessterte:

Fyll:

1 dl fløte

125 g sukker

5 eggeplommer

125 g meieri smør

Fløte og sukker og eggeplommene blandes godt i en kjele og varmes opp til kokepunktet (skal IKKE koke) Rør HELETIDEN i bunnen

Tilsett smør og rør kraftig.

La den stå å kjøle seg litt før du tar den på kaken

:sikle:

Endret av Idnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppskrift og tips. :) Tror jeg skal prøve med sjokolademousse denne gangen, men tar gjerne imot flere tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...